AutoRAI in gesprek met Renault F1-coureurs Ricciardo en Ocon
Interview voorafgaande aan Grand Prix van Toscane.
Dit weekend wordt voor het eerst een Formule 1-race gehouden op het circuit van Mugello in Italië: de Grand Prix van Toscane. Het is een uitdagende baan waar coureurs erg naar uitkijken. Wij spreken Renault F1-coureurs Daniel Ricciardo en Esteban Ocon over hun verwachtingen.
De GP van Toscane wordt de derde race in drie weken. Wat zijn je verwachtingen?
Ricciardo: “Ik kijk er heel erg naar uit om hier te racen. Ik ben hier al een tijd niet geweest, maar het is echt een cool circuit. Ik kan niet wachten. Bovendien hou ik wel van meerdere races in een korte periode achter elkaar. Dus ik ben wel enthousiast voor dit raceweekend.”
Ocon: “Het wordt een geweldige ervaring voor ons allemaal op dit ‘rollercoaster’ circuit. Het is oldschool, waar wij coureurs van houden. Het is best jammer dat we hier nooit eerder geracet hebben. Maar daarom is de GP van Toscane wel een extra mooie uitdaging, voor zowel de coureurs als de teams.”
Wat maakt het circuit van Mugello zo speciaal?
Ricciardo: “Het circuit is héél snel, met mooie hoogteverschillen. En ondanks dat het rechte stuk vrij lang is, krijg je geen moment rust. Het wordt daarom ook fysiek een zware race.”
Hoe denk je dat de banden het zullen houden op deze baan?
Ricciardo: “Het lijkt erop dat dit voor de voorbanden de zwaarste race wordt van het seizoen. Zelfs zwaarder dan Silverstone. De snelheid en de laterale krachten in de bochten zijn het écht intens. Tegelijkertijd speelt ook de hoge temperatuur een rol. Het wordt heel interessant. We moeten slim zijn. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen aan één pitstop voldoende heeft.”
Hoe bereid je je voor op een Grand Prix waar je nog nooit geracet hebt?
Ricciardo: “Je doet wat werk in de simulator om sowieso de baan uit je hoofd te kennen en een idee te krijgen in welke versnelling je bepaalde bochten het beste kunt nemen. Maar eerlijk gezegd heeft niemand écht een idee voordat we de baan op gaan. Maar Formule 1 is niet zoals Formule 2, waar na een half uur de kwalificatie al start. Wij hebben uren aan vrije training tot onze beschikking en dat scheelt.”
Max Verstappen, Charles Leclerc en Sebastian Vettel hebben dit jaar al wel kort op Mugello kunnen rijden. Is dat in hun voordeel?
Ricciardo: “Tegen de tijd dat de kwalificatie start en iedereen al zo veel rondjes heeft kunnen rijden, zal dat geen rol meer spelen.”
Bij welke Grand Prix verwacht je op het podium te kunnen eindigen dit seizoen?
Ricciardo: “We krijgen eind oktober en in november nog races in Europa en ik verwacht daarom dat we nog wel een regenrace krijgen. Ik denk dat een natte race op de Nurburgring voor ons wel eens positief kan uitpakken.”
Daniel, jij vertrekt aan het einde van het seizoen bij het Renault F1 Team. Van wat was je het meeste onder de indruk toen je net bij Renault binnenkwam?
Ricciardo: “De omvang van de organisatie en het complex van de fabriek in Enstone (UK). Er wordt altijd gewerkt en uitgebreid. Daar was ik wel erg van onder de indruk. Het is een signaal dat het Renault F1 Team veel ambities heeft.”
Wat zijn je verwachtingen voor volgend jaar, als het Renault F1 Team verder gaat als ‘Alpine F1 Team’ met een geheel nieuw kleurenthema?
Ocon: “Het is iets om heel trots op te zijn. Alpine is een merk met een indrukwekkende historie en vele successen in de autosport. Het is geweldig dat we dat merk naar de koningsklasse van de autosport tillen. Zeker voor mij als Franse coureur bij een Frans team is dat best speciaal. Ik heb de auto in de nieuwe kleuren nog niet gezien, maar ik ben razend benieuwd.”