Audi A3 Limousine is een mini-limousine
In Nederland wil het maar niet vlotten met C-segment sedans, maar in andere delen van de wereld staan mensen ervoor in de rij. Je kunt je dan ook best afvragen waarom Audi niet eerder een sedanversie van de A3 op de markt heeft gebracht. Hoe dan ook, de nieuwe A3 Limousine, zoals de compacte sedan officieel heet, is een waardevolle nieuwkomer. Ook voor de Nederlandse markt.
De wereld verandert en Audi verandert mee. Met de nieuwe A3 Limousine heeft het merk een antwoord op de explosief toegenomen vraag naar premiumsedans in Azië. Tegelijkertijd is het een concurrent van de onlangs geïntroduceerde Mercedes-Benz CLA en zakelijk rijders die in economisch moeilijke tijden moeten inleveren, kunnen zonder pijn in het hart overstappen van Audi A4 naar een A3 Limousine.
Ruime kofferbak
De Audi A3 Limousine is niet zomaar een A3 met kont. Volgens Audi is geen enkel plaatdeel uitwisselbaar met de A3 en A3 Sportback. Verder is de voorzijde hier en daar bijgepunt, de achterzijde oogt bijzonder modern en de doorgetrokken contourlijn aan de zijkant staat ‘m behoorlijk goed. Ook niet onbelangrijk: de inhoud van de bagageruimte bedraagt 425 liter en dat is 25 liter meer dan de A3 Sportback.
Ongeëvenaarde klasse
Het sterkste punt van de Audi A3 is de kwaliteit van het interieur. De afwerking en de materiaalkeuze zijn ongeëvenaard in deze klasse. En ondanks de relatief compacte buitenafmetingen is het interieur van de A3 Limousine verrassend ruim. Achterin hebben twee volwassenen niet alleen voldoende beenruimte, ook de hoofdruimte is zeer acceptabel.
Vanaf 28.500 euro
De A3 Limousine is leverbaar vanaf 28.500 euro en dat is 1.600 euro meer dan de A3 Sportback. De levering van de Audi A3 Limousine start komende september en vanaf dat moment hebben klanten keuze uit drie motorvarianten. De 110 kW (150 pk) sterke 2.0 TDI is voorlopig de enige diesel. Er is ook een 1.4 TFSI-benzinemotor met cilinderuitschakeling (COD) en een vermogen van 103 kW (140 pk). De 1.8 TFSI met S tronic-transmissie en een vermogen van 132 kW (180 pk) is op dit moment de sterkste motorisering.
Ook als plug-in hybrid
De drie leverbare motoren verbruiken gemiddeld 4,1 tot 5,6 l/100 km met CO2-emissies van 107 tot 129 g/km. Veel varianten vallen in de voor de zakelijk rijder gunstige bijtellingscategorie van 20 procent. In een later stadium wordt nog de extra sportieve S3 Limousine en een plug-in hybride op de markt gebracht. Er wordt zelfs gefluisterd over een supersportieve RS3 Limousine met een vermogen rond de 294 kW (400 pk).