Audi, BMW en Mercedes-Benz zetten samen volgende stap richting autonoom rijden
Digitale kaartenmaker HERE succesvol overgenomen
Audi AG, BMW Group en Daimler AG melden een succesvolle overname van HERE, de kaartendivisie van Nokia. Hierbij krijgen de Duitse autofabrikanten toegang tot slimme kaarten, die nodig zijn bij autonoom rijdende auto’s.
Veel GPS kaarten zijn op de meter nauwkeurig. Dat is prima voor een navigatiesysteem. HERE maakt kaarten in hoge resolutie, die op de centimeter precies zijn. Handig voor autonoom rijdende auto’s, want die moet bijvoorbeeld exact weten waar een stoeprand zit als hij eromheen wil sturen. Daarom is de overname van HERE een belangrijke stap voor Audi AG, BMW Group en Daimler AG richting autonoom rijden.
[gallerij-1]
HERE verzamelt maandelijks meer dan 100 miljard ‘stukjes data’ om de kaarten te verrijken. Dit zijn data van satellieten, maar ook data van voertuigen van partnerbedrijven. Vrachtwagens geven bijvoorbeeld automatisch rijrichtingen en snelheden door. Daarnaast heeft HERE een vloot voertuigen die uitgerust is met GPS, camera’s en lasers om de omgeving gedetailleerd in kaart te brengen.
700.000 laserstralen
De LIDAR is een technisch hoogstandje. Een ronddraaiende cilinder met 32 lasers schiet 700.000 stralen per seconden weg. Hiermee scant de LIDAR de omgeving en maakt een gedetailleerde 3D-weergave van de omgeving. Zo’n 3D-kaart ziet er zo uit:
[video-1]
Wanneer komen de eerste zelfstandige auto’s?
Autofabrikanten zijn druk aan het testen met autonoom rijden. Nissan, Volvo, Tesla verwachten dat de eerste zelfstandige auto al in 2020 op de openbare weg verschijnt.
Volvo zette eerder dit jaar een belangrijke stap. Het Zweedse merk zegt volledige verantwoordelijkheid te nemen als een autonoom rijdende auto een ongeluk veroorzaakt. Hiermee beantwoordt Volvo een belangrijk vraagstuk als het gaat om zelfstandig rijden: wie is er verantwoordelijk als het fout gaat, de bestuurder of de auto?