Audi R8 V10 performance RWD: voor de echte fijnproevers
60% van de componenten gelijk aan Audi R8 LMS GT4
Audi introduceert een nieuwe R8-versie voor de echte fijnproevers. Het gaat om de Audi R8 V10 performance RWD. Deze achterwielaangedreven versie – die leverbaar wordt als Coupé en Spyder – koppelt de kracht van een 419 kW/570 pk sterke V10 middenmotor aan louter achterwielaandrijving. De RWD-versie wordt vanaf begin volgend jaar leverbaar, naast de bestaande Audi R8 V10 performance quattro.
Böllinger Höfe
De Audi R8 V10 performance RWD wordt grotendeels met de hand vervaardigd in Audi’s ‘Böllinger Höfe’ fabriek in Neckarsulm, waar ook de LMS GT4 racewagen wordt gebouwd, waaraan de RWD-versie zo’n 60 procent van zijn componenten ontleent. Dat alleen al is bijzonder, maar de aandrijflijn verdient net zoveel aandacht.
Rear Wheel Drive
De Audi R8 V10 performance RWD (Rear Wheel Drive) levert 30 pk en 10 Nm meer dan de reguliere R8 Coupé en Spyder, die met de introductie van deze ‘performance’ variant niet langer geleverd worden. In de Audi R8 V10 performance RWD is de atmosferische 5,2-liter V10 FSI-motor goed voor een vermogen van 419 kW/570 pk en 550 Newtonmeter aan trekkracht. Daarmee sprint de achterwielaangedreven R8 in slechts 3,7 seconden (Spyder: 3,8 sec) van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een top van liefst 329 km/u (Spyder: 327 km/u).
7-traps S tronic-transmissie
Het vermogen wordt via een 7-traps S tronic-transmissie met dubbele koppeling overgebracht op de achterwielen. Een mechanisch sperdifferentieel verdeelt de trekkracht op basis van de rijsituatie over de twee achterwielen, zodat de R8 RWD zelfs op een natte ondergrond grip biedt. Dankzij het aluminium Audi Space Frame (ASF) design en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof weegt de R8 V10 performance RWD slechts 1.590 kg (Spyder: 1.695 kg).
Gecontroleerde drifts
De ophanging en rijdynamiek van de R8 RWD zijn specifiek afgestemd op het achterwielaangedreven karakter. Wanneer de Sport-stand wordt geactiveerd in het ESC-systeem, staan de elektronica- en controlesystemen zelfs gecontroleerde drifts toe. Dynamic steering is voor het eerst leverbaar op de achterwielaangedreven R8, voor nog meer precisie en feedback.
Cup-banden
Extra lichte 19- en 20-inch gegoten aluminium velgen zijn optioneel te schoeien met Cup-banden (245/30 R20 vóór, 305/30 R20 achter), voor extra grip en sportiviteit. Om het vermogen van de R8 performance RWD afdoende te kunnen beteugelen, beschikt de sportwagen standaard over een 18-inch high-performance remsysteem met stalen remmen. Optioneel is een 19-inch remsysteem met keramische remmen beschikbaar.
Verwijzing naar Audi Sport quattro
Net als de quattro-uitvoering krijgt de nieuwe Audi R8 RWD herkenbare ‘performance’ elementen die zijn geïnspireerd op de GT4 raceauto. Voorbeelden zijn de brede, vlakke en matzwarte Singleframe-grille met het geïntegreerde R8-embleem, grote luchtinlaten in de bumper, de voorsplitter, de diffuserlayout achter en ovale uitlaatpijpen. De uitsparing onder de motorkap boven de grille is een verwijzing naar de legendarische Audi Sport quattro.
Begin 2022
De Audi R8 V10 performance RWD wordt vanaf begin 2022 leverbaar in Nederland. Meer specificaties en prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.