Autotest – Audi Q8 50 TDI (2019)
Net zo fout en lekker als het Foute Uur
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Met de Audi Q8 50 TDI is het altijd het Foute Uur, en niet alleen op werkdagen tussen 09:00 en 10:00 uur zoals bij Qmusic, de radiozender die dan onder dezelfde naam de meest foute hits uitzendt. Dat is dus 24/7 losgaan op een auto die net als een foute hit een ‘guilty pleasure’ is.
50 TDI
De Audi Q8 50 TDI is nu eenmaal een beetje fout. Neem nou de motor. Een dikke zescilinder diesel met 286 pk (210 kW). Alsof Audi zijn neus ophaalt voor ‘Dieselgate’ waarbij ook het merk uit Ingolstadt betrokken is. Laat je in ieder geval niet misleiden door de typeaanduiding 50 TDI; de motorinhoud bedraagt 2.967 cc. Allesbehalve de 5,0-liter die je wellicht verwacht.
Beer van een motor
Vijf of drie liter; wat doet het er eigenlijk toe. De diesel van de Audi Q8 50 TDI is een beul van een krachtbron. Vanuit stilstand in 6,3 seconden naar 100 km/uur accelereren, is best indrukwekkend gezien het leeggewicht van maar liefst 2.220 kilogram. De topsnelheid van deze Audi Q8 bedraagt 245 km/uur. Mild Hybrid-technologie tempert het verbruik een beetje – Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 6,6 l/100 km, ofwel 1 op 15,1.
Instrumentarium
Als we instappen, zien we op het instrumentarium (dat overigens volledig digitaal is, prachtig!) een actieradius van ruim 1.000 kilometer staan. De diesel ligt momenteel onder vuur, maar een dergelijke afstand doet je toch afvragen waarom eigenlijk. In één ruk van Utrecht naar Innsbruck. En dan hou je nog steeds genoeg brandstof over om naar een leuk restaurantje te rijden voor zo’n typisch Oostenrijkse schnitzel die over de randen van je bord ligt.
Prestaties van een sportauto
Nog zo’n fijne eigenschap van een dieselmotor, is het hoge koppel. Enorm in het geval van de Audi Q8 50 TDI, want maar liefst 600 Nm. Daarmee wil-ie wel vooruit. Kwestie van het gaspedaal intrappen en het stuur vasthouden. De 8-traps automaat schiet door zijn versnellingen heen.
Auto’s in de binnenspiegel worden alsmaar kleiner en kleiner. Prestaties van een sportauto. En dan te bedenken dat de Audi Q8 bijna vijf meter lang is (4.986 mm) en ruim twee beter breed (2.190 mm, inclusief buitenspiegels). Overigens is de Q8 daarmee korter, breder en lager dan de Audi Q7, die andere mastodont van het merk.
Gigant van een auto
Dat grote formaat van de Audi Q8 is tegenwoordig ook wel een beetje fout. In een tijd waarin duurzaamheid, het Klimaatakkoord en elektrificatie alle aandacht krijgen, gooit Audi doodleuk een gigant van een auto op de markt. Een giga-SUV met de enigszins dalende daklijn van een coupé.
Met in ons geval wielen in het maatje 22-inch. In China en in het Midden-Oosten schijnen ze dol te zijn op dit type auto. Maar in ons drukke Nederland voelt de Audi Q8 soms toch echt een beetje te groot aan, bijvoorbeeld als je door stadcentra rijdt.
Schadebedrijf
Parkeren met de Q8 is dan ook wel een dingetje. De standaard parkeerhulp achter is zeer zeker welkom, maar eigenlijk snak je naar de 360 graden parkeercamera’s, een optie van 1.612 euro (1.065 euro op onze Pro Line S).
Je moet maar zo denken; elke maand naar het schadebedrijf rijden om hier de zoveelste parkeerschade te laten repareren, kost je meer. Nu je toch geld uitgeeft, gooi er ook nog effe 4.761 euro tegenaan. Dan krijg je de Audi virtual cockpit.
Google Earth
De Audi virtual cockpit is het volledige digitale instrumentarium waar we het eerder over hadden. Ziet er waanzinnig uit, mede dankzij de navigatie met Google Earth en heel gedetailleerde 3D kaartweergave van bezienswaardigheden en steden.
De grote touchscreens geven haptische feedback en als je je bestemming met je vinger op een touchpad schrijft, wijst de navi de weg. Als het buiten donker is, lijkt het dashboard wel op het commandocentrum van NASA, zo futuristisch ziet het eruit als alle functies en schermen licht geven. De Audi Q8 roept begeerte op, zo simpel is het.
Lichtshowtje
De Audi Q8 is ook aan de buitenkant goed voor het nodige lichtspektakel; zodra je de portieren op afstand opendoet, geven de voor- en achterlichten een lichtshowtje weg waar de beroemde lichtfonteinen van het Bellagio-hotel in Las Vegas een puntje aan kunnen zuigen.
Een 10-jarig zoontje van een vriend was zó onder de indruk, dat hij enthousiast ‘woooooow!’ riep en ogenblikkelijk tegen z’n vader riep dat hij ook zo’n auto moest kopen.
Audi Sport-wielen
Papa moet dan wel minimaal 103.310 euro neertellen, want dat is de vanafprijs van de Audi 50 TDI. Ons testexemplaar kost overigens 148.167 euro, mocht je dat willen weten. Alleen de speciale – en wat ons betreft prachtige – Audi Sport-wielen kosten al 4.481 euro. Slik.
Meat Loaf
We houden van het Foute Uur. En we houden van de Audi Q8. Beide kunnen maatschappelijk gezien eigenlijk niet, maar ach, soms moet je maling aan dingen hebben. Het audiosysteem van Bang & Olufsen van 1.612 euro kwam in dit geval erg goed van pas. Uit volle borst meezingen met Meat Loaf en Ellen Foley en hun ‘Paradise by the Dashboard Light’. Zo fout, maar o zo lekker.