Auto’s van Toen: Talbot Tagora
Koekoeksjong, muurbloempje… Wie kent de grote middenklasser van Talbot nog?
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Talbot Tagora was eigenlijk een Chrysler. Toen PSA (Peugeot-Citroën) de Europese tak van Chrysler overnam, was de ontwikkeling van de auto bijna voltooid. PSA hád echter al twee grote middenklassers, de elegante Peugeot 604 en de karakteristieke Citroën CX, maar het bracht de Tagora tóch op de markt.
Grote middenklasser
De Tagora was door Chrysler ontwikkeld als de C9. Deze opvolger van de evenmin succesvolle 160/180/2-Litre moest profiteren van de destijds snel groeiende zakelijke markt. Chrysler Europe had in 1976 besloten opnieuw een grote middenklasser te ontwikkelen omdat zo’n auto goed paste in Chryslers Europese plannen voor de langere termijn.
“De technische ontwikkeling van de Chrysler C9 werd in Frankrijk gedaan, terwijl de vormgeving door de Engelse tak van Chrysler Europe werd verzorgd”
Frans-Brits project
De technische ontwikkeling van de Chrysler C9 werd in Frankrijk gedaan, terwijl de vormgeving door de Engelse tak van Chrysler Europe werd verzorgd. Chryslers hoofd-Design Art Blakeslee en zijn team kwamen al vlot met een strakke en moderne sedan, met een lage taillelijn, grote zijruiten en talrijke bijzondere details. Al verdwenen die weer in de loop van de ontwikkelingsperiode.
V6 van Peugeot geen optie?
Qua motorisering had Chrysler het lastiger. De viercilindermotoren uit de 160/180/2-Litre waren te klein aangezien de concurrentie werkte met zescilindermotoren en Rover zelfs met een V8. Chrysler overwoog een zescilinder van Mitsubishi in te kopen, of de V6 Douvrin-motor van Peugeot, Renault en Volvo. Maar aangezien Chrysler en Peugeot concurrenten waren, was dat eigenlijk geen optie. En ondertussen kampte Chrysler met serieuze financiële problemen.
“Chrysler overwoog een zescilinder van Mitsubishi of Peugeot in te kopen, maar Chrysler kampte ondertussen met financiële problemen”
Verwachting: 60.000 per jaar
Chrysler verwachtte jaarlijks zo’n 60.000 C9’s te kunnen verkopen – tegenover de 30.000 per jaar van de voorganger – en dat de auto winstgevend zou zijn. Toen de C9 bijna klaar was voor zijn introductie, brak echter de tweede oliecrisis uit en daarvan had de automarkt natuurlijk zwaar te lijden…
Overname door Peugeot
Per 1 januari 1979 trok Chrysler zich terug uit Europa. PSA nam de Europese tak van het bedrijf – inclusief de schuldenlast en het project C9 – over voor een symbolisch bedrag. Het nieuwe bedrijfsonderdeel werd omgedoopt tot Talbot. De leiding van PSA vond het te laat om de C9 – een nieuwe concurrent in eigen huis – nog te cancellen.
“Het was te laat om de auto nog te cancellen. Uiteindelijk werd de Chrysler C9 als Talbot Tagora geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1980”
Chrysler C9 wordt Talbot Tagora
PSA paste de Tagora op het laatste moment nog aan om zo veel mogelijk Peugeot-onderdelen te gebruiken en om de zescilinder van Peugeot tóch te kunnen inbouwen. Uiteindelijk werd de C9 als Talbot Tagora geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1980.
Lauwe ontvangst
De Talbot Tagora werd nogal lauw ontvangen door zowel pers als publiek. Vooral op de vormgeving was nogal wat kritiek, de auto miste uitstraling en het interieur was ook nogal saai. En die achterwielen staan wel heel ver naar binnen – doordat Peugeot had besloten de achteras van de 505 te gebruiken, maar die was wat aan de smalle kant.
“Chrysler verwachtte er jaarlijks 60.000 te verkopen, het werden er 20.000 – in vier jaar…”
Muurbloempje
De wegligging van de Tagora was wél in orde, maar behalve het zeer ruime interieur was er niets waarmee de auto zich onderscheidde. Met concurrenten uit eigen huis als de Peugeot 604 en de Citroën CX werd de Tagora een muurbloempje. Van 1980 tot en met 1983 zijn er slechts zo’n 20.000 geproduceerd, waarvan ruim 15.000 in 1981.