Autotest – Abarth 595 Competizione (2019), giftige schorpioenenbeet?
Weet de sportieve hatchback nog steeds te overtuigen?
Door De Redactie. |
Wist je dat sommige schorpioenen 25 jaar of ouder kunnen worden? Onze gifgroene schorpioen heeft die leeftijd nog niet bereikt, maar is ondertussen wel sinds 2008 op de markt. Redelijk lang in de auto-industrie. Weet de Abarth 595 Competizione nog steeds te overtuigen?
Sportievere 500
De herlancering van de merknaam Abarth heeft Fiat geen windeieren gelegd. Het bleek een schot in de roos toen Fiat één jaar na de introductie van de 500 in 2008 de Abarth 500 uitbracht. Het vrolijke uiterlijk werd een stuk sportiever dankzij dikkere bumpers, twee vuistdikke uitlaten, sportstoelen, 15-inch lichtmetalen wielen en tal van schorpioen-logo’s. Onder de motorkap lepelde Abarth een 1,4-liter turbo benzinemotor met 135 pk. Meer dan genoeg om van de 500 een klein pretpakket te maken.
Lange carrière
In de elf (!) jaren daarna volgden een cabrioletversie, tal van gelimiteerde uitvoeringen (waaronder Maserati- en Ferrari-versies), een eigen raceklasse en de bizar snelle 695 Biposto. Ook de basisversie ontkwam niet aan een krachtkuur. De 500 evolueerde tot de 595, waarbij het vermogen steeg van 135 pk naar 160 pk.
Lees ook: autotest- Fiat 695 Biposto
Vanaf 29.395 euro
Concurrentie heeft de Abarth nooit echt gehad. Auto’s als de Renault Twingo GT en Volkswagen Up GTI doen een goede poging, maar komen qua beleving en vermogen nooit in de buurt. Ook niet qua prijs trouwens… Waar je in 2008 nog minimaal 21.990 euro voor een Abarth 500 moest neertellen, ben je anno 2019 minimaal 29.395 euro kwijt. Voor de hier getoonde Abarth 595 Competizione Cabriolet betaal je zelfs 39.395 euro. Oef… voor dat bedrag stap je ook in een nieuwe Volkswagen Polo GTI (30.701 euro) of Ford Fiesta ST (32.770 euro).
Verde Adrenalina
Maar we moeten geen appels met peren vergelijken. De Abarth 595 is geen rationele aankoop. Nee, deze auto koop je omdat je verliefd bent op het uiterlijk of de historie van het merk. Dat geldt al helemaal voor deze Competizione-uitvoering.
Die onderscheidt zich met een extra krachtkuur (180 pk), Record Monza-uitlaatsysteem met vlinderkleppen, Koni-schokdempers vóór, Brembo geperforeerde remschijven, 17-inch lichtmetalen wielen, Sabelt-sportstoelen en grijze handgrepen. De kleur Verde Adrenalina is voorbehouden aan deze uitvoering.
Wat is dit voor auto?
Met een normale Fiat 500 val je nauwelijks op in het dagelijkse verkeer. Met deze variant is dat wel anders. De Abarth blijkt een ware nekkendraaier te zijn en dat is niet alleen aan de kleur te danken. Onderweg komen we een grijze Abarth 595 tegen. De eigenaar van vertelt hetzelfde. Of je nu boodschappen doet, aan het tanken bent of simpelweg ergens parkeert, mensen willen al snel weten wat voor snelle 500 dit is.
Lees ook: roadtrip naar Parijs: 1.000 kilometer in jarige Fiat 500
Sabelt-stoelen
Met zijn uiterlijk weet de 595 Competizione dus veel harten te veroveren, maar geldt dat ook voor het rijgedrag? Bij het instappen blijkt al dat de 595 anders is dan anders. De stevige Sabelt-kuipstoelen zijn vrij hoog gemonteerd, waardoor je een hoge, sportieve zitpositie krijgt. Als 1,85 meter lang persoon kan de testredacteur redelijk goed zitten, maar langere personen kijken al snel tegen de dakrand aan. De stoelen zijn helaas niet in hoogte en diepte verstelbaar..
Turbodrukmeter
Als je eenmaal zit, dan kijk je uit over een dashboard dat één op één uit de reguliere Fiat 500 overgenomen is. De details die afwijken zijn het sportstuur met Abarth-logo, het carbonfiber dashboardpaneel en een turbodrukmeter. Ons testexemplaar is van een automaat voorzien, waardoor er ook schakelflippers achter het stuurwiel geplaatst zijn.
Lees ook: Autotest – Abarth 124 Spider
Automaat, maar toch zelf schakelen
Wij hopen dat je goed bevriend bent met je buren, want met één druk op de startknop gaan alle kleppen in het uitlaatsysteem open. Het 1,4-liter benzinemotortje schreeuwt het uit. Met vier knoppen op de middenconsole bedien je vervolgens de rijrichting en het karakter van de automaat. Laat je de bak zelf schakelen of ga je met de flippers aan de slag? In eerste instantie laten we de automaat zelf het werk doen, maar al snel zien we daar vanaf.
Het gretige karakter van de benzinemotor wordt teniet gedaan door de automaat, die het vermogen niet aan lijkt te kunnen. Tussen de versnellingen laat de automaat een gat vallen, wat de acceleratie hindert. Zelf schakelen en tussendoor het gaspedaal liften is dus het advies. Met die methode kun je vlot rijden, maar bij een kickdown van het gaspedaal laat de automaat zich nog steeds kennen.
Normaal rijden, normaal verbruik
Eenmaal onderweg gedraagt de Abarth zich niet heel anders dan een normale 500. De vlinderkleppen in het uitlaatsysteem zijn gesloten en op de achtergrond hoor je het motorblok vrolijk brommen. De Abarth is lekker stug, maar Koni-dempers weten oneffenheden goed weg te filteren.
Je zit nooit te stuiteren in je stoel. Het U-Connect-infotainmentsysteem met TomTom-software werkt prima en ook aan de zitpositie wennen we snel. Bij normaal rijgedrag weten we uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1 liter op 16 kilometer te scoren.
Alle vlinderkleppen open
Hier had de rijtest kunnen stoppen, maar je leest dit artikel natuurlijk niet omdat je wilt weten hoe goed het infotainmentsysteem werkt of hoe stil het motorblokje kan zijn. Op een verlaten binnenweg blijkt al snel wat de Abarth in zijn mars heeft.
Met één druk op de sportknop wordt de 595 verrassend scherp en alert. Het gaspedaal reageert sneller en de 1,4-liter turbo benzinemotor klimt gretig in de toeren. Bij 3.500 toeren gaan de vlinderkleppen in het uitlaatsysteem open, waarna je getrakteerd wordt op een schreeuwende turbofluit. Het verbruik loopt al snel op tot 1 liter op 9 kilometer.
Hooligan
Ah fijn, bochten! Even twee versnellingen terug met de flippers, aanremmen en dan van buiten naar binnen. De carrosserie blijft volledig stabiel en ook het onderstel is niet makkelijk van de wijs te brengen. Pas als we echt als een hooligan de bocht omgaan, beginnen de voorwielen licht te glijden.
Het is een cliché, maar de Abarth rijdt als een kart. Dankzij de compacte afmetingen en hoge zitpositie kun je de 595 héél precies in de bocht plaatsen en lijk je veel sneller te rijden dan daadwerkelijk het geval is. Die beleving wordt nog eens extra versterkt door het grote vouwdak.
Werkt het gif nog steeds?
Weet de schorpioen ons na elf jaar nog steeds te bijten? Zeker weten, al komt het gif wel tegen een hoge prijs. 39.395 euro is uiteraard niet misselijk voor een compacte auto met relatief weinig binnenruimte. De ratio wint het overduidelijk niet van de emotie. Toch is de hoge prijs geen reden om de Abarth aan de kant te zetten.
Zoek je namelijk een sportieve, exclusieve auto met veel beleving, die (als je rustig aan doet) zuinig rijdt en gemakkelijk te parkeren is, dan is deze straatvechter zomaar een optie. Bestel er dan wel één met een handgeschakelde versnellingsbak.
Wikipedia kan deze kleine schorpioen het beste omschrijven: “Het is een van de weinige groepen van dieren waarvan de vertegenwoordigers er allemaal min of meer hetzelfde uitzien en moeilijk met andere dieren verward kunnen worden.”
Autotest – Abarth 595 Competizione (2019) – AutoRAI TV