Audi haalt Virtual Reality naar de showroom
Wij testen het zelf bij Audi Centrum Hengelo
Stel: je bent geïnteresseerd in een nieuwe Audi. Je twijfelt alleen nog aan de (kleur)combinatie van het in- en exterieur. Voordat je de knoop doorhakt, wil je jouw favoriete samenstelling nog even in het echt zien. Maar geen enkele dealer in de buurt heeft zo’n auto staan. Voorheen had je pech. Nu kun je die auto toch levensecht bekijken dankzij de nieuwe Audi Virtual Reality Experience.
Hoe werkt het?
De Virtual Reality Experience begint met het configureren van een auto op www.audi.nl. Gewoon thuis achter de computer of bij de dealer in de showroom. Je kiest het gewenste model, de kleur, de wielen, de verlichting, het interieurthema, de stoelbekleding, de decoratiepanelen, de stiknaden, alle gewenste opties en ga zo maar door. Uiteindelijk heb je een tot in detail samengestelde Audi, precies zoals jij hem wilt. Behalve dat je deze configuratie kunt opslaan, kun je ook een code ontvangen. Vervolgens ga je met deze code naar de Audi-dealer, die de door jou geconfigureerde auto in virtual reality tevoorschijn tovert. >> LEES OOK: Reportage: indrukwekkende kwaliteitscontrole bij Audi
Wat krijg ik te zien?
Voor de Virtual Reality Experience is een speciaal kantoortje ingericht. Een zogenoemde Audi Pro – een productexpert en géén verkoper – begeleidt het proces. Soms duurt het een minuutje voordat jouw configuratie te zien is. Op zich niet gek, want er moet tientallen gigabytes aan data worden opgehaald ‘uit de cloud’. Aan de muur hangt een groot 4K HDR-scherm waarop jouw auto getoond wordt. Het gaat hier natuurlijk om een computeranimatie, maar wel zó scherp en tot in detail zó perfect, dat het soms lijkt alsof je naar een live video zit te kijken. Je kunt de auto vanuit alle hoeken bekijken, in allerlei verschillende settings, met verschillende achtergronden en met veel verschillende soorten lichtinval. Op basis daarvan zie je de schaduw en de glans van de exterieurkleur mee veranderen. De weergave is uiterst realistisch. Hetzelfde voor het interieur. Maar nu komt het. Vervolgens krijg je een virtual reality-bril op (Oculus Rift). Nu zit je (bijna letterlijk) achter het stuur van de auto. Of je je hoofd naar links, rechts, boven of onder draait: je ziet alles. Het is bijna echt. Je bent soms zelfs geneigd om het stuur vast te pakken! Nu bekijken we het interieur vanuit de bestuurderspositie, maar met behulp van een joystick kun je talloze andere posities kiezen.
>> LEES OOK: Nieuwe Audi RS 4 Avant sneller én voordeliger dan voorganger
Wat is de toegevoegde waarde?
Het aanschaffen van een nieuwe auto is voor de meeste mensen super spannend. Je wilt natuurlijk 100% zeker zijn van je keuze, maar dat kan best lastig zijn. Een nieuwe Audi is tegenwoordig op honderden verschillende manieren samen te stellen. Er is zó veel keuze. Het beeld van het interieur is zodanig gedetailleerd, dat de gekozen kleuren en materiaalsoorten welhaast perfect tot uiting komen. Realistischer dan dit wordt het niet, dus mocht je nog twijfelen, dan is de Virtual Reality Experience zonder meer een uitkomst. Mooi voorbeeld is een Audi A4 Avant die hier toevallig in de showroom staat. Het model is uitgevoerd in de kleur Moonlight Blauw metallic. Vanaf een afstandje is de auto echt zwart. Pas als je naast de auto staat, zie je dat hij donkerblauw is. En die kleur verandert ook nog op basis van de lichtinval. Dat kleureffect kun je op het beeldscherm van een computer of tablet niet nabootsen. Met de Audi Virtual Reality Experience wel.
Nieuw, speciaal en vooral leuk
Je zult je nu vast afvragen: hoe weten wij nou hoe realistisch de virtual reality-beelden daadwerkelijk zijn? Welnu, voor onze eerste kennismaking met de Virtual Reality Experience had Audi voor ons al een auto geconfigureerd. En vrij specifiek ook, met een groene exterieurkleur, zwarte sportstoelen, rode stiknaden, aluminium decoratiepanelen en nog veel meer. Wat wij niet wisten, is dat exact die auto in de garage geparkeerd stond. En die kregen we pas te zien nadat we de auto in virtual reality hadden bekeken. Zo kort achter elkaar en met alle informatie nog vers in het geheugen, kunnen we inderdaad stellen dat alle kleuren – en eigenlijk de gehele beleving – buitengewoon realistisch overkomt. Bovendien is het iets nieuws en iets speciaals. En gewoon leuk om een keer te ervaren. Maar er is ook behoefte aan nieuwe manieren van informatievoorziening bij het aankoopproces van een auto, blijkt uit onderzoek van Capgemini. Zo geeft 62% van de ondervraagden in het onderzoek aan behoefte te hebben aan virtual reality-mogelijkheden zoals Audi deze biedt. Audi Centrum Hengelo is de eerste dealer in Nederland waar de Virtual Reality Experience beschikbaar is. Andere dealervestigingen volgen snel.