Autotest – Caterham Super Seven 1600 (2020)
The new old school
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het geliefde Britse sportautomerk Caterham breidt het Seven-aanbod uit met de nieuwe Super Seven 1600. En die is wat je noemt lekker retro, want qua styling is het model geïnspireerd op de Sevens uit de jaren ’50 tot ’70 van de vorige eeuw. Maar ook qua soundtrack is deze Super Seven 1600 lekker old school.
Fotografie (copyright): Noël van Bilsen Photo & Video
Retro randje
Dat retro randje van de Caterham Super Seven 1600 kun je goed zien aan de gepolijste grille, de verchroomde modderschermen en de uitlopende, klassieke wielkasten – ook wel cyclewings genoemd. Andere details: instrumenten van ‘SMITHS instruments & dials’, retro 14-inch lichtmetalen wielen en een reservewiel achterop, zoals ook het origineel uit 1973 had. En check ook het prachtige Moto-Lita-houten stuurwiel met verchroomd frame. Een genot om naar te kijken. En om vast te houden.
“Caterham geeft de Ford-motor een vintage sausje met Jenvey-gasklephuizen en K&N luchtfilters.”
Caterham Super Seven 1600 (2020), speakers op tien! – AutoRAI TV
Onderhuids ook retro?
Onderhuids is de Caterham ook lekker retro. Althans, die indruk wil hij wekken. Onder de motorkap met 47 louvres ligt gewoon een moderne 1,6-liter viercilinder Ford-benzinemotor met 136 pk, een krachtbron die we al kennen uit de Seven 275. Maar Caterham geeft deze motor wel een vintage sausje dankzij toepassing van Jenvey-gasklephuizen en K&N-luchtfilters. Kiezen voor echte carburateurs was met het oog emissienormen niet mogelijk, vandaar de keuze op dit beproefde systeem van Jenvey. Die K&N-luchtfilters passen eigenlijk niet onder de motorkap, vandaar de uitsparing. Nu zijn ze als een juweel ook tijdens het rijden te zien voor omstanders.
Carburateurs
Dankzij de opzet van Jenvey-gasklephuizen en K&N-luchtfilters klinkt het blokje lekker stevig en rauw, zoals vroegere motoren met carburateurs. Denk maar aan de Ford Escort RS-types van vroeger of het opzwepende inductiegeluid van een BMW E30 M3. Eigenlijk klinkt de Super Seven 1600 als een rallyauto. En dat geluid is zo verslavend lekker. Doorhalen tot bijna 7.000 toeren per minuut is keer op keer een feestje. Schakelen doe je overigens met een handgeschakelde vijfbak. Die vraagt – vooral als de motor nog koud is – om een ferme hand.
“Eigenlijk klinkt de Super Seven 1600 als een rallyauto.”
Ander karakter
Het karakter van de motor is niet te vergelijken met die van de Caterham Seven 275, waarin feitelijk dezelfde krachtbron ligt maar dan zonder de spulletjes van Jenvey en K&N. Deze motor klinkt echt old school, daar waar de Seven 275 meer racy klinkt. Sowieso rijdt de Seven 275 compleet anders dan deze Super Seven 1600. De ‘1600’ is softer, heeft smallere banden en is meer een cruiser. De Seven 275 is – vooral als 275R-uitmonstering – meer hardcore en veel scherper in zijn besturing. Toch gaat ook de Super Seven 1600 extreem hard de hoek om, als je dat zou willen overigens. Rustig flaneren kan, up tempo rotondes aanvallen ook. Door de zachtere wielophanging is het comfort voor een Seven bovengemiddeld hoog, al komt dat ook door de fijne met leder afgewerkte stoelen.
Weinig vermogen? Welnee!
Het motorvermogen van 136 pk lijkt weinig, maar vergeet niet dat zo’n Super Seven 1600 slechts 565 kilogram weegt. Dat is minder dan het accupakket van bijvoorbeeld een Tesla Model S. Dankzij het lage gewicht sprint je in ongeveer 5 seconden naar 100 km/u en haal je een topsnelheid van 196 km/u. Hard zat voor een auto waarbij je zo laag zit dat je je nagels over het asfalt kunt laten schuren.
“Kippenvel all over the place, direct als je de vierpitter aan het werk zet.”
Zitpositie
Een Caterham moet je passen. Met een wat groter achterwerk wordt het al twijfelachtig of je in een versie met S3-chassis past. Wellicht biedt de bredere SV-versie dan nog uitkomst. Maar ook je beenlengte moet kloppen, want de pedalen zitten ver naar achteren en het stuurwiel is niet in hoogte of diepte verstelbaar. Bovendien staan de drie pedalen zeer dicht bij elkaar, waardoor de kans bestaat dat je het gas- en rempedaal tegelijk indrukt als je te brede schoenen draagt. Rijden met raceschoenen is absoluut aan te raden. Ook met het oog op veiligheid.
Anticiperend rijden
Over veiligheid gesproken: een Caterham is extreem laag. Je kunt zelfs onder bepaalde slagbomen door rijden. Dat betekent dat niet iedereen je direct ziet. Anticiperend rijden is daarom belangrijk, zorg dat je gezien wordt. En gehoord. Nu is dat laatste niet heel moeilijk met zo’n Super Seven 1600, want wat klinkt dit beestje toch zalig. Kippenvel all over the place, direct als je de vierpitter aan het werk zet.
Personaliseren
Natuurlijk is een Caterham Super Seven 1600 uitgebreid te personaliseren. Standaard kun je kiezen uit vier kleuren, maar voor de Super Seven 1600 heeft Caterham zeven speciale kleuren ontwikkeld. Dat zijn Racing Green, Caribbean Blue, Tuscany Red, Saxony Grey, Serengeti Orange, Bordeaux Red en Oxford White. Voor het met leder afgewerkte dashboard is er keuze uit zes kleuren en voor de lederen stoelbekleding kun je kiezen uit vijf tinten. De kans dat je eenzelfde Super Seven 1600 tegenkomt, is dus vrij klein. Opties zijn een opgewaardeerd onderstel, geventileerde schijven en grotere remcilinders.
“Rijden met raceschoenen is absoluut aan te raden.”
Prijs Caterham Super Seven 1600
En wat moet zo’n Caterham Super Seven 1600 dan kosten? Goedkoop is niet voor een auto voor ‘erbij’. Caterham vraagt 51.938 euro, terwijl de Seven 275 op z’n minst 43.764 euro moet kosten. De meerwaarde zit hem natuurlijk in de opgewaardeerde motor, de prachtige afwerking en de retro look and feel. Je betaalt extra om de kick van een klassieke rallyauto met carburateurs opnieuw te beleven. Geloof me, het is de meerprijs meer dan waard. Deze auto voelt op zoveel fronten super aan. Bestellen kan overigens bij Caterham-importeur Van der Kooi Sportscars in Houten.
Prijzen Caterham op een rij – per 1 juli
Caterham Super Seven 1600: 51.938 euro
Caterham Seven 275: 43.764 euro
Caterham Seven 485: 75.086 euro
Caterham 485 CSR: 82.951 euro
Conclusie
De Caterham Super Seven 1600 is in meerdere opzichten een buitenkansje. Allereerst omdat Caterham de koper in staat stelt om te genieten van een auto die klinkt en rijdt als een rallyauto uit de jaren ’70 en ’80. Ten tweede omdat deze Seven even goed laat zien dat het nog heel goed mogelijk is om een auto te kopen die je op alle fronten betrekt bij het autorijden en je keer op keer een kick geeft. Alternatieven met een motor die zo opzwepend en rallyachtig klinkt, zijn er niet. Dit is puurder dan puur. Dit is ’the new old school’, zoals Caterham zelf zegt. En daar kunnen we maar weinig op inbrengen.
“De Caterham Super Seven 1600 is in meerdere opzichten een buitenkansje.”