Autotest – BMW M2 Competition (2019), de leukste BMW M?
Is de M2 Competition de leukste M die je kunt kopen?
Door De Redactie. |
Een zes-in-lijn motor met 410 pk, vier klapperende uitlaten en stevig uitgeklopte spatborden. De BMW M2 Competition ademt rijplezier. Is dit de leukste M die je kunt kopen? Tijd voor een rijtest!
Straatvechter
Een echte nekkendraaier, zo kun je de BMW M2 Competition het beste omschrijven. Zelfs als hij geparkeerd staat, straalt de sportcoupé sportiviteit uit met zijn uitgeklopte wielkasten, brede banden, grote luchtinlaten en zwarte grille. Je moet niet vies zijn van uiterlijk vertoon als je met deze auto rijdt.
Sunset Orange
De sportieve details worden nog eens versterkt door de 19-inch wielen en de carrosseriekleur Sunset Orange. De M2 Competition oogt als een echte straatvechter.
Kleiner dan hij is
Waar het uiterlijk zo uitgesproken is, is het interieur juist redelijk ingetogen. Behalve het sportstuur en de sportstoelen is de rest van het dashboard gelijk aan de standaard BMW 2 Serie Coupé. Uiteraard herinneren diverse M logo’s je eraan dat je in iets bijzonders rijdt.
Tijdens het instappen valt direct op dat de M2 als een handschoen om je heen sluit. Natuurlijk is dat afhankelijk van je lengte, maar met een gemiddeld postuur (1,85 meter) kun je al snel de ideale zitpositie vinden. De M2 voelt kleiner aan dan hij is.
“Is dit een M3?”
Onderweg kun je op heel veel aandacht rekenen. Dat begint bij al bij het starten van de M2 Competition. Wanneer je de rode startknop indrukt, zet het uitlaatsysteem alle vlinderkleppen open. Met een luid kabaal komt de 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 302 kW (410 pk) tot leven. Incognito wegrijden is letterlijk onmogelijk.
Geen aandacht tekort
Ook onderweg kom je geen aandacht tekort. Fietsers en andere automobilisten weten niet hoe snel ze hun smartphone tevoorschijn moeten halen als je langsrijdt. Wanneer we parkeren, komen er regelmatig nieuwsgierige mensen op de auto af. “Is dit een M3?”, wordt er veelvuldig gevraagd.
E30 M3
De vergelijking met de M3 komt niet helemaal uit de lucht vallen. De originele M3 (modelcode E30) was tenslotte medeverantwoordelijk voor het succes van BMW M GmbH: een tweedeurs coupé met uitgeklopte wielkasten, spoilers en afwijkende bumpers. Begrijp je de vergelijking? De laatste M3 heeft een vierdeurs carrosserie met – in tegenstelling tot de M2 Competition – vrij ingetogen bumpers en spoilers. Je kan de BMW M2 Competition dan ook beschouwen als een nazaat van de originele M3.
De nazaat
De M2 Competition voelt lichter aan dan hij is (1.625 kilogram) en komt vrij geciviliseerd over. Met het kneiterharde onderstel moet je leren leven, maar als je je daaroverheen zet kun je de auto prima dagelijks gebruiken. De kofferbak is ruim genoeg voor een aantal boodschappentassen en op de achterbank kunnen kinderen goed zitten.
Naar eigen smaak instellen
Dat verandert allemaal wanneer je met de instellingen van de auto gaat spelen. De M2 heeft geen sportknop, maar in plaats daarvan zijn het karakter van het onderstel, de gasrespons en versnellingsbak los van elkaar in te stellen.
Zo kun je bijvoorbeeld de aandrijflijn in de rijmodi ‘Efficiënt’ zetten en toch sportief sturen door het onderstel op de stand ‘Sport Plus’ te zetten. De rijmodi ‘Efficiënt’ moet je overigens met een korreltje zout nemen. Bij een rustig rijtempo weten we nog steeds een verbruik van 1 op 6 te noteren.
De M2 geeft vertrouwen
Tref je een bochtige weg dan verandert de M2 in no-time in een hooligan. Schakel ‘Sport Plus’ in en het toerental van de 3,0-liter zes-in-lijn stijgt in rap tempo. De dubbele turbo zuigt zijn longen vol en voor je het weet rijd je illegale snelheden. De zeventraps automaat deelt fikse klappen uit en de Michelin-banden grijpen zich in het asfalt vast.
Deze 1.625 kilogram zware hooligan laat zich verrassend makkelijk van bocht naar bocht smijten. Zijn compacte carrosserie en fabelachtige onderstel geven je het vertrouwen om steeds harder te rijden.
Je hebt dan ook nauwelijks door dat je veel sneller bochten neemt dan je in eerste instantie voor mogelijk hield. Eenmaal op de snelweg gedraagt de M2 Competition zich – na het veranderen van de instellingen – als een keurige reisauto.
Puur rijplezier
Is dit dan de leukste M die je kunt kopen? Wat ons betreft wel, maar dat ligt uiteraard aan je persoonlijke voorkeuren. Zoek je een M met echt bruikbare ruimte, dan loont het om te wachten op de nieuwe BMW M3 die in 2020 op de markt verschijnt. Zoek je een pure sportauto met veel rijplezier, dan is de BMW M2 Competition een prachtig alternatief voor een M3.
Met zijn 3,0-liter zes-in-lijn met 410 pk en uitgeklopte spatborden is het bijna een verboden vrucht. En misschien wel één van de laatste in zijn soort. Tot die tijd dus volop genieten, want nu kan het nog!