Autotest – BMW X7 xDrive30d (2019)
Zo'n BMW X5 is natuurlijk veel te klein
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Geloof het of niet, maar sommige mensen vinden een BMW X5 echt te klein. En dan doelen we niet zozeer op Europeanen, maar vooral op inwoners van China en de Verenigde Staten. Voor BMW reden genoeg om met een nog grotere SUV te komen: de BMW X7. “Om te zien is het net een tank op wielen”, horen we van meerdere omstanders, maar voelt ie ook zo als je ermee rijdt?
SUV’s van BMW
Tellen we even mee? Het SUV-gamma van BMW bestaat inmiddels uit de X1, X2, X3, X4, X5, X6 en sinds enige tijd ook uit een X7. Allemaal verkopen ze best aardig, een gevolg van de populariteit van de Sports Utility Vehicle. Iedereen wil tegenwoordig een SUV vanwege de hoge zit, het overzicht op de weg, het veilige gevoel en de praktische bruikbaarheid.
Het – pardon – instappertje
Wij rijden om heel oneerbiedig te zeggen met het instappertje: een BMW X7 xDrive30d. Misschien is dat wel de versie die je moet hebben, maar dat leggen we zo wel even uit. In Nederland begint de xDrive30d bij een stevige 118.728 euro. Voor de BMW X7 50d (400 pk/760 Nm), X7 xDrive40i (340 pk/450 Nm) en M50i (530 pk/750 Nm) ben je respectievelijk 152.336, 121.826 en 169.520 euro kwijt.
M Sportpakket: 6.995 euro
Voor die kleine 119 mille ben je natuurlijk nog niet klaar, want dan ga je de auto pas naar eigen smaak aankleden. Reserveer maar 15.000 euro of meer aan opties, dan kom je al een heel eind. De duurste optie op deze BMW X7 xDrive30d is het M Sportpakket. Hier betaal je 6.995 euro voor, de prijs van een nieuwe motorfiets. Ook prijzig is het High Executive-pakket: 3.995 euro. Voor de Soft Close Automatic portieren moet je 684 euro bijbetalen. En zo zijn er nog veel meer opties te benoemen, maar dat zou een beetje saai worden. Veel belangrijker: op deze BMW X7 zit netto voor 21.557 euro aan opties. Dat maakt dat deze BMW 141.433 euro kost.
Scherp geprijsd, geen grapje!
Natuurlijk is dat veel geld, maar realiseer ook dat je voor concurrenten als de Mercedes-Benz GLS 400 d 4MATIC met 330 pk en 700 Nm al 127.268 euro kwijt bent, exclusief opties. En voor een Land Rover Range Rover 3.0 SDV6 twin turbodiesel met 275 pk ben je 151.130 euro kwijt. Die BMW X7 is dus wat je noemt bijzonder scherp geprijsd, relatief gezien dan.
“De turbodieselmotor is zo zacht als de roomboter tijdens het kerstontbijt.”
Roomboter
De BMW X7 xDrive30d is misschien wel dé versie die je moet hebben. Je bespaart een hoop centen, maar komt onderweg werkelijk niets te kort. De 3,0-liter (2.993 cc) turbodieselmotor met een vermogen van 265 pk (195 kW) en maximaal 620 Nm aan koppel is zo zacht als de roomboter tijdens het kerstontbijt. Heerlijk smeuïg met voldoende souplesse. Er is altijd trekkracht. De Steptronic-automaat is net zo fijn als de motor. Direct en altijd bij de les. Een perfect match.
Brandstofverbruik
De zes-in-lijn dieselmotor van de xDrive30d is simpelweg een fantastische dieselmotor die bij rustig gebruik genoegen neemt met ongeveer 7 of 8 liter op 100 kilometer. Gezien het ledige gewicht van 2.445 kilogram is dat echt niet slecht. Ook de prestaties zijn keurig. De 0-100-sprint duurt bijvoorbeeld maar 7,0 seconden en de topsnelheid komt uit op 227 km/u. Voor een dik 2.400 kilogram zware ’tank’ is dat gewoon een wereldprestatie.
“De besturing vraagt om wat gewenning, helemaal omdat de achteras meestuurt.”
Het rijgedrag
En hoe rijdt dat dan? Bijzonder stil, dat sowieso. De geluidsisolatie is dik in orde. De BMW X7 – gebouwd in de BMW-fabriek in Spartanburg (Verenigde Staten) – is daarnaast extreem comfortabel, alsof je zonder wielen boven het asfalt zweeft als een hoverboard. De luchtvering – met automatische hoogteregeling (hoogte ook zelf in te stellen) – levert aan dat comfort een belangrijke bijdrage. De besturing vraagt om wat gewenning, helemaal omdat de achteras meestuurt. Dat maakt de draaicirkel kleiner, maar ook de stuurrespons directer. Je hebt heel weinig stuurbeweging nodig om deze X7 de hoek om te krijgen.
Cruisen
Natuurlijk helt de 5.151 mm lange BMW X7 wat over in bochten, dat kan ook niet anders met dat gewicht en de hoogte van de auto, maar storend is dat nooit. Bovendien moet je met een super-SUV als de X7 niet gaan drammen, maar juist cruisen. Dan is de X7 in zijn element en geniet je maximaal van alle luxe aan boord. Helemaal in deze kleurenspecificatie is het optimaal genieten aan boord van de X7. Prachtige afwerking, fraaie materialen, moderne displays, de foto’s spreken tot de verbeelding, toch?
“Met een super-SUV als de X7 moet je niet gaan drammen, maar juist cruisen.”
Zevenzitter
Oh ja! De BMW X7 is er met zijn extreem lange wielbasis van 3.105 millimeter ook als zevenzitter (standaard zelfs). Toevallig is dit testexemplaar zo uitgevoerd. En eindelijk hebben we hier te maken met een functionele zevenzitter. Vaak kunnen er alleen kleine kinderen plaatsnemen op de derde zitrij, maar in deze BMW X7 valt ook prima te zitten als je 1,80 meter bent. En nee: je hoeft je benen niet op te vouwen. Achterin heeft BMW ook gedacht aan een armsteun, bekerhouders en USB-poorten, wel zo handig. Overigens mag de tweede zitrij met drie zitplaatsen optioneel wijken voor twee individuele comfortstoelen. Dan heb je dus zes zitplaatsen.
Vanwaar die grote grille?
Mooi vanbinnen, maar ook mooi vanbuiten? Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Vooral de extreem grote nierengrille is onderwerp van discussie. Je vindt het fraai, of je vindt het niks. Toch zit er een heldere reden achter die grotere nieren. BMW-rijders vonden namelijk het verschil tussen een 5 Serie en 7 Serie te klein. Ze leken te veel op elkaar. BMW heeft dat opgelost met specifieke kenmerken voor de 7 Serie, onder meer met een grotere grille. De BMW X7 heeft die kenmerken als ander 7-model ook gekregen.
Daarom heeft de BMW X7 een ENORME grille – AutoRAI TV
Europa kleinste markt
BMW heeft dus geluisterd naar kritieken van klanten en hier een oplossing voor gevonden. Maar is het dan ook geslaagd? In Europa zijn de meningen verdeeld, maar in China en in de Verenigde Staten zijn ze er weg van. In Europa houden kopers van zo weinig mogelijk opvallen. Dat is landen als de Verenigde Staten en in China wel anders. Dat zijn ook tevens de belangrijkste markten voor de 7 Serie en de X7.
“BMW heeft geluisterd naar kritieken van klanten.”
Veiligheidssystemen
What’s more? Wat niet, kun je je beter afvragen. BMW heeft nagenoeg alle technologie die het merk in huis heeft, toegepast in de X7. Denk bijvoorbeeld aan een tientallen veiligheidssystemen. We noemen er een paar: Active Cruise Control met Stop & Go functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assistant en actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, Avoidance Assistance, Crossing Traffic Warning, Priority Warning, Wrong-Way Warning en BMW Head-Up Display. Even ademhalen nu. Standaard is elke X7 uitgerust met Parking Assistant met achteruitrijcamera en Reversing Assistant. Maar goed ook, want je bent natuurlijk met een forse SUV onderweg.
BMW Laserlight
BMW Laserlight is optioneel verkrijgbaar, maar is wat ons betreft een aanrader. Niet alleen zien de lichtunits er bijzonder futuristisch uit, de lichttechnologie is ook zeer effectief. BMW Laserlight is eenvoudig te herkennen aan blauwe, X-vormige elementen in de koplampen. De lichtbundel van deze verlichting reikt tot wel 600 meter ver. Je geniet kortom van bakken licht voor je auto.
“Een ’tank’ om te zien, maar zo voelt de BMW X7 absoluut niet aan.”
Conclusie
Een ’tank’ om te zien, maar zo voelt de X7 absoluut niet aan. Hij is wendbaar, extreem luxe, zeer comfortabel, aangenaam stil en hypermodern. In combinatie met de xDrive30d-dieselmotor voelt instappen ín en rijden mét de BMW X7 als thuiskomen. Een fijne eigenschap wat ons betreft. Ohja, hij is heel ruim! Niet zo gek, want de X7 heeft meer vloeroppervlakte dan een gemiddeld appartement in Amsterdam.
“CraftedClarity’ heten ze. Het gaat om kristalelementen op de transmissiehendel en de iDrive Controller, de draaiknop waarmee je door de functies en menu’s van het infotainmentsysteem kunt struinen. Dat kristal is typisch zo’n detail waarvan je je kunt afvragen of je het nodig hebt. Bekijk je het nuchter, dan is het antwoord ‘nee’. Wie echter een X7 kiest, staat niet in de ratiomodus. Die gunt zich een bijzonder hoog niveau van luxe en onderscheid. Emotie is de drijfveer en dan zwicht je voor veel, bijvoorbeeld voor CraftedClarity. Het is mooi dat dat kan, het is mooi dat we niet genoodzaakt zijn om in sterk op elkaar lijkende en kleurloze vierwielers te rijden. Dat is een vorm van vrijheid. Die beleef je in een oase van rust en comfort. Knap hoe BMW dankzij de luchtvering in staat is om het hoge gewicht te maskeren. De X7 raakt niet van slag en zeker niet van koers als er in de bocht hobbels zitten en de snelheid door de rust in het interieur ongemerkt hoog is. Je voelt je in controle, waaraan ook de hogere zitpositie bijdraagt. De zescilinder dieselmotor hoor je alleen bij stevig optrekken met een zoetgevooisde grom en die kan mij bekoren. Wat niet bevalt? Dat zijn de veel te kleine parkeerplaatsen in ons land. Daar zou de overheid wat aan moeten doen, maar dat is puur wishful thinking. BMW heeft een betere oplossing. De parkeerassistent die de X7 automatisch in en uit een vak manoeuvreert terwijl je niet in de auto hoeft te zitten.”
BMW X7 xDrive30d:
- Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat
- Cilinderinhoud: 2.993 cm3, vermogen 195 kW (265 pk) bij 4.000 toeren per minuut,
- Maximumkoppel: 620 Nm bij 2.000-2.500 toeren per minuut
- Acceleratie 0–100 km/u: 7,0 seconden
- Topsnelheid: 227 km/u
- Vanafprijs: 118.728 euro