Autotest: Cupra Ateca (2018)
Atecaaaaaaaaa!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toegegeven: dit is feitelijk gewoon een Seat Ateca. Maar je moet als nieuwe performancemerk ergens beginnen. De Cupra Ateca vormt het startschot van Cupra dat door Seat voortaan als zelfstandig merk wordt gepositioneerd. Hoe leuk is deze performance-SUV?
‘Heuvelklim’
Om dat uit te zoeken heeft Cupra niet alleen uitdagende routes in de omgeving van Barcelona uitgestippeld, maar staat ook deelname aan een heuse ‘heuvelklim’ op het programma. In overleg met de lokale politie heeft Cupra een bochtige bergweg tijdelijk tot rallystage omgedoopt, compleet met pionnen en een start en finish. We gaan maar direct de uitdaging aan.
“Het tweede, derde en vierde verzet leggen we razendsnel in. We rijden inmiddels al zo’n 160 km/u.”
Standje Cupra
Van de beschikbare rijmodi Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road en Cupra selecteren we de laatste. Het adaptieve onderstel, de motorrespons, de motorsound en het schakelgedrag van de zeventraps DSG-transmissie gaan dan allemaal in standje ‘extra scherp’. Om de beleving compleet te maken gaat ook de elektronische stabiliteitscontrole (ESP) uit. We hebben namelijk al eerder gemerkt dat het ESP vrij snel ingrijpt. En omdat we toch 4Drive-vierwielaandrijving hebben, kan ESP uitschakelen in dit geval geen kwaad.
Volgas!
We naderen de startstreep, de staf van Seat – pardon Cupra – geeft het startsein dat we mogen vertrekken. De versnellingsbak gaat in de manuele S-stand en we geven volgas. De specificatielijst leert ons dat we zojuist in ongeveer 5,2 seconden naar 100 km/u zijn gesprint. Niet zo gek met een beresterke 2,0-liter viercilinder TSI-turbomotor voorin met 300 pk (tussen 5.300 en 6.000 tpm) en 400 Nm (tussen 2.000 en 5.200 tpm). Man, dit ding is rap. Echt!
“Man, dit ding is rap. Echt!”
AutoRAI TV: Heeft de Cupra Ateca nog SEAT-logo’s?
Vergevingsgezind
Het tweede, derde en vierde verzet leggen we razendsnel in. We rijden inmiddels al zo’n 160 km/u. Een onoverzichtelijke bocht volgt. Wat blijkt? Na de bocht duikt het asfalt flink naar beneden. Whoaa! De Cupra Ateca geeft geen krimp en valt uitstekend controleerbaar af te remmen. Vergeet niet: ESP staat uit maar toch blijft de 1.615 kilogram zware Cupra Ateca vergevingsgezind. De Cupra Ateca in kwestie heeft het optionele remsysteem van Brembo met 370 mm grote remschijven (standaard: 340 mm). Het systeem van Brembo is heel goed doseerbaar, fading blijft vrijwel weg. Zeker een optie om over na te denken.
Niet duwen maar trekken
We flipperen terug naar drie, naar twee, vol remmen en scherp naar links. Sturen gaat met best veel gevoel. En is ook leuk, vooral omdat het compacte stuurwiel – met carbonafwerking en opvallend Cupra-logo – gewoon erg lekker in de hand ligt. Even proberen we op te schakelen met de pook, maar hier laat Cupra punten liggen. Duwen is opschakelen, trekken is terugschakelen. Dat hoort natuurlijk andersom. Een aan autosport gerelateerd merk als Cupra zou dat toch moet weten. Afijn, dan maar de flippers. Of je laat hem in D staan.
“Het is eigenlijk absurd, maar zo leuk.”
Spierballen
Inmiddels hebben we een flinke afdaling achter de rug. Wat volgt is een imposante klim. Scherp naar links een brug over, even zwaaien naar de lokale politieagent die ons aan de zijlijn staat aan te moedigen – dat kan gewoon in Spanje – en vol naar boven knallen. Hier toont de Cupra Ateca zijn spierballen. De snelheid blijft toenemen. Het zesde verzet wordt ingelegd en de snelheidsmeter op het standaard digitale display met in totaal vier verschillende weergaves nadert de 200 km/u. Het is eigenlijk absurd, maar zo leuk. En vooral: zo eenvoudig.
“Duwen is opschakelen, trekken is terugschakelen. Dat hoort natuurlijk andersom hé Cupra.”
Uitdagend
De Cupra Ateca blijkt vooral een auto waarbij performance voor iedereen toegankelijk wordt. Iedereen kan hard rijden in dit ding. Gelukkig blijkt de Cupra Ateca ook uitdagend genoeg voor de echte liefhebbers. Hij heeft een lekker rauw randje. Toch blijft alles wel gewoon beschaafd. Het is een allemansvriend die op een zeer beheersbare manier kan laten zien dat ie best van een potje sturen houdt.
The place to be
Maar laten we ook vooral niet vergeten dat de Cupra Ateca gewoon een praktisch ding is. Het is en blijft een Seat Ateca en dat betekent dat je over voldoende been- en opbergruimte beschikt. Ook als je 1,85 meter lang bent, kun je uitstekend achterin zitten, maar the place to be is absoluut op de bestuurdersstoel. Voorin neem je plaats op fraaie (optionele) sportkuipen met lekker veel zijdelingse steun. Dat is vooral gebleken tijdens de ‘heuvelklim’ waar het nodige gooi- en smijtmerk resulteert in een snelle variant van ‘van voor, naar achter, van links, naar rechts’. De stuurkolom is goed verstelbaar waardoor een goede zitpositie vinden kinderspel is.
“Het is een allemansvriend die op een zeer beheersbare manier kan laten zien dat ie best van een potje sturen houdt.”
Finishstreep
Tijd om af te remmen. De finishstreep is in zicht. We parkeren de auto en nemen de tijd om de Cupra Ateca wat beter te bekijken. Cupra heeft echt zijn best gedaan om van de Cupra Ateca iets speciaals te maken. Als eerste valt het nieuwe Cupra-logo op: twee in elkaar vervlochten C’s. Het logo staat voor moed en durf en keert op diverse elementen terug, zoals de wielen, de achterklep, het instructieboekje, de vloermatten en zelfs de sleutel. Een Seat-logo vinden is onmogelijk. Alleen in de lichtunits bespeuren we de tekst ‘Seat lightning’.
“Het nieuwe Cupra-logo heeft twee in elkaar vervlochten C’s. Het logo staat voor moed en durf.”
Cup Copper
Een kenmerk van alle nieuwe Cupra’s – na deze Ateca volgen er nog meer modellen – is de kleur Cup Copper. Deze bronskleurige tint komt terug in de logo’s maar ook in het stikselwerk van de stoelen en het stuurwiel. Aan de achterkant bespeuren we vier vuistdikke uitlaten waaruit best een lekker geluidje komt, maar van vuurwerk is geen sprake. Wie weet dat een optioneel aftermarket uitlaatsysteem van Akrapovič wel voor een vorm van kippenvel kan zorgen.
“Een Seat-logo vinden is onmogelijk. Alleen in de lichtunits bespeuren we de tekst ‘Seat lightning’.”
Prijzig
De Cupra Ateca kopen? Weet dan dat Cupra 57.950 euro in rekening brengt. Dat is flink wat geld, maar je koopt dan wel direct een auto met nagenoeg alle opties. Vergeet het remsysteem van Brembo niet aan te vinken op de optielijst en je praat over een auto van ongeveer 60.000 euro. Aan jou het oordeel of je dit over hebt voor een performance-SUV. Een Cupra bestellen kan bij alle Seat-dealers in Nederland, maar er zijn vier speciale Cupra-dealers aangesteld met een zogeheten Cupra-corner voor de beste merkbeleving.
Nekvel
Tijd om de balans op te maken als we richting eindbestemming in hartje Barcelona rijden. Een groot verkoopkanon zal de Cupra Ateca niet worden, zo realistisch moeten we wel blijven natuurlijk. Maar wie wel de moed en durf heeft om er een te kopen, wordt niet teleurgesteld. Hij combineert serieuze performance met de praktische bruikbaarheid van een compacte SUV. Rustig rijden in de Cupra Ateca op de snelweg of in een drukke metropool als Barcelona is geen enkel probleem. Wie hem aait, krijgt er comfort en rust voor terug. Maar wie hem bij z’n nekvel pakt, kan rekenen op een explosieve reactie. Maar het blijft op de achtergrond altijd een lief, eenvoudig te temmen beest.
“Wie de moed en durf heeft om er een te kopen, wordt niet teleurgesteld.”