Auto’s van Toen: HAVAS-DAF
Nederlands-Franse strandauto’s van HAVAS kon je laten bouwen op een gebruikte of een nieuwe DAF.
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
We kunnen geen genoeg krijgen van de (na)zomer en houden de sfeer nog even vast met bijzondere ‘strandauto’s’ van Nederlandse makelij – hoewel…
HAVAS Mermaid
De naam HAVAS was vanaf de jaren vijftig de handelsnaam van de Hilversumse garagehouder Hans van As. Hij had al diverse sport- en circuitauto’s voor eigen gebruik gebouwd toen hij eind jaren zestig de HAVAS Mermaid presenteerde. Dit open autootje baseerde Van As op een gebruikte DAF Daffodil. Omdat hij het dak en de deuren had verwijderd, gaf hij de auto wat stevigheid terug met een doosvormige constructie op de dorpels.
“Hans van As had al diverse sport- en circuitauto’s voor eigen gebruik gebouwd toen hij eind jaren zestig de HAVAS Mermaid presenteerde”
Duizend euro
Van As bood voor omgerekend zo’n duizend euro zijn diensten aan om van een (goede gebruikte) DAF een HAVAS Mermaid te maken. Daarvoor moest je dan wel je eigen DAFje inleveren. Voor het dubbele bedrag kon je ook een gebruikt exemplaar van Van As kopen en laten ombouwen.
Ketting
Voor wat sportiviteit verlaagde Van As de stuurkolom en de bestuurdersstoel en monteerde hij een … sportstuur. En voor de veiligheid – want hij had de deuren verwijderd – was er een ketting die je tussen de A- en B-stijl kon haken. Van As heeft een goede handvol Mermaids gebouwd.
Beachcomber
Net voor de zomer van 1973 presenteerde Van As de HAVAS Beachcomber, die gebaseerd was op de wat grotere DAF 55. Ook van dit model waren de deuren en de kap verwijderd. De uitsnede voor de portieren was veel eleganter dan die in de Mermaid en paste wonderwel bij de karakteristieke vorm van de voorzijde van de DAF 55.
“De stoffen kap werd rondom met drukknopen bevestigd. Sympathiek amateuristisch…”
Drukknopen rondom
Ook de Beachcomber had hoge dorpels om de stevigheid van de auto te bewaren. Die waren bekleed met een paneel waarin de merknaam HAVAS was ingestanst. De uitsnede van de deur was nu veel strakker. De stoffen kap werd rondom met drukknopen bevestigd en de zijkanten waren uitritsbaar. Sympathiek amateuristisch…
HAVAS Beachcomber 66 – Foto: Alf van Beem
Betonijzer
Na een klacht van een verkouden geworden klant wijzigde Van As de kapconstructie. De HAVAS Beachcomber was nu voorzien van uitneembare stoffen portieren met een ‘frame’ van betonijzer! Vanaf 1975 waren ook polyester portieren leverbaar.
“De eerste vijf Beachcombers die HAVAS naar Zuid-Frankrijk exporteerde, leverde het echtpaar Van As daar persoonlijk af”
Ongeveer 65 exemplaren
HAVAS heeft in Hilversum zo’n veertig Beachcombers gebouwd. Daarvan heeft hij er een handjevol naar België, Duitsland en Oostenrijk geëxporteerd. De eerste vijf Beachcombers die HAVAS naar Zuid-Frankrijk exporteerde, leverde het echtpaar Van As daar persoonlijk af. Van As exporteerde ook zo’n 25 ombouwpakketten naar de DAF-dealer in Marseille. Die bouwde relatief veel Beachcombers op basis van fabrieksnieuwe DAF’s. Er zijn dus zo’n dertig Beachcombers verkocht in Frankrijk, waarvan ongeveer de helft nieuw.
Einde verhaal
Toen Volvo de personenautotak van DAF halverwege de jaren zeventig overnam en de goedkeuring voor de ombouw introk, was het afgelopen met de HAVAS Beachcomber. Plannen voor een HAVAS-ombouw op basis van de eveneens in Nederland geproduceerde Volvo 343 – die immers door DAF als opvolger van de DAF 66 was ontwikkeld – werden niet gerealiseerd.
Het bedrijf HAVAS was echter nog jarenlang actief als dealer van diverse merken, onder meer van Skoda en FSO.
“Voor wat sportiviteit waren de stuurkolom en de bestuurdersstoel verlaagd; voor de veiligheid was er een ketting die je tussen de A- en B-stijl kon haken”
Meer DAF!
Meer interesse in DAF? Dan is DAF Club Nederland wellicht iets voor jou!
DAF Club Nederland, opgericht in 1980, houdt met ruim 1800 leden zo’n 2600 Dafs (en Volvo’s met Variomatic) rijdend; de oudste Dafs zijn uit 1959. De club en vele vrijwilligers maken het rijden met en onderhouden van de auto’s behalve leuk ook aantrekkelijk:
- auto-onderdelen zijn via het rijkgevulde magazijn en de webshop voor scherpe prijzen te koop
- technische kennis van de “eigenzinnige techniek” is binnen de club volop aanwezig
- auto’s worden (verzekeringsproof) getaxeerd voor een bijzonder laag tarief
- ieder clubjaar wordt gevuld met bijzondere, gezellige en vooral onvergetelijke evenementen.
- 4 maal per jaar verschijnt het rijk gevulde magazine “Variomatic’.
De eigen accounts op Facebook, Instagram,Twitter en YouTube, de nieuwe website Dafclub.nl en de bijzondere Nederlandse techniek van de auto’s, trekken ook steeds meer jeugdige leden aan.