Auto’s van Toen: DAF Willem-Alexander
Het spreekwoordelijke oranjezonnetje gaat vanzelf schijnen als je deze DAF Willem-Alexander ziet.
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
‘Wat een vreemde naam voor een auto’, zul je denken. Over de naam én de auto is wel wat te vertellen. Succes heeft vele vaders en deze speciale DAF-strandauto heeft veel namen. Vandaag – Koningsdag – zetten we de DAF Willem-Alexander in het oranjezonnetje.
Giovanni Michelotti
DAF had in de jaren zestig goede banden met carrosserie-ontwerper Giovanni Michelotti. Hij had immers de kleine DAF gefacelift en de grotere DAF 44 vormgegeven. Die verscheen in 1966, hetzelfde jaar waarin deze strand-DAF debuteerde.
“De DAF was voorzien van een rieten dashboard – waarvan een deel als boodschappenmandje uitneembaar is.”
Concours d’Élégance
Op het concours d’élégance van het Italiaanse Alassio presenteerde Michelotti op basis van de DAF 32 deze strandauto. Hij oogt veel groter dan het model waarvan hij is afgeleid, maar dat komt door de lange puntneus en de heel lange achterzijde. Je kunt hem bijna elegant noemen, met de ronde instap en die glanzende pannendeksels op de wielen.
“Toen prins Willem-Alexander werd geboren, schonk DAF de auto aan prinses Beatrix en prins Claus.”
Het leuke was dat de DAF was voorzien van rieten stoelen en een rieten dashboard – waarvan een deel als boodschappenmandje uitneembaar is. Én er is een klein stoffen ‘baldakijntje’…
Eerste prijs
Michelotti won met zijn creatie, die toen nog Alassio heette, de eerste prijs van het gelijknamige concours. De ontwerper droeg de auto daarna over aan Wim van Doorne, die dat jaar zijn zestigste verjaardag vierde.
Porto Ercole
Toen in 1967 prins Willem-Alexander werd geboren, schonk DAF de auto aan prinses Beatrix en prins Claus. De familie heeft de auto jarenlang gebruikt bij hun vakantieverblijf in het Italiaanse Porto Ercole. Op het spatbord is duidelijk de nieuwe naam van de auto te lezen: Willem-Alexander. Maar in Porto Ercole kreeg de DAF opnieuw een andere naam: Kini.
DAF Museum
Uiteindelijk staat de strand-DAF alweer jarenlang in het DAF Museum in Eindhoven. Onlangs is het riet van de voorstoelen gerestaureerd en staat de auto er weer puntgaaf bij. En op de spatborden is de naam Willem-Alexander te lezen.
“De Shellette en de Willem-Alexander zijn eigenlijk een twee-eiige tweeling.”
Twee-eiige tweeling
Overigens staat daar nóg een strandauto van Michelotti, de DAF Shellette. Die lijkt heel sterk op de Alassio/Willem-Alexander/Kini. De auto’s zijn eigenlijk een twee-eiige tweeling. De Shelette dateert uit 1968 en is gebaseerd op de DAF 33. Deze auto heeft een kortere neus dan de Willem-Alexander, met echte koplampen, en een echt dakje.
Louwman Museum
Dit exemplaar is gebouwd voor scheepsmagnaat Ari Onassis en zijn toenmalige echtgenote, Jackie. Van de Shellette zijn – anders dan van zijn unieke koninklijke voorganger – meerdere exemplaren gebouwd. Toevallig of niet: in het Louwman Museum in Den Haag staat een Shellette op basis van de Fiat 850. In totaal zijn er zo’n tachtig Shellettes gebouwd, de DAFs inbegrepen.
Helaas is het DAF Museum vandaag gesloten, maar normaal is het geopend van dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Hetzelfde geldt voor het Louwman Museum.
“Het oranjezonnetje gaat vanzelf schijnen als je deze DAF Willem-Alexander ziet.”