Auto’s van Toen: Mazda RX-7
Compacte sportauto met wankelmotor
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
In 1978 – dus veertig jaar geleden – verscheen de Mazda RX-7. Met zijn rotatiemotor was het een vreemde eend in de bijt. De Japanse sportauto hield het drie generaties en 25 jaar vol en verdween in 2003 van de markt. Hij onderscheidde zich door het feit dat hij werd aangedreven door een rotatiemotor.
Wankel-gamma
Mazda had al een jaar of achttien ervaring met auto’s met een rotatiemotor – ofwel Wankelmotor, naar de uitvinder van het motorconcept, de Duitser Felix Wankel. Vanaf 1970 had Mazda altijd wel een model met een rotatiemotor in het gamma – te beginnen met de R100 en eindigend met de RX-8 van 2003.
“Met zijn rotatiemotor was de Mazda RX-7 een vreemde eend in de bijt.”
Uitstekende wegligging
De Mazda RX-7 van 1978 was een compacte, ranke sportauto, die een beetje doet denken aan de Porsche 924. Doordat de 1,2-liter rotatiemotor compact is, kon Mazda hem ver naar achter in de auto plaatsen en lag het zwaartepunt laag. Daardoor was de wegligging van de RX-7 uitstekend. Mazda verkocht van het eerste model van de RX-7 maar liefst 470.000 exemplaren.
Race en rally
Ook in de autosport was de Mazda RX-7 succesvol. In 1980 en 1981 won de RX-7 het British Touring Car Championship, in 1981 ook de 24-uursrace van Spa-Francorchamps – als eerste Japanse auto – en Mazda nam met de auto deel aan Le Mans en Group B-rally’s. En in twaalf seizoenen van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap oogstte Mazda met de RX-7 maar liefst honderd overwinningen.
“De compacte 1,2-liter rotatiemotor stond ver naar achter. Daardoor lag het zwaartepunt laag en had de RX-7 een uitstekende wegligging.”
Tweede generatie
De tweede generatie van de Mazda RX-7 verscheen in 1985. Die was een paar honderd kilo zwaarder, maar had ook een iets grotere 1,3-litermotor met een turbo. Deze generatie was er als coupé en als roadster. En als je wilt, kun je in dit model iets van de Porsche 928 herkennen.
Computergames
De derde generatie verscheen in 1992 en was voorzien van twéé turbo’s. Dit model is vooral bekend van allerlei computergames. De productie van dit model, en dus van de Mazda RX-7, stopte in 2002. Mazda heeft een leuk filmpje gepubliceerd over de drie generaties van de veertigjarige Mazda RX-7 – de populairste auto met een rotatiemotor.
De totale productie van de Mazda RX-7 bedraagt 811.634 exemplaren in 25 jaar. De laatste RX-7 liep alweer ruim vijftien jaar geleden van de band.
“De tweede generatie van de Mazda RX-7 was er als coupé en als roadster.”