Auto’s van Toen: Alfa Romeo 8C 2900
Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta ‘een van de mooiste vooroorlogse sportauto’s’
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Als je ooit een Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta had willen hebben, is dit je kans: binnenkort wordt een van de vijf exemplaren geveild.
Sensationele bedragen
Onlangs zag ik op tv een nieuwsitem over een Alfa Romeo die voor 22 miljoen euro geveild zou worden. Altijd leuk, zulke sensationele bedragen. Veel meer informatie bevatte het filmpje niet, behalve dat er een flard van een kenteken te zien was en dat een Franse meneer zei dat dit een van de mooiste vooroorlogse sportauto’s is. Daar heeft hij denk ik wel gelijk in. Hij had het namelijk over de Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta uit 1938.
“Een Franse meneer zei dat dit een van de mooiste vooroorlogse sportauto’s is. Daar heeft hij gelijk in, want hij had het over de Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta”
Neusje van de zalm
In de jaren dertig lanceerde Alfa Romeo de 8C, een reeks zeer exclusieve sport- en raceauto’s met de klassieke achtcilinder lijnmotor van ingenieur Vittorio Jano. Eén van de allermooiste varianten is de 8C 2900, die Alfa Romeo in 1935 introduceerde. Het gaat wat ver om alle technische delicatessen van de auto te bespreken, maar aangezien de motor was gebaseerd op een motor die Alfa Romeo ook voor de Grands Prix-racerij inzette, mag je concluderen dat dit wel het neusje van de zalm was.
Comfort en betrouwbaarheid
In 1937 verscheen de 8C 2900B, die meer op comfort en betrouwbaarheid was gericht. Deze versie was er in twee lengtematen, de Corto en de Lungo, die laatste met een wielbasis van maar liefst drie meter. In totaal bouwde Alfa Romeo 32 exemplaren, waarvan 22 in 1938. Carrossiers als Touring, Stabilimenti Farina, Zagato en Castagna maakten de meest fantastische carrosserieën voor het Alfa Romeo-chassis.
“Vijf exemplaren van het lange chassis kregen de allerfraaiste tweedeurs coupé-carrosserie van Touring – vandaar de naam Berlinetta”
Touring
Vijf exemplaren van het lange chassis kregen de allerfraaiste coupé-carrosserie van Touring, met een fraaie, achterover hellende grille, 19-inchwielen en een prachtige tweedeurs coupécarrosserie – vandaar de naam Berlinetta. Een van de vijf 8C 2900B Touring Berlinetta’s – die allemaal een beetje van elkaar verschillen – wordt op 8 februari 2019 op het top-klassiekerevenement Rétromobile in Parijs geveild door veilinghuis Artcurial Motorcars.
Nederlandse auto
Op internet zijn natuurlijk talloze foto’s te vinden van de Alfa 8C 2900. En laat nou een van die foto’s een auto tonen met een Nederlands kenteken dat past bij wat in het filmpje te zien was. En het kenteken komt ook nog voor in het register van RDW.
“De vader van de huidige eigenaar kocht deze auto in 1976. Inmiddels is de auto tachtig jaar oud en getuige het filmpje nog in prima conditie”
Vijf eigenaars in tachtig jaar
De historie van de te veilen Alfa Romeo 8C 2900 B Berlinetta Touring is volledig bekend. De eerste eigenaar was een Italiaan en de auto werd rond het begin van de Tweede Wereldoorlog naar Engeland geëxporteerd. Sindsdien is de auto in het bezit geweest van vier eigenaars – verzamelaars. De vader van de huidige eigenaar kocht de auto in 1976. Inmiddels is de auto dus tachtig jaar oud en getuige het filmpje nog in prima conditie.
Te laat om te sparen…
Gelet op de opbrengst van Alfa’s van soortgelijke typen wordt gezegd dat het niet onwaarschijnlijk is dat deze Alfa meer dan twintig miljoen opbrengt… Het is al te laat om te gaan sparen voor deze droomauto.