AutoRAI in Miniatuur: Deze Ferrari 250 GTO is wel bereikbaar
Ultieme Ferrari in schaal 1 op 12
De Ferrari 250 GTO (Gran Turismo Omologato) is de ultieme klassieke sportauto. Om diverse redenen: het is een Ferrari, hij was succesvol in de autosport en Ferrari heeft er maar 39 gebouwd. Last-but-not-least: hij is natuurlijk onbeschrijfelijk mooi.
1962 en 1963
In 1962 en 1963 bouwde Ferrari 36 GTO’s en in 1964 nog eens drie, maar die waren duidelijk anders dan de eerste serie. Ook bouwde Ferrari vier bestaande exemplaren om tot het nieuwere model.
[parallex id=”1″]
Uitstekend
De Amerikaans-Duitse miniatuurautofabrikant Revell bracht in 1993 een – zeker voor die tijd –prachtig gedetailleerd miniatuur van de Ferrari 250 GTO op de markt. Het is o zo moeilijk om de fraai gewelfd vormen op schaal correct weer te geven, maar Revell heeft het uitstekend gedaan – en dan hebben we het nog niet eens over de detaillering!
“Nick Mason stelde zijn 250 GTO aan Revell ter beschikking voor deze reproductie op schaal 1 op 12”
Schitterende twaalfcilinder
De klepjes voor de openingen in de neus heeft Revell in het reservewiel van het model verstopt. Die vind je pas als je de auto losschroeft van de voetplaat. De motorkap is vergrendeld met keurige beugeltjes. Als je die draait, krijg je toegang tot de motorruimte, waar een schitterende twaalfcilinder huist. De zwarte lak op het motorblok is craquelé, net als in de echte 250 GTO.
Openstaande schuifruitjes
Het interieur is al te zien via de openstaande schuifruitjes – ja, zo was dat vroeger. Als je de deuren voorzichtig opentrekt aan het greepje, zie je de meters en knopjes op het dashboard en het prachtige ‘houten’ stuurtje. Daarmee kun je de voorwielen echt bewegen. De Borrani-spaakwielen zijn geschoeid met dikke Dunlop-racebanden. Om te smullen! En ook de gedetailleerde onderzijde mag er nog steeds zijn.
LEES OOK: Meerdere AutoRAI in Miniatuur-verhalen
“De Ferrari 250 GTO van Revell weegt bijna 3 kilo en is bijna 40 centimeter lang”
Nick Mason
Het rode exemplaar is de eerste versie die Revell uitbracht, in een oplage van bijna 24.000 stuks. De echte auto, met kenteken 250 GTO, is al jaren in het bezit van voormalig Pink Floyd-drummer Nick Mason. Hij stelde zijn auto aan Revell ter beschikking voor deze reproductie. Later bracht Revell een groen-met-gele versie (beroemd geworden in handen van coureur David Piper), een gele versie en als laatste een blauwe versie uit, per kleur in een oplage van 2.000-2.500 stuks.
1/500.000e van de 250 GTO-prijs
Hier kun je lezen dat momenteel een échte Ferrari 250 GTO te koop is, voor naar verluidt 45 miljoen Engelse ponden… Een exemplaar van Revell kost je minder dan 1/500.000e van die prijs. Misschien vind je voor ongeveer 100 euro nog wel een nieuwe…
LEES OOK: AutoRAI in miniatuur: Hulp is altijd nabij
[parallex id=”2″]