Auto’s van Toen: Honda Prelude
Typische Japanse coupé
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Honda Prelude verscheen eind 1978 op de Japanse markt. Hij maakte zijn Europese debuut op de AutoRAI van 1979. De Prelude nam het op tegen auto’s als de Toyota Celica en de Mitsubishi Sapporo.
Stuurbekrachtiging
De tweedeurs coupé van Honda deelde zijn onafhankelijke wielophanging, remmen en 1,6-litermotor met 59 kW (80 pk) vermogen met de Honda Accord. En samen met de Accord was de Prelude een van de eerste middenklassers met een cilinderinhoud van minder dan twee liter die standaard was voorzien van stuurbekrachtiging.
Zonnedak en drietrapsautomaat
De Prelude was ook de eerste auto in zijn klasse die standaard was uitgerust met een elektrisch bedienbaar glazen zonnedak. Vanaf 1980 was de Prelude ook leverbaar met de Hondamatic-drietrapsautomaat.
“De Honda Prelude was een van de eerste middenklassers die standaard waren voorzien van rembekrachtiging en een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak”
Snelheidsmeter-toerenteller
Curieus: in het dashboard van de Honda Prelude was de snelheidsmeter gecombineerd met de toerenteller. De klok was voorzien van twee schaalverdelingen en dus ook twee wijzertjes. In 1981 kreeg de Prelude een facelift en verdween die eigenaardige ‘Concentrated Target Meter’ weer.
Muzikaal rijtje
De naam Prelude past mooi in het rijtje muzikale namen voor de auto’s van Honda, zoals Accord, Jazz, Beat, Concerto, Ballade en Quintet. De eerste generatie van de Prelude werd in 1982 opgevolgd door de tweede generatie, die in Nederland bekendheid kreeg als de auto van Bassie en Adriaan.
“Curieus: Honda combineerde de snelheidsmeter met de toerenteller en noemde die ‘Concentrated Target Meter’”