Autotest – BMW M550i xDrive (2021)
Voegt een M5 echt nog zo veel toe?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De BMW M5 heeft tegenwoordig liefst 600 pk, of zelfs zo’n 630 pk als M5 Competition. Voor veel minder geld is er ook de BMW M550i xDrive met ‘slechts’ 530 pk. Ook al meer dan genoeg, toch? Is doorsparen voor een M5 nog wel nodig?
Korte historie
Voordat we aftrappen met de review van de BMW M550i xDrive, eerst even een geschiedenisles. De historie van M-modellen binnen de 5 Serie begint in 1980, als BMW de 160 kW (218 pk) sterke M535i introduceert. Kort daarna komt een nieuwe generatie 5 Serie op de markt en op basis daarvan verschijnt in 1985 de eerste echte M5. Onder de kap ligt een 3.5-liter zescilinder-in-lijn met een vermogen van 210 kW (286 pk). Daarna volgt een hele lijn aan nog altijd begeerde BMW M5-modellen.
In 2012 verschijnt weer een ‘halfbloed’ ten tonele, als sportieve aanvulling onder de M5: de 280 kW (381 pk) sterke M550d. Een sportieve diesel dus, met onder de kap een 3.0-liter zescilinder-in-lijn met 280 kW (381 pk). Het blijkt een goede zet, want bij de volgende generatie 5 Serie in 2018 wordt naast een nieuwe M550d ook een M550i geïntroduceerd.
Het heden
De huidige BMW M5 wordt aangedreven door een liefst 441 kW (600 pk) sterke 4.4-liter V8, voor het eerst in combinatie met M xDrive vierwielaandrijving om alles in goede banen te leiden. Als dat nog niet sportief genoeg is, stelt de M5 Competition 460 kW (626 pk) ter beschikking.
Een stapje minder kan ook: de M550i xDrive leverde bij introductie in 2018 een vermogen van 340 kW (463 pk) en na de facelift van vorig jaar is hij zelfs 390 kW (530 pk) sterk. Wie sportief wil dieselen kan nog altijd kiezen voor een M550d. Ook die heeft nu xDrive vierwielaandrijving en de 3.0-liter zescilinder-in-lijn levert inmiddels 294 kW (400 pk). We gaan op pad met de M550i xDrive om te ontdekken of een M5 nou echt nog zo veel toevoegt.
Mooi donkere roffel
Bij het starten klinkt direct een mooi donkere roffel. Dat mooi donkere geluid blijft zolang je rustig rijdt. Geef je gas, dan zwelt het aan tot de kenmerkende M-brul. Eenmaal op constante snelheid is de auto juist heel stil. Ook bij 130 km/u hoor je eigenlijk alleen een beetje wind- en bandgeruis. De negentrapsautomaat laat de motor dan ook zeer lage toerentallen draaien. Op constant snelwegtempo komt de motor soms zelfs niet eens boven de 1.500 t/min.
Doordat de grote motor bij ‘gewone’ snelheden niet hard hoeft te werken, is het gas ook heel goed te doseren. Er is een prima werkende adaptieve cruise control, maar die is eigenlijk niet nodig. De auto is zelf heel gemakkelijk op constante snelheid te houden. Hij leent zich dan ook uitstekend voor rustig cruisen, het liefst naar een verre bestemming.
Als op rails
Toch is cruisen niet waarvoor je een M-model koopt. Op een plek waar dat kan trappen we het gas eens goed in. De V8 brult het uit, we worden in de stoel gedrukt en gelanceerd. In theorie bereikt de M550i xDrive in 3,8 seconden de 100 km/u. We hebben het niet nagemeten, maar geloven het meteen. De combinatie van het geluid en die lancering is bovendien bijna verslavend.
Bochtenwerk handelt de M550i met hetzelfde gemak af. Dankzij de xDrive vierwielaandrijving gaat de BMW als op rails door de bocht. Ja, er zal vast een limiet zijn, maar die ligt verder dan wat je op verantwoorde wijze op de openbare weg kunt bereiken. En verder dan jijzelf durft, waarschijnlijk.
Rijmodi Sport, Comfort en Eco
Dan hebben we de rijmodus Sport nog niet eens geactiveerd. Doen we dat wel, dan wordt het onderstel nog iets strakker en de besturing net iets zwaarder, maar vooral draait de motor op wat hogere toerentallen. Daarmee reageert de auto zo mogelijk nóg directer op input van het gaspedaal.
Overigens is de Sport-modus alleen voor als je echt de gelegenheid hebt om die te gebruiken waarvoor hij is bedoeld. Probeer je in Sport-modus rustig te rijden, dan reageert de auto wat erg zenuwachtig op gasinput. Bijvoorbeeld door gelijk de toeren flink omhoog te gooien zodra je even wat meer gas geeft, ook al wilde je helemaal geen sprint inzetten. Kortom: je rijdt de M550i in Comfort-modus, de Sport-modus is voor als je echt even los kunt.
Voor de liefhebber van uitlaatplofjes: die maakt de M550i ook, maar alleen als je die met bepaalde combinaties van toerentallen uitlokt. Dat lukt eigenlijk alleen door op precies de juiste momenten zelf te schakelen met de flippers achter het stuur. Wil je altijd, of in ieder geval met meer gemak dergelijk spektakel, dan moet je toch bij de M5 zijn.
Voor de volledigheid: ook de M550i xDrive heeft gewoon een Eco-modus. Zoals te verwachten zorgt die voor het tegenovergestelde van de Sport-modus. De toerentallen worden zo laag mogelijk gehouden en de auto reageert veel minder enthousiast op het gaspedaal. Bijna timide.
Goede balans
Al met al biedt de BMW M550i xDrive vooral een heel goede balans. Enerzijds is het een auto met een representatief voorkomen, die je in alle rust en comfort naar je bestemming brengt. Wat dat betreft blijven de kwaliteiten van een gewone 5 Serie behouden. Het onderstel is stevig geveerd, maar de auto stuitert geenszins op oneffenheden. De stoelen bieden uitstekende ondersteuning onder alle omstandigheden, zonder daarbij zo hard te zijn dat langere afstanden oncomfortabel worden. Tegelijkertijd is de BMW in staat om prestaties te leveren die weinig tot niets onderdoen voor die van een echte sportauto.
Verbruik
Als je in de markt bent voor een M550i of M5 is het brandstofverbruik waarschijnlijk niet je belangrijkste aankoopargument, maar laten we het toch even behandelen. Na een rustige rit vermeldde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 op 10,4. Dat is zelfs iets beter dan de fabrieksopgave, maar nog steeds niet super zuinig. Aan de andere kant: voor een 5.0-liter V8 met 530 pk is het op zich best een nette waarde.
Maar ja, met een M550i ga je natuurlijk niet alleen maar rustig rijden. Toch valt het uiteindelijke verbruik na de testweek ons relatief gezien wel mee. Uiteindelijk bereiken we met een combinatie van rustig rijden en zo nu en dan de M-kwaliteiten aanspreken een gemiddeld verbruik van 1 op 9,4. Het officiële gemiddelde WLTP-verbruik van de M550i is 1 op 9,7, dus dat ligt er niet eens ver vandaan.
Minpunten?
BMW heeft met de M550i xDrive een zeer goede auto afgeleverd, maar geen enkele auto is perfect. De auto weet zijn gewicht van een stevige 1.990 kg (leeg) goed te verbergen, maar feit blijft dat de 5 Serie in de loop der jaren een grote auto is geworden. De sportieve rijder kiest daarom misschien wel liever voor de meer compacte 3 Serie, die verder ook echt niet veel minder comfort en luxe biedt. Wie voornamelijk alleen rijdt kan in dat opzicht zelfs ook net zo goed een M2 overwegen, die is al snel zat voor de dagelijkse praktijk.
Verder gelden voor de M550i een aantal dingen die voor al dit soort auto’s gelden. Hij is niet echt zuinig, ook in aanschaf geen koopje en nog los van het mogen, kán je in Nederland op maar weinig plekken echt gebruik maken van de M-kwaliteiten.
BMW M550i xDrive of BMW M5?
Dat brengt ons ook terug bij de beginvraag: heeft doorsparen voor een M5 nog wel zin? De BMW M550i xDrive is er vanaf 141.080 euro, voor een M5 moet je minstens 164.413 euro overmaken. Dat is een verschil van liefst 23.333 euro, daar koop je ook een complete hatchback voor.
Laten we eerlijk zijn: die 70 pk extra en de 0,4 seconden snellere acceleratie naar de 100 km/u van de M5 ga je in de praktijk echt niet merken. Zeker voor in Nederland zouden wij de M5 dus eigenlijk gewoon laten voor wat hij is en die 23.333 euro die we daarmee overhouden besteden aan wat extra opties voor de M550i. Of gewoon op zak houden voor andere leuke dingen natuurlijk, want op de standaarduitrusting van de M550i is al niets aan te merken.
Wat wellicht ook mee kan spelen: ooit was de M5 een subtiel vormgegeven sportversie, bij het huidige model is het onmiskenbaar dat je in het sportieve topmodel rijdt. Daar is op zich niets mis mee, maar de M550i blijft een representatieve zakenauto. Zeker als je hem zonder typeaanduidingen bestelt. Dat terwijl hij qua prestaties bijzonder weinig voor een M5 onderdoet en hij net even meer comfort biedt als je het even wat rustiger aan wilt doen.
Toch zijn er nog steeds redenen om wél voor een M5 te kiezen. 23.333 euro is een flink bedrag, maar op de totale aanschafprijs is het ook weer geen super groot prijsverschil. Bovendien kan het uitbundiger uiterlijk ook juist wel een argument zijn om de M5 te verkiezen boven de M550i. En laten we eerlijk zijn: ‘M5’ op de bagageklep staat toch net wat mooier…