AutoRAI in Miniatuur: Een Bentley 4.5 die het kind in je wakker maakt
Slotracen is ook leuk als je volwassen bent
Tijd voor iets geks – ten minste, zo wordt er veelal tegenaan gekeken: slotracen is iets voor fanaten. En deze vintage Bentley is ook best een gek ding. Hij is van plastic, hij is groot (ruim 15 cm lang, schaal 1 op 32) en hij kan rijden. En je hebt daar geen beeldscherm voor nodig.
Elektrische racebaan
In de jaren zestig was slotracen enorm populair. Een elektrische racebaan was het gedroomde verjaardagscadeau voor jochies. Scalextric was destijds hét merk, maar nu zijn er veel meer fabrikanten en is de techniek veel verfijnder.
Wielen in de lucht
De Bentley 4.5 uit 1929 is mijn favoriete slotrace-model. Het eerste wat je ziet, is natuurlijk dat de voorwielen de grond niet raken. Dat komt door de geleidepal. Die tilt de voorzijde van de auto op, maar als die in de gleuf in de baan steekt, leidt hij de Bentley keurig op vier wielen door de bocht.
“Dit is speelgoed en dat je zo nu en dan uit de bocht vliegt, is zeker!”
Sympathiek
De spaakwielen ogen onbeholpen, maar dit is speelgoed en moet tegen een stootje kunnen. Want dat je zo nu en dan uit de bocht vliegt, is zeker! De aanwezigheid van een ‘bestuurder’ in de auto en de tonneau cover die het interieur afdekt, ogen bijzonder sympathiek.
ALLE AFLEVERINGEN VAN AUTORAI IN MINIATUUR
Alles bij het oude
Scalextric introduceerde het miniatuur voor het eerst in 1962, toen de slotrace-rage steeds groter werd. Onder nummer C64 was de Bentley in het zwart én in het groen verkrijgbaar. Hij bleef tot in 1968 in het assortiment. In de jaren tachtig leefde de hobby weer op en Scalextric bracht de Bentley weer een paar jaar op de markt onder nummer C305, en nog eens begin jaren negentig. De laatste uitgave was de blauwe Power & Glory-versie uit 1995, inhakend op de tv-serie van de BBC over de geschiedenis van de autosport. Eigenlijk heeft Scalextric nooit iets veranderd aan het miniatuur. Behalve dan de kleur en de racenummers.
“Eigenlijk heeft Scalextric nooit iets veranderd aan het miniatuur, behalve de kleur en de racenummers.”
Serie van twee
De Bentley was deel van de ‘Vintage’-serie van auto’s uit de jaren twintig en dertig, maar de enige andere auto die in deze serie verscheen, was de Alfa Romeo 2300. Je kunt in ieder geval met je vintage Bentley racen tegen een auto uit dezelfde periode.
Gekkenwerk
Prijzen? Oorspronkelijk kostte het model los een gulden of vijftig, zestig – best stevig. Nu wordt voor als nieuwe exemplaren uit de eerste jaren en in de originele verpakking krankzinnig veel geld gevraagd. Ik zag deze op eBay. Gelukkig kun je in 24 maandtermijnen van 320 pond betalen. Gekkenwerk natuurlijk om daar nog mee te racen. Hoewel, hij is ervoor gemaakt… Relatief jonge exemplaren vind je nog wel voor een euro of vijftig – ook niet kinderachtig natuurlijk.