Aston Martin DB11 nu ook met V8
Aanzienlijk lichter, sportievere set-up
De samenwerking tussen Mercedes-AMG en Aston Martin is extra goed merkbaar in de nieuwe DB11 met V8-motor. Onderhuids schuilt namelijk de 4,0-liter biturbo-V8 die we kennen uit de AMG GT S, alleen heeft de motor in de DB11 iets meer trekkracht.
V8 versus V12
In de AMG GT S levert de 4,0-liter V8 met twee turbo’s 510 pk en 650 Nm trekkracht. In de Aston Martin DB11 V8 bedraagt de output eveneens 510 pk, maar dan met 675 Nm. De sprint van 0 naar 100 is een feit na 4,0 seconden en de topsnelheid komt uit op 301 km/u. Ter vergelijking: de DB11 V12 is 0,1 seconde sneller bij 100 km/u en sprint door tot een topsnelheid van 340 km/u.
Lichter
Afgezien van een wat lagere topsnelheid en een iets ‘tragere’ – maar nauwelijks merkbare – 0-100-sprint zijn er alleen maar voordelen. De DB11 is dankzij de V8 in de neus bijvoorbeeld 115 kilogram lichter van de DB11 met V12 en weegt nu 1.760 kilogram. Dat komt de wendbaarheid ten goede.
CO2-emissie
Een ander voordeel zal de prijs zijn. Dankzij een aanzienlijk lagere CO2-emissie wordt de DB11 in een keer een stuk betaalbaarder. De versie met V12 kost dik 270.000 euro. Reken voor de V8 op zo’n 230.000 euro. Ook in landen waar belasting wordt geheven op basis van motorinhoud, zoals in China, betekent de komst van de V8-versie goed nieuws.
Onderstelset-up
Je kan de Aston Martin DB11 V8 herkennen aan donkere koplampen en twee roosters in de motorkap. Verder heeft het model een sportievere onderstelset-up. De DB11 V12 blijft volgens Aston Martin een ultieme grand tourer.