Audi gooit namenstrategie om, dit moet je weten
Iedereen krijgt huiswerk van Audi
Audi geeft iedereen het nodige huiswerk, want de Duitse autobouwer gaat nieuwe vermogensaanduidingen voor zijn modellen gebruiken. Er komen cijfercombinaties voor vermogensklassen en voor elke aandrijfvorm – van benzine tot vol-elektrisch – met als doel te laten zien waar een model binnen de reeks staat. De grote vraag: wordt alles er wel makkelijker op?
Ingewikkeld
De nieuwe methode om verschillende vermogensvarianten binnen een modelreeks aan te geven steekt wat ingewikkeld in elkaar. Wat blijft zijn de reguliere modelnamen, dus Audi A1 tot en met Q7. De high-end S-, RS- en R8-modellen behouden hun klassieke naam om hun speciale positie binnen het gamma te benadrukken. De modelnamen worden in het vervolg aangevuld met combinaties van twee cijfers, die staan voor een specifieke vermogenscategorie. De cijfers worden weergegeven in combinatie met de motortechnologie, dus TFSI, TDI, g-tron of e-tron.
Acht verschillende categorieën
De nieuwe cijfercombinaties geven het prestatieniveau weer. Er zijn in totaal acht verschillende categorieën.
- 30 komt op modellen met een vermogen tussen 81 en 96 kW (110 tot 130 pk)
- 35 komt op modellen met een vermogen tussen 110 en 120 kW (150 tot 163 pk)
- 40 komt op modellen met een vermogen tussen 125 en 150 kW (170 tot 204 pk)
- 45 komt op modellen met een vermogen tussen 169 en 185 kW (230 tot 252 pk)
- 50 komt op modellen met een vermogen tussen 210 en 230 kW (286 tot 313 pk)
- 55 komt op modellen met een vermogen rond de 250 kW (details nog niet niet bekendgemaakt)
- 60 komt op modellen met een vermogen tussen 320 en 340 kW (435 tot 462 pk)
- 70 komt op modellen met meer dan 400 kW (544 pk)
Logica is er niet
Snap je de logica? Nee? Die is er ook niet, want de getallen zijn geen verwijzingen naar het motorvermogen. Het vergt dus enige studie om te begrijpen dat het getal 30 slaat op een motor met 81 tot 96 kW (110 tot 130 pk).
Dit is de reden
De reden van deze nieuwe naamgeving? “Alternatieve aandrijfvormen gaan een steeds grotere rol spelen. Daarom wordt het aangeven van de motorinhoud minder belangrijk voor klanten. De helderheid en logica van de nieuwe indeling maakt het mogelijk om ongeacht de aandrijfvorm een keuze te maken voor een bepaalde vermogenscategorie”, aldus Audi.
Audi A8 trapt af
De nieuwe Audi A8 wordt het eerste model met de gewijzigde naamgeving. De nieuwe aanduiding voor de A8 3.0 TDI (210 kW) wordt A8 50 TDI en de A8 3.0 TFSI (250 kW) gaat door het leven als A8 55 TFSI. Audi voert de nieuwe naamgeving vervolgens ook op de verdere modelintroducties door. De overige Audi-modellen krijgen met ingang van modeljaar 2019 de aangepaste aanduidingen voor de vermogensklasse.