AutoRAI in Miniatuur: Tucker 48 is futuristische droomauto
Preston Tucker realiseerde zijn droomauto, maar als fabrikant was hem geen lang leven beschoren
Een revolutionaire, veilige gezinsauto produceren, dat was na de Tweede Wereldoorlog de droom van Preston Tucker. Solido maakte een verdienstelijk miniatuurtje van deze Tucker 48.
Veiligheidsvoorzieningen
Wat was zo revolutionair aan die Tucker 48? De watergekoelde zescilinder boxermotor was achterin gemonteerd voor meer interieurruimte. De auto was voorzien van allerlei destijds vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen en schijfremmen en onafhankelijke wielophanging rondom. De voorruit was zo geconstrueerd dat die naar buiten zou springen in het geval van een aanrijding. En de derde koplamp, midden in het front, draaide mee met de sturende voorwielen. Maar bovenal zag de auto er futuristisch uit, met deuren die doorlopen tot in het dak.
“Je ziet ook meteen waarom de auto in de volksmond Torpedo wordt genoemd”
Futuristisch
Alleen het futuristische uiterlijk zie je aan het miniatuur van deze week. Solido maakte zo’n 25 jaar geleden in de serie l’Age d’Or een leuk model van de Tucker. Je ziet ook meteen waarom de auto in de volksmond Torpedo wordt genoemd. De detaillering is eenvoudig, de schaal is 1 op 43 en er kan niets open. Het miniatuur is rijkelijk voorzien van verchroomd plastic onderdelen en aan de hoeveelheid roosters in de achterbumper kun je goed zien dat daar ook de motor zit.
Andere kleuren
De verhoudingen heeft Solido goed getroffen, in elk geval beter dan de tekening van de auto op de originele brochure… De Torpedo van Solido is er in diverse kleuren. Op beurzen en op internet kun je hem nog vrij gemakkelijk voor tien, vijftien euro vinden.
“De verhoudingen heeft Solido goed getroffen, beter dan de tekening op de originele brochure”
Einde verhaal
Het kostte Tucker in 1947 de grootste moeite om zijn auto in productie te krijgen. Hij had grote problemen bij de financiering van de onderneming. Tucker werd zelfs aangeklaagd voor fraude, maar werd uiteindelijk vrijgesproken. Naar verluid had de Amerikaanse auto-industrie ook een vinger in de pap bij alle verwikkelingen die leidden tot het stranden van het project. Uiteindelijk zijn slechts 51 exemplaren gebouwd, waarvan de meeste nog bestaan. In 1988 verscheen de film ‘Tucker: The Man and his Dream’ – niet helemaal historisch verantwoord, maar prachtig om te zien.