Auto’s van Toen: Seat 1430 en 850 Sport Spider
50e verjaardag van klonen van klassieke Fiats
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Op de afgelopen Techno-Classica, de grote klassieker- en oldtimerbeurs in Essen (Duitsland), vierde SEAT vijftig jaar SEAT 1430. Ook de SEAT 850 Sport Spider stond in het zonnetje.
Kopie van 124
We hebben de historie van SEAT hier al eerder aangestipt aan de hand van de SEAT 1400. Die slaan we nu dus over. Net als die 1400 was de 1430 een kopie van een Fiat, namelijk de 124 – en dan meer precies de 124 Special – die in Nederland beter bekend is als ‘de’ Lada, die vanaf 1971 in Rusland werd geproduceerd. Het model was er als sedan en als stationwagon.
Krachtigere versie: 1430
De Fiat 124 verscheen in 1966 op de markt en werd in 1967 verkozen tot Auto van het Jaar. De auto was eenvoudig van vormgeving en won de titel mede vanwege zijn ruime interieur, moderne wielophanging, remschijven en lichte constructie. De SEAT 124 verscheen pas in 1968 op de markt en de 1430 – een iets krachtigere, sportievere versie van dezelfde auto – in 1969.
“De SEAT 1430 is eigenlijk een kopie van de Fiat 124 – die in Nederland beter bekend is als ‘de’ Lada”
Dubbele koplampen
Een 1.438 cm3-motor met 51 kW (70 pk) vermogen uit de Fiat 124 Special dreef de SEAT 1430 aan (later ook 1.6- en 1.8-versies van dezelfde motor, met dubbele bovenliggende nokkenas), terwijl de gewone 124 (zowel Fiat als SEAT) was voorzien van een 1.200 cm3-motor met 44 kW (60 pk). Ook uiterlijk leek de SEAT 1430 op de Fiat 124 Special, met zijn dubbele koplampen – destijds een must voor sportieve varianten – en grotere achterlichten. De SEAT 1430 bleef tot 1976 in productie. De ‘gewone’ 124 bleef nog tot in 1980 in productie.
“Ook uiterlijk leek de SEAT 1430 op de Fiat 124 Special, met zijn dubbele koplampen – destijds een must voor sportieve varianten”
Bertone
Ook de SEAT 850 Sport Spider viert zijn vijftigjarige bestaan. Dit model is eveneens een kloon van een Fiat, namelijk van de 850 Spider uit 1965 – een ontwerp van het vermaarde stylinghuis Bertone. SEAT had tot dan toe vooral huis-tuin-en-keukenauto’s – versies van de Fiat 600 en 850 – geproduceerd voor de thuismarkt. De introductie van de 850 Sport Spider was een teken dat het in 1969 in Spanje goed genoeg ging voor het op de markt brengen van dergelijke speeltjes.
Enige open sportauto van SEAT
De SEAT 850 Sport Spider was desondanks geen lang leven beschoren: SEAT bouwde tussen 1969 en 1972 nog geen 1.750 exemplaren. Sindsdien heeft de Spaanse autofabrikant geen enkele open sportauto meer geproduceerd.
“Ook de SEAT 850 Sport Spider is een kloon van een Fiat, namelijk van de 850 Spider uit 1965 – een ontwerp van het vermaarde stylinghuis Bertone”
Licentie
SEAT produceerde tot 1986 Fiats in licentie. Buiten Spanje werden die als Fiats verkocht, al was er soms wel een SEAT-logo op de auto’s te vinden. Vandaar dat oudere SEATS nauwelijks te zien zijn in Nederland. In 1980 liep de licentieovereenkomst met Fiat af en sinds 1983 is SEAT als zelfstandig merk ook in Nederland actief. In 1984 presenteerde SEAT de Ibiza, het eerste ‘eigen’ model.