Autotest – Audi A4 Avant 40 TFSI (2019)
Dit is waarom de A4 de populairste Audi ter wereld is
SUV’s zijn hartstikke populair en dat weten ze bij Audi ook. Binnen een aantal jaar heeft Audi de Q2, Q3, Q5, Q7 en Q8 op de markt gebracht. Je zou haast vergeten dat wereldwijd de meest verkochte Audi helemaal geen SUV is. Dat is namelijk de Audi A4. Een goede reden voor Audi om hem weer eens een flinke facelift te geven.
Vijfde generatie Audi A4
De vijfde generatie van de Audi A4 is sinds 2015 op de markt. Hij is lichter dan zijn voorganger maar ook groter. En volgens Audi is hij ook erg stil, de stilste in zijn klasse.
De A4 is belangrijk voor Audi, het is namelijk het best verkopende model. Eén op de vijf auto’s die Audi verkoopt is een A4. Zulke verkoopcijfers kunnen ze natuurlijk niet negeren. De A4 is daarom weer eens flink onder handen genomen door Audi.
Audi Quattro Coupé
We zagen het al eerder bij andere Audi modellen, zoals de A1 Sportback: de sleuf vooraan de motorkap. Een duidelijk verwijzing naar de eerste vierwielaangedreven Audi: de Audi Quattro Coupé uit de jaren ’80. Ook de A4 is nu in het bezit van dit bijzondere stukje retro design.
Kunststukje
De koplampen van de nieuwe A4 zijn ook vernieuwd. Het is weer een waar kunststukje geworden. De LED-lampen ogen een tandje stoerder en agressiever. Daarnaast zien we nu een soort zaag-patroon in de lampen terug. Lampen ontwerpen, dat kunnen ze bij Audi wel.
Ook de achterlichten zijn onderhanden genomen. Ze hebben een nieuwe indeling en door het midden loopt een chroom strip. Deze sierstrip loopt door in het midden van de achterklep en verbindt zo de achterlichten met elkaar. Een bijzonder detail.
SUV geweld
In al dat SUV geweld moet je natuurlijk nog wel een beetje opvallen. Audi heeft de wielkasten van de A4 dan ook een stuk breder en stoerder gemaakt. In deze wielkasten bevinden zich 19-inch wielen met fraaie two-tone look.
Acht motoropties
Bij de nieuwe A4 kan je kiezen uit acht verschillende motoren, waaronder vijf diesels. We testen de Audi A4 40 TFSI. Onder de motorkap ligt een 2-liter viercilinder op benzine met 190 pk. In principe meer dan voldoende. In 7.5 seconden schiet de A4 naar de 100 km/u.
Wie niet voor ronderecords gaat kan behoorlijk zuinig rijden met de A4. Hij is namelijk voorzien van een mild hybrid-systeem. Verwacht nu niet dat je volledig elektrisch kan rijden. Het systeem slaat energie op die vrijkomt bij het remmen, en gebruikt deze om de auto af en toe een duwtje in de rug te geven, bijvoorbeeld bij het optrekken. Zo verbruik je minder brandstof, en stoot je dus minder CO2 uit.
Interieur
Het interieur van de A4 is – zoals we gewend zijn van Audi – zeer fraai. Alle materialen zijn van hoge kwaliteit. Bij de meeste nieuwe auto’s vervangen schermen fysieke draai- en schuifknoppen. Zo ook in de nieuwe A4. Centraal in het dashboard staat een 10-inch touchscreen. Het scherm ziet er zeer goed uit. Het is duidelijk geen budget scherm waar je de pixels op kan tellen. Daarnaast reageert het scherm erg direct, zoals een smartphone.
Toch blijkt een touchscreen tijdens het rijden niet altijd even ideaal. Helemaal als je nog door een aantal menu’s heen moet. Gelukkig heeft Audi een aantal knoppen bewaard voor de echte essentiële zaken, zoals de volumeregelaar.
Rijden in de Audi A4
Het stuur van de A4 40 TFSI ligt sportief in de hand. Sportief rijden is dan ook zeker mogelijk met de A4. Je hebt tenslotte 190 pk tot je beschikking. Toch komt deze auto beter tot zijn recht tijdens een lange reis. In de A4 kan je in alle rust en comfort cruisen.
De auto is van binnen muisstil. Pas als je echt je best doet hoor je de 2-liter viercilinder zijn werk doen. De zeventraps S-Tronic automaat gaat soepel door de versnellingen heen en van hobbels of kuilen merk je ook weinig.
De nieuwe Audi A4 Avant 40 TFSI is direct leverbaar en heeft een vanafprijs van 45.000 euro.
“Al na een paar kilometer merk je het: die Audi A4 Avant is een puike auto. Goed gebouwd, mooie materialen en een prettig werkend infotainmentsysteem. Neem wel de tijd om het systeem goed te leren kennen, want er is heel veel mogelijk. Bijzonder fijn is de besturing van de Audi A4 Avant, die was in het verleden wat licht, maar is nu mooi in balans. Een fijne mix tussen dynamiek en comfort.”