Auto’s van Toen: Mini Marcos
Onooglijk, maar wat geeft dat…
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Mini Marcos was een onooglijk sportautootje. Maar hij was tot redelijk grote daden in staat, tot finishen ‘op’ Le Mans aan toe. En het was een katje met zeven levens.
Marcos: Marsh en Costin
Marcos Engineering was in 1959 opgericht door technicus Jem Marsh en aerodynamicaspecialist Frank Costin – vandaar de merknaam Marcos. Na een paar grotere modellen verscheen in 1965 de Mini Marcos – een kitcar, die je dus zelf moest bouwen. De zelfdragende kunststof carrosserie moest je voorzien van techniek van de Mini.
Update
In 1967 kreeg de carrosserie een lichte update, met een gewijzigde voorkant en eenvoudiger gevormde wielkasten. Deze versie werd Mk II genoemd en is het voorbeeld van de Mini Marcos van Corgi Toys, die onlangs voorbijkwam in AutoRAI in Miniatuur. Min of meer tegelijk verscheen de Mk III, die voorzien was van een achterruit die je kon openen zodat je makkelijker bij je bagage kon komen. De Mk II en Mk III werden in licentie in kleine aantallen ook in Ierland en Zuid-Afrika geproduceerd.
Faillissementsuitverkoop
In 1971 – het merk was inmiddels twee keer verhuisd – ging Marcos over de kop. Het bedrijf werd overgenomen door John Walker, een grote dealer en eigenaar van een Formule 1-team. Hij richtte het merk opnieuw op als Marcos Ltd en zou de productie weer opstarten met een sterk verbeterde versie van de Mini Marcos. Maar wat volgde was slechts een uitverkoop van de oude voorraden…
Mini Marcos wordt Midas
In 1975 nam het bedrijf D & H Fibreglass Techniques de productie van de Mini Marcos weer op. De productie van het nagenoeg ongewijzigde model ging door tot in 1981. Intussen had het bedrijf op basis van de Mini Marcos de Midas ontwikkeld, een veel fraaier model dat nog wel duidelijk als afstammeling van de Mini Marcos herkenbaar is.
Brand!
De Midas ging ten onder toen de fabriek afbrandde. De rechten met betrekking tot de Mini Marcos en de nog bestaande mallen kwamen weer terecht bij Jem Marsh, een van de oprichters van het oorspronkelijke Marcos, die ondertussen het merk Marcos weer in handen had.
Comeback
Marcos nam in 1991 de Mini Marcos – opnieuw verbeterd en doorontwikkeld – opnieuw in productie, als Mk V. Met grotere wielkasten voor 12- of 13-inchwielen en zijruiten die je met een conventionele raamslinger kon openen, een voorspoiler en een optionele achterspoiler. De vraag vooral uit Japan was nog altijd groot – zelfs 25 jaar na de introductie van de oorspronkelijke Mini Marcos. In Engeland was de Mini Marcos alleen als kitcar te koop, maar voor Japan produceerde Marcos de auto’s compleet gebouwd. Tot 1995 bouwde het nieuwe Marcos nog zo’n 1.300 Mini Marcossen. In 2000 ging het bedrijf, dat inmiddels Marcos Sales Limited heette, vrijwillig in liquidatie.
En nog eens…
De mallen voor de carrosserie van de Mini Marcos werden gekocht door specialist Marcos Heritage Spares. Ook dit bedrijf startte de productie weer op, eerst van carrosseriedelen en complete carrosserieën, en vanaf 2005 produceerde het ook complete auto’s als Mini Marcos Mk VI. En je raadt het al: ook dit bedrijf ging al snel over de kop. Dat was eind 2007.
Autosport
De Mini Marcos maakte al snel na zijn introductie zijn autosportdebuut op de Engelse circuits in nationale races. Maar hij was tot veel meer in staat. In 1966 bereikte een Frans team met een Mini Marcos de vijftiende plaats in de 24-uursrace van Le Mans.
Beperkte aantallen
De ‘kitcar’ is van 1965 tot 1970 in zeer beperkte aantallen geproduceerd, en nog eens tussen 1974 en 1981. En nog eens van 1991 tot 1996. Er is veel te vertellen over de echte auto, maar dat bewaar ik voor een aflevering van Auto’s van Toen op deze website.