AM-RB 001 geeft je vleugels
Eerste liefdeskind van Aston Martin en Red Bull
Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies hebben de handen ineen geslagen voor de ontwikkeling van een hyperefficiënte supercar. Het resultaat van deze intensieve samenwerking luistert naar de naam AM-RB 001 en is voorlopig op papier de meest extreme Aston Martin ooit.
Zomer 2018
Waarom op papier? Omdat de realisatie van de AM-RB 001 nog een paar jaar in beslag neemt. Van de auto bestaat op dit moment alleen nog een prototype. In de lente van 2017 starten Aston Martin en Red Bull met de ontwikkeling van werkende prototypes, gevolgd door de officiële lancering in de zomer van 2018. Bij de ontwikkeling van de auto zijn Aston Martin-designbaas Marek Reichmann en Red Bull-ontwerpchef – of beter gezegd goeroe – Adrian Newey nauw betrokken.
Downforce
De AM-RB 001 oogt extreem; de foto’s spreken wat dat betreft boekdelen. De auto heeft veel weg van een LMP1-racer – een auto voor de snelste raceklasse in het World Endurance Championship. Het koetswerk heeft dramatische, maar ook glooiende vormen, zoals we gewend zijn van Aston Martin. Opvallend: weinig spoilers; downforcefuncties zijn in het koetswerk geïntegreerd, de specialiteit van Adrian Newey. Wie de auto van rechtsachter bekijkt, kijkt zo ‘door’ de auto heen. De boodschap van ontwerpchef Marek Reichman is duidelijk: “Ongelooflijk puur, ongelooflijk simpel.”
1 kilogram per pk
In lijn met het uiterlijk zijn ook het gewicht en het motorvermogen volgens Aston Martin vergelijkbaar met die van een LMP1-racer. Reken op ongeveer 1.000 kilogram en een vermogen van 734 kW (1.000 pk). Een deel van dit vermogen wordt geleverd door een elektromotor. De meeste power komt echter uit een nieuwe doorontwikkelde hoogtoerige V12-motor, waarschijnlijk die uit de Aston Martin Vulcan die in 2015 in Genève is geïntroduceerd (kippenvel!). De transmissie is helemaal nieuw. Hoe groot het accupakket wordt, vertellen Aston Martin en Red Bull nog niet. In ieder geval niet te zwaar. Een zwaardere batterij zou de auto te zwaar maken, het beoogde wagengewicht is immers ongeveer 1.000 kg. “Gewicht en efficiency zijn essentieel”, stelt Reichman.
Oplage
Voor potentiële kopers is deze AM-RB 001 geen verrassing meer. Aston Martin onthulde de hypercar samen met Red Bull al aan een select groepje clientèle tijdens de Grand Prix van Monaco. Slechts honderd kopers hebben het geluk om een AM-RB 001 voor de openbare weg te kopen. Ongeveer 25 auto’s zijn puur voor het circuit bedoeld. Cijfers over de exacte oplage maken Aston Martin en Red Bull later bekend. Hoger dan 150 exemplaren wordt de oplage in ieder geval niet.
Homologeren en prijskaartje
De twee partijen leveren de ‘straatlegale’ versie van de hypercar in een beperkt aantal landen, omdat het simpelweg te kostbaar is om een model met een dergelijk laag productievolume voor alle markten te homologeren. Het prijskaartje van de Aston Martin Red Bull? “In dit segment communiceren we geen prijzen, je voert een gesprek direct met de koper”, zegt Aston Martin CEO Andy Palmer. “Hier geldt het oude adagium: als je het moet vragen, kun je hem niet betalen.” Volgens insiders komt het prijskaartje uit op ongeveer 2 tot 3 miljoen pond, omgerekend 2,4 tot 3,6 miljoen euro. Een ‘klein’ detail: hier komen nog de belastingen bij.
Andy Palmer en Red Bull
Aston Martins CEO Andy Palmer is goed bevriend met Red Bull. In zijn vorige functie als CEO van Infiniti poogde hij ook een soortgelijk hypercarproject van de grond te krijgen, maar dat mislukte. Infiniti hield er wel de samen met Red Bull ontwikkelde FX50 Vettel Edition aan over: een 308 kW (420 pk) en 520 Nm sterke SUV met een topsnelheid van 300 km/u. Bij Aston Martin kreeg Palmer de deal met Red Bull wel rond voor het ontwikkelen van een hypercar. Deze AM-RB 001 is het bewijs.