Autotest – BMW X5 M Competition – 625 pk (2021)
Een van de snelste SUV’s ter wereld
Door Ruben Jason Penders. |
Een BMW X5 met 625 pk, dat klinkt niet gek. Of eigenlijk wel gek. Te gek! Wij gingen een week opstap met een van de snelste SUV’s ter wereld: de BMW X5 M Competition
Beestachtig vermogen
Er is vraag naar SUV’s met meer dan 600 pk. Tenminste, die conclusie trekken wij nu BMW een Competition-badge op de BMX X5 M plakt. Met deze badge groeit het vermogen van de 4,4-liter achtcilinder van 600 naar 625 pk. Dat vinden wij veel thuis. Zeker in een familie-SUV.
Je begrijpt, hij is lekker vlot. De 0-100-tijd is 3,9 seconden en wie het op de Autobahn aandurft, kan de 2400 kg zware SUV tot 290 km/u doortrekken. Al moet je daarvoor nog wel iets met de begrenzer doen, die de auto normaal gesproken tegenhoudt bij 250 km/u. Het optionele M Driver’s Package — t.w.v. 2.616 euro — helpt je van dat probleem af.
Met deze cijfers in het achterhoofd krijgen wij de sleutels van de BMW X5M Competition overhandigd en brengen we het blauwe beest in beweging.
Vuistdikke pijpen
Zodra de V8 aanslaat valt het geluid uit de vuistdikke uitlaatpijpen van het Competition-uitlaatsysteem in eerste instantie een beetje tegen. Een donker brom is duidelijk hoorbaar, maar dat is het wel. Al snel blijkt dat het kleppensysteem in de uitlaat – dat het geluid dempt – geactiveerd staat. Een functie die noodzakelijk is bij deze auto, als je niet iedere ochtend burenruzie wilt uitlokken.
We zetten de kleppen open en al snel gaat het gebrom over in een veel diepere toon, die bij ons zorgt voor zowel een glimlach als gezonde spanning.
Technisch hoogstandje
Op de verbluffende acceleratie hadden we ons al voorbereid, maar het is vooral het bochtenwerk dat ons verrast. De X5 natuurlijk is geen kleine jongen, en zeker met de Competition-wielen kijk je over alle medebestuurders heen. Vooraan krijg je 21-inch wielen en achter 22-inch.
Toch kun je vol vertrouwen een bocht op snelheid induiken, al zal je dat niet direct doen. Je hersenen vertellen je namelijk dat het onmogelijk is, gezien je hoge zitpositie. Maar het onderstel van de X5 M Competition zit boordevol techniek, waardoor je zelfs op het circuit je kunt uitleven.
Dankzij speciale dempers, torque vectoring, vierwielaandrijving, actieve rolstabilisatoren, een actief M sperdifferentieel en een hele hoop rekenwerk van de boordcomputer, moet je het echt heel bont maken om de controle over de auto te verliezen.
Opvallend
Uiteraard koop je deze auto niet alleen vanwege zijn prestaties. Dan kun je bij BMW ook voor een model zonder hoge instap kiezen. Zijn looks maken de X5 een gewild model. Hij is groot, hoog en hij valt enorm op.
De Competition-uitvoering krijgt bovendien een hoop zwarte accenten – zoals een grote donkere M-grille en zelfs zwarte uitlaateindstukken – waardoor hij nog agressiever oogt. Uiteraard kom je ook overal M- en Competition-logo’s tegen.
Ruimteschip
Het interieur is ook opvallend. Overdag waan je in een zee van luxe en zijn zelfs de armsteunen en bekerhouders nog verwarmd. De stoelen zijn uiteraard elektrische bedienbaar, maar zelfs de hoofd- lende en bovenbeensteunen kun je met een knopje bedienen.
Maar ’s avonds ondergaat het interieur een metamorfose en zit je opeens achter het stuur van een ruimteschip. Dankzij een hele rits kleurrijke LED-strips licht de cabine op en heb je het gevoel alsof je in een auto uit TRON of Blade Runner zit. Zelfs de X5 M-logo’s in de hoofdsteunen zijn verlicht.
Lekker praktisch
Wat het verschil is met een Ferrari en deze BMW met 625 pk? Je kunt in de BMW je hele familie inclusief de hond het circuit mee opnemen. Al weten we niet of het handig is als Loebas in een auto met dit vermogen z’n hoofd uit het raam hangt.
Op de achterbank passen met gemak drie volwassenen en dankzij 650 liter bagageruimte is een wintersportvakantie met het hele gezin ook geen probleem. Wat wel bijzonder is: de achterbank kun je automatisch naar voren klappen, maar de bank terugzetten moet met de hand. In deze prijsklasse – die schok komt zo nog, bereid je vast voor – is dat opvallend.
Prijs BMW X5 M Competition
Tja… de prijs. Zit je? Aan onze testauto hangt een prijskaartje van 242.000 euro. Dat is niet mis, maar BMW kan daar niet enorm veel aan doen. In Nederland wordt de BPM-boete berekend op basis van CO2-uitstoot, en een 625 pk sterke 4,4-liter achtcilinder krijgt van onze overheid een felrode kaart. En dus moet je boeten.
De BMW X5 M (600 pk) is er overigens vanaf 198.553 euro en de basisprijs van de BMW X5 M Competition is 215.965 euro. Het zal potentiële klanten niet veel uitmaken, want die kijken uiteraard niet op een paar duizend euro meer of minder.
Wil je weten hoe de 625 pk sterke 4,4-liter V8 in het echt klinkt? Bekijk dan snel onze rijtest video!