Een Audi met achterwielaandrijving, mag dat?
Audi R8 V10 RWD Coupé en Spyder nu permanent leverbaar.
Achterwielaandrijving komt bij Audi niet in het hoofdstuk voor. Het merk bouwt al tig jaar uitsluitend auto’s met voorwiel- of vierwielaandrijving, maar voor de Audi R8 maakt het merk graag een uitzondering.
Audi R8 V10 RWD
Audi bouwde van de vorige generatie R8 ook een versie met achterwielaandrijving, maar dat was een ‘special serie’ in gelimiteerde oplage.
Nu wordt de Audi R8 V10 RWD (rear wheel drive) permanent aan het aanbod toegevoegd. Je kunt hem bestellen als Coupé en als Spyder, voor prijzen vanaf respectievelijk 225.595 en 241.055 euro. De eerste exemplaren arriveren begin 2020 in Nederland.
LEES OOK: Dit kosten de extreem krachtige Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback
Minder gewicht
De Audi R8 V10 was tot op heden alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Dat heeft diverse voordelen, maar dat geldt ook voor achterwielaandrijving. De Audi R8 V10 RWD is iets speelser, omdat de achterwielen eerder de neiging hebben om uit te breken. En de mogelijkheid om te driften, is iets wat veel gefortuneerde autoliefhebbers graag willen.
Bovendien is de Audi R8 V10 RWD iets lichter dan de versie met quattro-vierwielaandrijving, omdat een cardanas naar de voorwielen, lamellenkoppeling en differentieel op de vooras ontbreken. Audi spreekt van een gewichtsbesparing van 65 kg voor de Coupé en 55 kg voor de Spyder.
V10 zonder turbo
De Audi R8 V10 is een van de weinige sportwagens in deze klasse die nog geleverd wordt met een atmosferische motor, dus zónder turbo. De 5,2-liter V10 wordt gekenmerkt door een mooi lineaire vermogensopbouw en een heerlijk jankend motorgeluid. De tiencilinder levert 540 pk en 540 Nm en is standaard gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling en een mechanisch sperdifferentieel.
In ideale omstandigheden kan de R8 V10 RWD Coupé in 3,7 seconden van 0-100 km/u accelereren. De topsnelheid ligt op 320 km/u. Vanwege het iets hogere gewicht accelereert de Spyder een fractie trager en ligt zijn max op 318 km/u.
Verder was het de kenners wellicht al opgevallen dat de nieuwe Audi R8 V10 RWD een iets bredere en plattere grille heeft gekregen. Ook zijn de luchtinlaten, voorsplitter en luchtuitlaatgrille aan de achterzijde breder geworden, terwijl de diffuser met twee vuistdikke uitlaatpijpen verder omhoog is geplaatst.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Audi Q3 (2019)