Autotest – Citroën C3 PureTech 110 S&S Shine (2020)
Succesnummer opgefrist
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Dit jaar onderging de Citroën C3 een tussentijdse facelift. De auto heeft nog meer personalisatiemogelijkheden en een verbeterd comfort. AutoRAI.nl zocht uit hoe dat bevalt.
Nog altijd fris
Het uitgaande Citroën C3-model heeft over verkopen niets te klagen en oogt ook nog altijd fris. Aan een succesformule moet je niet te veel veranderen, dus de wijzigingen van de facelift zijn dan ook beperkt.
Nog meer mogelijkheden
Het gaat eigenlijk om de standaard faceliftzaken: iets gewijzigde bumpers, nieuwe velgen, nieuwe kleuren en nieuwe uitrusting. Dankzij die nieuwe kleuren heb je nog meer keuze dan ooit om de C3 naar persoonlijke smaak aan te kleden. Er zouden liefst 97 combinaties mogelijk moeten zijn. Dat wordt dus lekker spelen met de configurator.
Advanced Comfort
Het belangrijkste nieuws is misschien wel te vinden op gebied van comfort. Optioneel is nu ook de C3 uitgerust met de Advanced Comfort Seats. Die naam dragen ze met recht: de stoelen zijn heerlijk zacht. Qua zitcomfort, maar ook de stof zelf voelt zijdezacht aan. Toch bieden de stoelen ook voldoende ondersteuning. Ook serieus lange ritten houden we probleemloos vol.
Nog meer comfort
Aan het overige rijcomfort is niets veranderd, maar dat is geen enkel probleem. Dat was namelijk al dik in orde. Oneffenheden worden keurig weg gefilterd en ook op de snelweg is het lekker stil aan boord. Je hoort de banden, een beetje wind, dat is het. Tijdens het optrekken laat de motor wel wat van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt hij volledig naar de achtergrond. De motor is zo stil dat schakelen op gehoor eigenlijk niet eens kan.
Dat schakelen gaat prettig. De koppeling geeft weliswaar weinig feedback over het aangrijpmoment, maar hij went snel. De versnellingsbak laat zich soepel bedienen. Het stuurgedrag sluit bij dit alles aan. Niet te direct, niet te soft, maar een goede middenweg.
Gegroeid?
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur lijkt de auto groter dan van buiten. Het strakke dashboard laat het interieur breder lijken, maar ook heb je een hogere zitpositie dan je op basis van de buitenkant zou verwachten. Ondanks dat de C3 een gewone hatchback is, heb je toch een beetje dat ‘crossover-gevoel’ dat tegenwoordig zo wordt gewaardeerd.
Ergonomie
Wel zouden we ten opzichte van de auto iets lager willen zitten. Met onze lengte van 1,80 meter zit de achteruitkijkspiegel schuin naar voren namelijk precies in ons blikveld. Een ander ergonomisch verbeterpunt is dat sommige knopjes net iets te ver weg zitten, maar daar is in de praktijk mee te leven.
Nauwelijks fysieke knoppen
Bij veel nieuwe auto’s worden de meeste fysieke knoppen vervangen door een touchscreen. Dat is bij de C3 niet anders. Overigens was dat voor de facelift ook al zo. De facelift brengt wel een aantal verbeterpunten aan het infotainment met zich mee.
Een groot verbeterpunt is bijvoorbeeld dat het alfabetische toetsenbord is vervangen door een ‘gewoon’ qwertytoetsenbord. Dat werkt echt een stuk prettiger. De menustructuur is helder en met de snelkeuzetoetsen aan de rand van het scherm spring je eenvoudig van het ene menu naar het andere.
Navigatie
De navigatie geeft duidelijke instructies. Handig is de zoekfunctie, waardoor je stad, straat en huisnummer niet afzonderlijk hoeft in te voeren. Handmatig een bestemming zoeken op de kaart is wel lastig. De kaart reageert traag of zelfs in het geheel niet op onze veeg- en zoomcommando’s. Gelukkig werkt de genoemde zoekfunctie goed, zodat zoeken op de kaart zelden noodzakelijk is.
Ook erg handig is het toevoegen van een tussenstop. Stel dat je tijdens een navigatierit ineens een tussenstop bedenkt, dan is die zeer eenvoudig aan de route toe te voegen. Je voert in feite gewoon meerdere bestemmingen achter elkaar in en de navigatie berekent de beste route tussen die punten. Voeg je tijdens de rit een nieuwe bestemming in, dan voegt hij die gewoon op een logische manier aan de route toe.
Toch fysieke knoppen?
Wel hadden we specifiek voor de klimaatbediening liever fysieke knoppen gehad. Iets eenvoudigs als de temperatuur bijstellen moet via het scherm, waarmee je bijvoorbeeld eventuele navigatie onderbreekt. Ook is de bediening tijdens het rijden lastiger dan bij fysieke knoppen.
Motor, prestaties en verbruik
De Citroën C3 is leverbaar met drie motoren. Het aanbod begint met de PureTech 83 S&S in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Daarna volgt de PureTech 110 S&S, naar keuze met handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Voor de dieselrijder is er de BlueHDi 100 S&S, die ook weer alleen wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Zoals de letters S&S al aangeven, is iedere motor uitgerust met een start-/stopsysteem.
Wij reden met de PureTech 110 S&S met handbak. Dat is ook de motor die wij zouden aanbevelen. Met deze motor is de C3 nog steeds geen sprinter, maar de auto komt ook op de snelweg probleemloos mee met het overige verkeer. Terugschakelen voor een inhaalactie is vaak wel nodig, al is het maar omdat de zesde versnelling echt een spaarversnelling is.
Ook aan de verdere afstelling merk je dat Citroën nadrukkelijk kiest voor comfort. Een vlotte bocht is geen probleem, maar de auto is vooral bedoeld voor wie rustig in alle comfort naar zijn bestemming rijdt. Aan het einde van de testperiode (met vooral snelwegen en N-wegen) toont de boordcomputer praktijkverbruik van 1 op 18. Een keurige waarde en bovendien exact de fabrieksopgave.
Prijzen en uitrusting
De prijslijst van de Citroën C3 begint bij de PureTech 83 S&S in Live-uitvoering, die voor 18.390 euro mee naar huis mag. Kies je voor de 110 pk sterke versie, dan ben je 21.890 euro kwijt. Flink meer, maar dat komt ook doordat je gelijk overstapt naar het uitrustingsniveau Feel. Met automaat komt de vanafprijs op 25.890, want die is er alleen voor topmodel Shine. Dieselen kan vanaf 22.390 euro, vanaf uitrustingsniveau Feel.
Onze testauto, een PureTech 110 S&S met handbak en uitrustingsniveau Shine, kost minimaal 23.890 euro. Dan krijg je een heel pakket aan assistentiesystemen, 17-inch lichtmetalen velgen, een uitgebreid infotainment met navigatie, digitale radio en 7-inch touchscreen en de nieuwe Advanced Comfort Seats.
Op de testauto zitten verder nog opties als visuele aankleding, de ConnectedCam, stoelverwarming vóór, parkeerhulp en Keyless Entry & Start. Dat brengt het totaalbedrag op 26.234 euro. Fors meer dan het instapmodel, maar dan ben je wel van alle gemakken voorzien.
Conclusie
Met de subtiele facelift is de Citroën C3 toch weer op een aantal punten opgefrist. Aan de sterke punten is niets veranderd. Wel zijn er nog meer mogelijkheden om de auto naar persoonlijke smaak aan te kleden en is de comfortabele insteek versterkt. Het resultaat mag er zijn: een comfortabelere auto ga je in dit segment niet snel vinden.