Vaarwel Aston Martin DB9, vaarwel
Boek tijdloos designicoon gesloten
Een memorabel moment voor Aston Martin: na twaalf jaar komt er toch echt een einde aan de productie van de sierlijke en vooral tijdloos vormgegeven DB9. De laatste negen exemplaren verlieten eind vorige week de productiehal in het Britse Gaydon.
Aston Martin DB9 ‘Last Of 9’
Aston Martins personaliseringsafdeling Q greep het einde van de DB9-productie nog snel aan om een reeks van negen bijzondere uitvoeringen te creëren, getiteld ‘Last Of 9’ met een aantal unieke kenmerken, zoals een ‘Last Of 9’-badge en een speciaal Aston Martin-logo.
“Farewell to an icon. The last nine Aston Martin DB9s are now ready for final inspection.” – Aston Martin
[gallerij-1]
DB8 overgeslagen
De Aston Martin DB9 debuteerde tijdens de autoshow van Frankfurt in 2003 en was de opvolger van de DB7. Aston Martin sloeg de benaming ‘DB8’ over om niet het idee te geven dat de gentleman’s racer een V8 aan boord had. De DB9 verscheen als Coupé en als Volante (cabriolet met softtop) op de markt en was de eerste auto die in Aston Martins nieuwe hoofdkwartier in Gaydon werd geproduceerd. De productie begon in 2004.
[parallex-1]
Henrik Fisker
De tijdloze koets, gebouwd op de aluminium VH-architectuur, werd onder verantwoordelijkheid van Henrik Fisker ontworpen. Het ontwerp vormde de basis voor veel andere modellen van Aston Martin, waaronder de DBS, de Vanquish en de Virage, al verschilde die laatste nauwelijks van de DB9. De DB9 werd ook in de autosport een grootheid dankzij succesvolle optredens van de DBR9 en DBRS9.
[gallerij-2]
[parallex-2]
Updates
Gedurende de loopbaan van de DB9 gaf Aston Martin het model diverse subtiele facelifts. Ook de techniek werd continu verbeterd. De auto verscheen oorspronkelijk met een 331 kW (450 pk) sterke 5,9-liter (5.935 cc) V12 op de markt, ook al heeft Aston Martin altijd 6,0 liter gecommuniceerd. Later verhoogde Aston Martin het vermogen naar 350 kW (477 pk). De meest recente DB9 had een vermogen van 380 kW (517 pk) en 620 Nm trekkracht. Genoeg power om de sportcoupé in 4,6 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. De topsnelheid bedraagt 295 km/u. De speciale uitgave DB9 GT had zelfs 402 kW (547 pk).
[gallerij-3]
[parallex-3]
Special Editions
De laatste jaren liep de vraag naar de DB9 terug. Om het model toch in de schijnwerpers te houden, lanceerde Aston Martin diverse special editions, waaronder de DB9 Carbon Black, DB9 Morning Frost, DB9 LM, DB9 GT en DB9 GT Bond Edition.
DB11
De productie van de opvolger van de DB9 is inmiddels gestart. We hebben het hier over de nieuwe DB11 met voorin een geheel in eigen huis ontwikkelde 5,2-liter V12-motor met twee turbo’s. De twaalfpitter produceert 447 kW (608 pk) en 700 Nm trekkracht, waarmee de DB11 in minder dan vier seconden naar 100 km/u accelereert. De topsnelheid ligt op 320 km/u. De levering start in het vierde kwartaal van 2016. Begin volgend jaar onthult Aston Martin de DB11 Volante met een inklapbare softtop.
[gallerij-4]
Vernieuwen
Aston Martin gaat de komende jaren sterk vernieuwen. Op het programma staan diverse nieuwe modellen, waaronder een DBX crossover en opvolgers van de Vanquish, V8 Vantage, V12 Vantage. Volgens Aston Martin-topman Andy Palmer presenteert het merk iedere negen maanden een nieuw model.
[gallerij-5]
[parallex-4]