Auto bij 100 km/u stukken zuiniger
Zuinig rijden is helemaal niet zo moeilijk
Een leuke uitdaging: zo zuinig mogelijk rijden met een sportieve auto. Ooit geprobeerd? Weet dat de snelheid van een auto een grote impact heeft op het brandstofverbruik. Maar op welke snelheden is een auto nu echt het zuinigst? En hoe groot is het verschil in brandstofverbruik bij snelheden van 130 en 100 km/u? Hier de antwoorden.
100 km/u rijden in Nederland
In Nederland gaat het binnenkort echt gebeuren: de maximumsnelheid overdag (van 6:00 – 19:00 uur) op alle autosnelwegen wordt teruggeschroefd naar 100 km/u. Voor wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km/u geldt, blijft deze gelden in de avond en nacht (19.00-6.00 uur). Het is een maatregel die alle snelweggebruikers in Nederland treft. En of je het nu leuk vindt of niet: je zal er toch echt aan moeten wennen.
Heeft langzamer rijden effect? JA!
Het terugschroeven van de maximumsnelheid heeft ons wel aan het denken gezet, want welke impact heeft 100 km/u rijden in plaats van 130 km/u op het brandstofverbruik? Op de weg blijkt dat toch best een groot verschil op te leveren, weten we uit praktijkervaring van AutoRAI.nl met diverse testauto’s. Wat blijkt: de verbrandingsmotor is bij een snelheid van 100 km/u gemiddeld 25 procent zuiniger ten opzichte van 130 km/u. Een snelheid van 120 km/u rijden in plaats van 130 km/u levert een brandstofreductie van gemiddeld 10 procent op. Let op: deze test is gedaan met nieuwe auto’s. Ook wij realiseren ons dat het verschil in brandstofverbruik met een oudere auto – zonder elektronische hulpmiddelen als cruise control – wellicht kleiner is.
De ideale snelheid
Langzamer rijden levert daadwerkelijk een lager brandstofverbruik op, onder meer door een lagere luchtweerstand en minder rolweerstand. Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u. Hoe vaker je moet remmen en optrekken, hoe hoger je brandstofverbruik uitvalt. Iets meer afstand houden en de snelheid van voorliggers goed inschatten helpt om minder vaak te remmen. Bij nadering van een rood verkeerslicht in de verte is het slim om direct van het gas af te gaan, de auto op de motor afremmend vaart te laten minderen zodat je zonder helemaal te stoppen bij groen weer kunt doorrijden. Zorg er ook voor dat je op tijd opschakelt naar een hogere versnelling. Hoe meer toeren de motor maakt, hoe meer ontbrandingsmomenten per cilinder en hoe hoger het verbruik. Door bewuste keuzes te maken, geniet je nog meer van je auto.
Helpt cruise control om zuinig te rijden?
Er zijn meer manieren om je brandstofverbruik te verlagen. Bijvoorbeeld door constant te rijden. Het gebruik van cruise control is in die zin ideaal, want de auto blijft op een ingesteld tempo rijden, óók als je van rijstrook wisselt. Je rijdt kortom heel vloeiend door het verkeer. Schakel bij een adaptieve cruise control het adaptieve deel indien mogelijk uit, anders past het systeem de snelheid van de auto continu aan voorliggers aan en accelereert en remt de auto steeds, dat kost extra brandstof.
Nog meer tips
En zo hebben we nog meer tips waar je misschien niet direct aan denkt. Laat bijvoorbeeld niet onnodig bagage in de kofferbak liggen, zoals een stapel boeken. Hoe meer gewicht een auto moet verplaatsen, hoe dorstiger de motor wordt. Denk ook aan de dakkoffer, mocht je die gebruiken. Blijf er niet mee rondrijden als je hem niet gebruikt. Dat scheelt enorm voor het brandstofverbruik.
Let op die bandenspanning
Het wordt vaak vergeten: maar de bandenspanning is sterk van invloed op je brandstofverbruik. Een te zachte band heeft meer rolweerstand, dat kost weer extra energie en dus meer brandstof. En meer brandstof is eerder tanken. Controleren dus de bandenspanning, het liefst één keer in de twee maanden.
Ook brandstof is van invloed
Kijk ook naar de brandstof. Een kwalitatief hoogwaardige brandstof met een hoger octaangetal – zoals Shell V-Power – resulteert zorgt voor een betere efficiëntere verbranding en een schonere motor. Deze brandstof heeft ook extra toevoegingen om het motorbrandstofsysteem schoon te houden en de vuilafzettingen op inlaatkleppen en injectoren te verminderen. Hierdoor haal je meer energie uit elke druppel brandstof en zorg je er ook voor dat de motor in betere conditie blijft. Hoe schoner de motor, hoe zuiniger je rijdt.