Dit zijn de autobelastingplannen voor 2018 – 2020
Wegenbelasting (MRB) + bijtelling + aanschafbelasting (BPM) + BTW
2018 komt nu wel heel dichtbij. Wat gaat er precies veranderen op het gebied van autobelastingen? We zetten de plannen van de overheid op het gebied van motorrijtuigenbelasting (MRB), bijtelling en aanschafbelasting (BPM) voor de periode 2018 tot 2020 op een rij.
Wegenbelasting (MRB) 2018 – 2020
Te beginnen met de wegenbelasting, beter bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor volledig elektrische auto’s betaal je in 2018 net als in 2017 geen motorrijtuigenbelasting. Dit blijft zo tot en met 2020, om volledig elektrisch rijden te stimuleren.
Plug-inhybrides
Voor plug-inhybrides geldt tot en met 2020 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. Dit betekent dat je voor een plug-inhybride de helft van het tarief voor een gewone auto betaalt. Sinds 2017 gaat de berekening van de motorrijtuigenbelasting voor PHEV’s over het gehele gewicht, inclusief de batterij. Waarom? Volgens de overheid rijden plug-inhybrides een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht. Daardoor zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Het kabinet bouwt de belastingvoordelen voor plug-inhybrides daarom de komende jaren af.
Dieselauto’s
Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter gaat de motorrijtuigenbelasting per 2019 omhoog met 15 procent. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1.350 tot 1.450 kilogram komt dat neer op een verhoging van 225 euro per jaar.
Bijtelling 2018 – 2020
Door naar de bijtelling voor privégebruik van een zakelijke (lease-)auto. Het bijtellingspercentage voor een volledig elektrische auto blijft in 2018 op 4 procent staan. Dit blijft ook zo tot en met 2020. Voor nieuwe plug-inhybride auto’s blijft het bijtellingspercentage tot en met 2020 staan op 22 procent.
En gewone auto’s?
Als de auto die je zakelijk rijdt een CO2-uitstoot heeft van 106 gram per kilometer of meer, dan geldt van 2018 tot en met 2020 het algemene bijtellingspercentage van 22 procent voor privégebruik. Dat is dus gelijk aan het percentage van 2017. Handig om te weten: als je een auto koopt, dan moet je het kenteken op naam zetten (tenaamstelling). Heb je een kenteken na 1 juli 2012 op naam gezet, maar is de eerste tenaamstelling voor 1 juli 2012? Dan heb je voordeel door een verlaagde bijtelling.
Aanschafbelasting (BPM) 2018 – 2020
Volledig elektrische auto’s worden door de overheid echt in het zonnetje gezet. Je betaalt voor deze EV’s namelijk geen BPM in 2018. Dit blijft ook zo tot en met 2020. Hoeveel BPM je voor een gewone auto of plug-inhybride moet betalen, hangt af van een aantal punten. Onder meer hoeveel CO2 de auto uitstoot en het tarief van de BPM. Kijk hier voor meer info.
BTW 2018
Natuurlijk betaal je ook in 2018 BTW (belasting toegevoegde waarde) over een nieuwe auto als je die koopt bij een autobedrijf. De BTW is in de prijs inbegrepen. Het BTW-percentage blijft 21 procent.
Bron: Rijksoverheid