Autotest – DS 4 (2021) – Moeten de Duitsers zich zorgen maken?
Origineel en comfortabel
DS Automobiles breidt zijn aanbod in rap tempo verder uit. Onlangs reden we al in het nieuwe topmodel – de DS9 – en nu mogen we uitgebreid kennismaken met de DS 4. Ook met dit model willen de Fransen de strijd aangaan met Audi, BMW en Mercedes-Benz.
DS 4
De naam DS 4 komt je misschien bekend voor. In 2010 kwam het model voor het eerst op de markt, maar toen nog met een Citroën-logo op de neus. Inmiddels is DS een zelfstandig merk en ze hebben grote plannen voor de toekomst.
Crossover of hatchback?
De compacte DS 4 zit tussen een crossover en een normale hatchback in. Hij staat iets hoger op z’n wielen maar een SUV kun je het niet noemen. Hij is wel groter dan z’n concurrenten uit Duitsland: de Audi A3, BMW 1 Serie en Mercedes-Benz A-Klasse.
Hij is 1,83 meter breed, 4,4 meter lang en heeft een hoogte van 1,47 meter. Met een inhoud van 430 liter heeft de DS 4 aanzienlijk meer bagageruimte dan je krijgt bij de Duitse concurrentie. In de plug-in hybride uitvoering blijft er vanwege een accupakket 390 liter ruimte over, maar de geëlektrificeerde Duitsers doen het nog steeds met minder. Zo heeft de Mercedes-Benz A 250 e 310 liter ruimte achterin en de Audi A3 TFSI e 280 liter.
Opvallende auto
De DS 4 is vooral een opvallende auto. De grote grille met het centraal geplaatste DS-embleem maakt indruk en er zijn veel opvallend chromen-sierelementen aangebracht. Uiteraard kun je LED Matrix-verlichting krijgen, maar vooral de dagrijverlichting steelt de show. Het is samengesteld uit twee rijen met fel witte ledjes en geeft de auto een uniek gezicht. Er staat wel wat op je oprit met deze DS 4.
Glaskunstenaar
Standaard krijg je 17-inch wielen maar je kunt tot 20-inch gaan, als je de DS 4 nog niet opvallend genoeg vindt. Aan de achterkant is het design ook zeer uitgesproken en onderscheidend. De achterlichten zijn voorzien van een opvallend driehoek-motief en de behuizing lijkt wel door een glaskunstenaar gemaakt. Op de optielijst staat nog een elektrische achterklep.
Drie uitvoeringen
Naast de normale uitvoering die wij testen kun je ook een Peformance en Cross-uitvoering krijgen. Bij de Peformance-variant zijn alle sierlijsten uitgevoerd in hoogglans zwarte en de Cross-uitvoering is rondom voorzien van extra stoere kunststof beschermingspanelen.
De DS 4 Cross is tevens leverbaar met Hill Descent Control en Advanced Traction Control met rijmodi voor zand, sneeuw en modder. Geen noodzakelijke zaken in ons land, maar fijn om te hebben tijdens een (ski)vakantie in de bergen.
Motoren
Er zijn verschillende bekende benzinemotoren uit de Stellantis-stal leverbaar met 130, 180 en 225 pk. De aandrijflijn van onze plug-in hybride testauto bestaat uit een viercilinder benzinemotor met 132 kW (180) pk, gekoppeld aan een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor die in de e-EAT8-transmissie is geïntegreerd.
Het totale systeemvermogen komt uit op 225 pk. Niet verkeerd dus. Bovendien levert de elektromotor direct verkrijgbaar koppel, waardoor je lekker snel wegzoeft bij het stoplicht. Als je het gaspedaal diep intrapt kunnen voorwielen het vermogen soms maar net aan.
DS E-Tense
De DS 4 E-Tense heeft een elektrische rijbereik van 50 kilometer (WLTP). Zorg dat je thuis een lader hebt hangen en de wekelijkse tripjes naar het benzinestation veranderen in maandelijkse tripjes. De meeste Nederlanders komen namelijk dagelijks niet verder van huis dan 30 tot 40 kilometer. Bovendien verloopt de reis in de volledig elektrische modus in volledige stilte, wat helemaal voor een comfortabele rijervaring zorgt
Binnenin ook bijzonder
Het interieur is minstens zo bijzonder vormgegeven als het exterieur. Ventilatieroosters die in de deuren geïntegreerd zijn, onzichtbare ventilatieroosters in het dashboard en een 5-inch touchscreen in het middenconsole zijn slechts een aantal zaken die je niet in andere auto’s snel tegenkomt.
De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. Alcantara, leder en hout wisselen elkaar af en geven het gevoel alsof je in een rijdende loungebar zit. De verwarmbare en ventileerbare stoelen hebben een haast schelpachtige vorm en zitten voortreffelijk.
Slim dempingssysteem
Comfort is een belangrijke eigenschap van de DS 4. Dat komt niet alleen door de stoelen, maar ook door het fijne onderstel dat zorgt voor een aangename rit, maar ook voor voldoende dynamiek.
De DS 4 heeft zelfs een sensor die het wegdek leest en daarop het dempingssysteem aanpast voor extra comfort. Drempels, kuilen en hobbels worden zo direct opgevangen.
Een extra handje
Wat ook voor extra comfort zorgt is het slimme rijhulpsysteem dat aanwezig is. DS noemt het systeem Drive Assist 2.0 en bevat zaken als Line Assist en adaptieve cruise control. Als je het inschakelt zit je iets relaxter achter het stuur, want de auto houdt automatisch afstand tot je voorligger en zorgt ervoor dat je niet over de witte lijnen gaat. Het systeem kan ook de snelheid op verkeersborden herkennen en de cruise control daarop aanpassen.
Dankzij een infraroodcamera in de grille ziet de auto ook in het donker en kan zelfs een huppelend konijn op de weg registreren. De camera kan tot 200 meter ver kijken en kan een hoop narigheid voorkomen.
Prijzen DS 4
De DS 4 heeft een vanafprijs van 35.450 euro. Daarvoor krijg je de instapper met 130 pk en een 8-traps automaat. Voor de 225 pk sterke PHEV-variant betaal je minimaal 41.150 euro.
Wil je alle details zien en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel onze rijtest-video: