Auto’s van Toen: Nissan Cube
Gek hebbedingetje
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De autowereld draait om trends. Lage sportief ogende auto’s, praktische auto’s, stoere hoge auto’s, retro-auto’s… noem het maar. Maar die Nissan Cube past niet zomaar in een vakje – dat is meer een gek hebbedingetje.
Asymmetrische carrosserie
De Cube die Nissan in 2008 in Noord-Amerika en Europa lanceerde, was al de derde generatie van het mini-MPV’tje. Wat meteen opvalt, is zijn asymmetrische carrosserie. De C-stijlen verschillen van elkaar, en dus ook de achterportieren, en de vijfde deur gaat aan de zijkant open.
Nissan Micra
Oorspronkelijk was de Cube gebaseerd op de Nissan Micra. En hij oogde ongelofelijk sa… eh… functioneel. Het enige speelse element was het uit het midden geplaatste nummerbord aan de voorzijde. Optioneel waren zaken als een CVT (een Nederlandse uitvinding!) en vierwielaandrijving.
“Pas de derde generatie van de Nissan Cube werd geëxporteerd naar Europa en de Verenigde Staten, maar het werd geen groot succes”
Keuze uit twaalf grilles
De tweede generatie van de Cube verscheen in 2002. Deze versie was gebaseerd op de derde generatie van de Micra en lijkt sterk op de Cube zoals wij die vanaf 2008 leerden kennen. Kopers hadden de keuze uit maar liefst twaalf grilles en er waren uitvoeringen met een bodykit… In Japan kan álles.
Derde generatie
De derde generatie van de Cube is de enige die is geëxporteerd naar Europa en de VS. Zijn asymmetrische carrosserie is wat meer afgerond dan die van zijn voorganger, maar de derde generatie lijkt sterk op de tweede.
“Wat meteen opvalt, is zijn asymmetrische carrosserie. De C-stijlen verschillen van elkaar, en dus ook de achterportieren; de vijfde deur gaat aan de zijkant open”
Gespiegeld
Opvallend is dat het uiterlijk van de Cubes voor markten waar ‘rechts wordt gereden’, is gespiegeld aan dat van de Japanse en Britse Cubes. Het duidelijkst zie je dat aan de achterzijde. De linksgestuurde Cube is voorzien van een vijfde deur die aan de rechterzijde – aan de stoepkant dus – opent en die heeft ook een ‘blinde’ C-stijl links, terwijl in de rechter C-stijl een klein derde ruitje zit. Van de rechtsgestuurde versie opent die achterdeur aan de linkerkant en is de rechter C-stijl ‘blind’.
Jacuzzi
De Nissan-designers meldden dat het interieur is geïnspireerd op de ‘rondingen van een jacuzzi om een aangename, sociale en comfortabele sfeer te creëren’. Opvallend designkenmerk is het golfjesmotief in de hemelbekleding, dat terugkomt in de speakers en de bekerhouders.
Korte carrière
De Nissan Cube was een eigenaardig autootje, je moest de afwijkende styling wel kunnen waarderen. En dat was waarschijnlijk ook het probleem: vanwege tegenvallend succes stopte Nissan begin 2011 in Europa met de verkoop van de Cube. En vanaf 2014 verdween de Cube ook in Amerika van de markt. De auto is nog altijd in productie, maar uitsluitend voor Japan.
“De Cube was een eigenaardig autootje. En dat was waarschijnlijk ook het probleem: vanwege tegenvallend succes stopte Nissan begin 2011 in Europa met de verkoop van de Cube”