Audi Q6 e-tron komt ook als SQ6 e-tron
De eerste details op een rij
Zie hier de nieuwe Audi Q6 e-tron. Volgens Audi is het model de perfecte belichaming van de merkslogan ‘Voorsprong door Techniek’. Maar op welke onderdelen is deze Q6 e-tron dan zo vooruitstrevend? En nog belangrijker: hoe zit het met de actieradius van het model? Tijd voor antwoorden.
Premium Platform Electric
De basis van de nieuwe Audi Q6 e-tron wordt gevormd door het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric. Kenmerken zijn een langere wielbasis van 2,90 meter en korte overhangen. De lage en strakke daklijn geeft de auto een langgerekte uitstraling. Aan de achterzijde valt de doorlopende lichtbalk op. Een opvallend detail: de achterbanden van de Q6 e-tron zijn breder dan die aan de voorzijde. Dat resulteert volgens Audi in een betere balans, extra grip en meer rijdynamiek.
De aandrijflijnen
De Audi Q6 e-tron heeft krachtige elektromotoren en een lithium-ion accupakket met een bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). Die zorgt voor een actieradius tot maximaal 625 km (WLTP). Met een systeemvermogen van 285 kW (380 kW voor de SQ6 e-tron) biedt de Q6 e-tron sportieve prestaties. De auto accelereert in 5,9 seconden (4,3 seconden voor de SQ6 e-tron) van 0 naar 100 km/u, met topsnelheden die respectievelijk 210 km/u en 230 km/u bedragen.
800 Volt
Dankzij de standaard 800-volt technologie en een maximale laadcapaciteit van 270 kW kan de Audi Q6 e-tron snel worden geladen. Bij een geschikt laadstation (High Power Charging) is het mogelijk om in slechts tien minuten tot 255 kilometer bij te laden. Het opladen van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 21 minuten. Met Plug & Charge autoriseert de auto zichzelf bij daarvoor geschikte laadstations zodra de laadkabel wordt aangesloten. De Audi Q6 e-tron is ook het eerste elektrische model van Audi dat de mogelijkheid biedt tot zogenaamd ‘bankladen’: bij 400-volt laadstations wordt de 800-volt batterij dan verdeeld in twee gelijke delen en parallel geladen met maximaal 135 kW. Thuisladen met een standaardlader is mogelijk tot 11 kW.
Een ander belangrijk aspect voor de efficiëntie en actieradius van de Audi Q6 e-tron is het geavanceerde recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remacties kan worden afgehandeld door dit systeem, waardoor de auto tot 220 kW kan recupereren. Voor de Audi Q6 e-tron quattro bedraagt het gecombineerd energieverbruik tussen 19,4 en 17,0 kWh/100 km (WLTP). Voor de Audi SQ6 e-tron geldt een gecombineerd verbruik tussen 18,4 en 17,5 kWh/100 km (WLTP). WLTP is nog altijd een theoretische waarde. Het is altijd verstandig om met een marge van 30 procent rekening te houden, zowel voor het energieverbruik als de actieradius.
Slimme verlichting voor Audi Q6 e-tron
De Audi Q6 e-tron introduceert een wereldprimeur in verlichtingstechnologie. Het is ‘s werelds eerste Audi met een actieve digitale lichtsignatuur. Een speciale softwaremodule in één van de vijf computers van de Q6 e-tron maakt de unieke lichtsignatuur mogelijk. De digitale oled-achterlichten genereren elke tien milliseconden een nieuw beeld met behulp van een speciaal ontwikkeld algoritme. Deze actieve digitale lichtsignatuur maakt de exterieurverlichting van de Q6 e-tron levendiger en intelligenter dan ooit tevoren.
Aan de voorkant wordt de actieve digitale lichtsignatuur gecreëerd door de interactie van het algoritme met twaalf segmenten. Achter worden alle digitale oled-segmenten gebruikt.
De tweede-generatie digitale oled-achterlichten brengt het verlichtingsdesign en de functionaliteit naar een hoger niveau, waardoor de verkeersveiligheid verbetert. Ze kunnen nu communiceren met de omgeving van de auto en hebben uitgebreide veiligheidsfuncties, waaronder een communicatielicht dat andere weggebruikers waarschuwt voor ongevallen of pech.
Deze nieuwe technologie in de Audi Q6 e-tron zet ook nieuwe standaarden voor individualisering, met acht digitale lichtsignaturen in de vernieuwde dagrijverlichting van de Matrix LED-koplampen en de digitale oled-achterlichten 2.0. Eigenaren kunnen hiermee hun Audi Q6 e-tron op een geheel nieuwe manier personaliseren.
Interieur Audi Q6 e-tron
Het interieur van de Audi Q6 e-tron is sterk gericht op de bestuurder. Wat valt op? Denk aan een panoramisch display, een MMI-passagiersdisplay en zachte materialen. Gerecyclede materialen spelen een cruciale rol in de productie van de Audi Q6 e-tron: ze verminderen het gebruik van primaire grondstoffen, waardoor sprake is van een gesloten, duurzaam circulair productieproces.
Ruimte
Het nieuwe PPE-platform zorgt ervoor dat het interieur van de Q6 e-tron erg gebruiksvriendelijk en ruim is. De kofferbak biedt met de achterbank omhoog 526 liter aan opbergruimte. Wanneer de leuning wordt neergeklapt, neemt de opslagruimte toe tot 1.529 liter. Nog eens 64 liter aan opbergruimte is beschikbaar in de frunk onder de motorkap – een handige plek om bijvoorbeeld kleinere reistassen of de laadkabel in op te bergen.
Digital Stage
Het infotainmentsysteem van de Audi Q6 e-tron luidt een nieuw tijdperk in dat wordt aangeduid als het Digital Stage. Deze omvat het Audi MMI panoramadisplay en het MMI passagiersdisplay, een belangrijk kenmerk in het interieur. Deze duidelijke schermen zijn perfect geïntegreerd en geven het interieur een ruim en luchtig gevoel. Het Audi MMI panoramadisplay heeft een gebogen design met oled-technologie en bestaat uit de 11,9-inch Audi virtual cockpit en het 14,5-inch MMI touchdisplay. De voorpassagier beschikt ook nog over een 10,9-inch MMI-display met Active Privacy Mode, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid.
Een optie is het Augmented Reality Head-Up Display, dat relevante informatie op de voorruit projecteert. De Audi Assistent, een zelflerende spraakassistent met meer dan 800 spraakopdrachten, is geïntegreerd en wordt weergegeven op het centrale touch display en het head-up display.
Het infotainmentsysteem draait op de software-architectuur van Android Automotive OS en krijgt over-the-air updates. Vanzelfsprekend zijn de connected services van Audi en de e-tron routeplanner standaard aanwezig. Het Bang & Olufsen Premium audiosysteem met twintig luidsprekers en 830 watt aan vermogen biedt een immersieve ervaring, inclusief dynamisch interactielicht (IAL) voor communicatiefuncties.
Rijhulpsystemen Audi Q6 e-tron
Standaard biedt de Audi Q6 e-tron een uitgebreid scala aan rijhulpsystemen die de dagelijkse autorit en de algehele verkeersveiligheid significant verbeteren. Een innovatieve toevoeging aan de Q6 e-tron is de adaptieve rijassistent ‘plus’. Deze ondersteunt niet alleen bij acceleratie, snelheidsbehoud, afstand houden en rijstrookbegeleiding, maar maakt ook gebruik van gedetailleerde kaartgegevens en zwermdata van andere voertuigen. Hierdoor wordt het rijgedrag van de Q6 e-tron geoptimaliseerd. Dankzij de aanwezige radarsensoren, een frontcamera en ultrasone sensoren laat de Q6 e-tron zich eenvoudig en soepel besturen.
Bij de introductie zijn parkeerassistentie achter, cruise control, lane departure warning, efficiency assist, active front assist en een waarschuwingssysteem voor afleiding en slaperigheid standaard inbegrepen. Klanten hebben de mogelijkheid om extra assistentiesystemen en een veiligheidspakket te kiezen als onderdeel van verschillende uitrustingspakketten.
Meer informatie over de nieuwe Audi Q6 e-tron en SQ6 e-tron maakt Audi bekend in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie.