AutoRAI in Miniatuur: Tatra 603-1 is vreemde eend in de bijt
Indrukwekkende personenauto voor partijbonzen
Het automerk Tatra is in Nederland vrij onbekend. Tatra is bovenal een Tsjechische truckfabrikant die tot 1998 ook personenauto’s bouwde.
IJzeren Gordijn
Niet veel mensen kennen Tatra. Het ging immers lange tijd schuil achter het IJzeren Gordijn, maar heeft een interessante geschiedenis. Hoewel Tatra een fabrikant van zware vrachtauto’s is, heeft het ook indrukwekkende personenauto’s gemaakt. Zoals deze Tatra 603-1.
“De Tatra 603 heeft alle typerende kenmerken van de personenauto’s van deze fabrikant: stroomlijn, pendelassen en ruggengraatchassis.”
Typerend model
De Tatra 603 – van 1956 tot in 1975 in productie – heeft alle typerende kenmerken van de personenauto’s van deze fabrikant: een afgeronde, gestroomlijnde carrosserie met de motor achterin en – onzichtbaar in een miniatuur– pendelassen en een ruggengraatchassis. De auto was het werk van de Oostenrijkse ontwerper Hans Ledwinka, die zijn ideeën besprak met Ferdinand Porsche. Vandaar dat enige gelijkenis met het concept van de Volkswagen Kever niet valt te ontkennen.
China
Tatra’s zijn in miniatuur nog vrij schaars, pas de laatste jaren verschijnen er meer goede modellen. In schaal 1 op 43 is de Tatra 603 van diverse fabrikanten te vinden. De mijne is van Special-C, het merk van de grote Duitse webwinkel Modelcarworld, die van de diensten van andere fabrikanten gebruikmaakt voor series miniaturen onder eigen merknaam. Precies hetzelfde model is er ook van Ixo, Best of Show en diverse kioskseries en ze komen allemaal uit China.
“Kijk naar die enorme luchthappers, die als volgestouwde broekzakken aan de heupen van de Tatra 603 hangen.”
Imposant
Aan de onderkant ontbeert mijn model elk detail, maar hij ziet er verder net zo imposant uit als de echte. Gelukkig zitten er ook geen ontsierende spiegeltjes op. De bolle carrosserie – met een stompe neus en een lange staart – is volgens de aerodynamische kennis van destijds vormgegeven. De oudste versies van de Tatra 603 zijn voorzien van een verticale staartvin. Die vin verdween, maar de achterruit bleef gedeeld door een middenstijl.
Broekzakken
Aan het model kan niets open, maar dat hoeft ook helemaal niet. De naden rond beweegbare onderdelen als deuren en motorkap ontsieren een model in deze schaal al snel. Maar kijk eens goed naar die aparte plaatsing van de koplampen, de bolle voorruit en de enorme luchthappers, die als volgestouwde broekzakken aan de heupen van de Tatra 603 hangen. Je kunt dit model nog heel gemakkelijk nieuw vinden. Reken op een prijs van een euro of twintig.