Auto’s van Toen: Smart Forfour
Grote Smart-broer kon geen potten breken op de automarkt
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Met de vierpersoons Forfour wilde Smart een groter publiek aanspreken. Hoewel de vierpersoons-Smart een solide basis heeft, is de auto geen groot succes geworden. Al na drie jaar nam Smart hem weer uit productie.
Smart Forfour voor vier
In 1998 verscheen de eerste Smart, de Citycoupé. Smart doopte die in de aanloop naar de introductie van de vierzits-Smart om tot Fortwo. Inderdaad: ‘voor twee personen’. In 2004 verscheen de Smart Forfour, waarvan de naam dus ook verwijst naar het aantal zitplaatsen.
Familiegezicht
Wat als eerste opvalt, is dat ook de Forfour is voorzien van een Tridion-veiligheidscel – de kooiconstructie die de carrosseriestructuur van de auto vormt. Daarop zijn de kleurige en eenvoudig verwisselbare kunststoffen carrosseriepanelen bevestigd. De Tridion-cel is in feite het familiegezicht van Smart, want behalve de Fortwo hebben ook de Smart Roadster en Roadster Coupé zo’n constructie.
“In 2004 introduceerde Smart de Forfour; de naam verwijst naar het aantal zitplaatsen”
Mitsubishi Colt
Maar de Forfour is toch een heel stuk conventioneler dan zijn kleine broertjes. De vierdeurs-Smart deelt zijn platform met de Mitsubishi Colt, inclusief de wielophanging en de motoren. Daarom is in de Smart Forfour de motor voorin gemonteerd, terwijl die in de kleine Smart-modellen achterin ligt.
Brabus
De Smart Forfour was leverbaar met 1,1-liter driecilinder en 1,3- en 1,5-liter viercilinder benzinemotoren en 1,5-liter driecilinder dieselmotoren. De motorvermogens liepen uiteen van 47 tot 80 kW (64-109 pk). De topversie was de Brabus-uitvoering, met een turbobenzinemotor met een vermogen van 130 kW (177 pk) en een topsnelheid van 221 km/h. Op transmissiegebied was er keuze uit een handgeschakelde vijfbak en een sequentiële zesbak.
“De topversie van de Smart Forfour was de Brabus-uitvoering, met een vermogen van 130 kW (177 pk) en een topsnelheid van 221 km/h”
NedCar
De productie van zowel de Smart Forfour als de Mitsubishi Colt – vond plaats in de NedCar-fabriek in Born, in Nederland dus. Dat is de oude DAF- en Volvo-fabriek waar tegenwoordig de Mini wordt geproduceerd.
Tegenvallende verkoop
De verkoop van de Forfour viel tegen en in de loop van 2006 werd de productie alweer gestopt. NedCar heeft bijna 133.000 exemplaren van de Forfour geproduceerd en ongeveer 2.500 daarvan zijn in Nederland op kenteken gezet. Toch zie je nog regelmatig een Smart Forfour van de eerste generatie rijden.
Lees ook: Autorai in Miniatuur: Smart Forfour van Kyosho.