Alpine A290: een elektrische hot hatchback gebaseerd op de Renault 5
Komt in meerdere smaken!
Het zal voor de liefhebbers misschien jammer zijn dat Renault niet komt met een elektrische Renault 5 Turbo. Nee, het performancemerk van Renault is Alpine. Dus komt er een snelle hot hatchback van Alpine, gebaseerd op de Renault 5. Maak kennis met de Alpine A290.
Dream Garage van Alpine
De Alpine A290 bijt het spits af voor de 100% elektrische Dream Garage van Alpine. De GT C-Crossover en de nieuwe A110 volgen later in deze reeks. De A290 is een volledig Frans product. De productie vindt plaats in de fabriek in Douai, onderdeel van ElectriCity. De elektromotor komt uit de Megafactory in Cléon. Vanaf de zomer van 2025 wordt ook de batterij in Frankrijk geproduceerd.
Vier carrosseriekleuren
De catalogus omvat vier carrosseriekleuren, waaronder het nieuwe Alpine Vision Blue, een kenmerkende kleur die een bijzondere diepte heeft gekregen om een groter contrast tussen lichte en donkere gebieden te bieden. Bij de lancering wordt een gelimiteerde Première Edition van 1.955 aangeboden in 4 versies: Première Edition in Deep Black, Beta in Nival White, La Bleue in Alpine Vision Blue en La Grise in Tornado Matte Grey.
Wielen en remmen
Lichtmetalen 19-inchwielen zijn standaard. Het ontwerp van de Iconic-wielen verwijst naar de wielen van de Alpine A310. De Snowflake-wielen verwijzen naar de merknaam Alpine en zijn er in drie tinten zwart. De Brembo-remklauwen vóór, met vier zuigers en het Alpine logo, zijn identiek aan die van de A110. De remklauwen voor en achter zijn er in Racing Red en Alpine Blue.
Interieur Alpine A290
De A290 is een compacte, sportieve vijfpersoonsauto. De cockpit is uitgevoerd in de kleur Deep Blue. Het dashboard is op de bestuurder gericht en het driespaaks sportstuur is bekleed met nappaleder. Met de RCH-draaiknop (‘Recharge’) links regelt de bestuurder de mate van energieregeneratie. Rechts zit de keuzeknop voor de rijmodi en daarboven de rode OV-knop (‘Overtake’). Vanaf het stuur zijn verder de telefoon, de assistentiesystemen en de stemassistent te bedienen en is de instrumentenweergave te kiezen. Het centrale 10,1-inch scherm is op de bestuurder gericht. De hoge middenconsole – eveneens bekleed met nappaleder – is geïnspireerd op die in de A110. In de topversies GT Premium en GTS zijn de stoelen, het dashboard en de deurpanelen bekleed met duurzaam verwerkt Europees nappaleder in Deep Blue en Eevee Grey.
AmpR Small-platform
Op basis van het AmpR Small-platform verliep de ontwikkeling van de A290 in historische Alpine stijl: een bestaand platform uitrusten met een sterkere motor, exclusief ontwikkelde wielophanging, remmen, banden en koppelmanagement. De A290 is slechts 3,990 meter lang, 1.820 mm breed en 1.520 mm hoog. De wielbasis is 2.530 mm en de draaicirkel slechts 10,2 meter. De bagageruimte bedraagt 326 liter.
Wielophanging
De multilink-achterwielophanging met specifiek ontwikkelde stabilisatorstangen geeft de A290 een eersteklas rijgedrag. De auto is volgens de makers zeer precies te plaatsen en zeer stabiel in snelle bochten. De onderstelafstelling roept het sportieve gevoel op dat deel uitmaakt van het DNA van Alpine. De combinatie van dynamiek en stabiliteit geeft een rijgedrag dat zowel responsief als controleerbaar is.
Vier rijmodi
Met een knop op het stuur zijn de vier rijmodi te activeren: Save, Normal, Sport en Personal. In die laatste kan de bestuurder de mate van stuurbekrachtiging en gasrespons, maar ook de verlichtingssfeer en Alpine Drive Sound afzonderlijk aanpassen. De elektronische stabiliteitscontrole kan volledig worden uitgeschakeld.
Twee vermogensvarianten
De Alpine A290 is er in twee vermogensvarianten: 132 kW (180 pk) voor de basisversie en de GT Premium en 162 kW (220 pk) voor de GT Performance en GTS. De sterke prestaties van de Alpine A290 nemen niet af naarmate de batterij leeg raakt. De topversie sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden.
In beide motorvarianten wordt de gasrespons gekalibreerd om de A290 ondanks zijn hoge vermogen en koppel goed onder controle te kunnen houden. De Alpine A290 is daardoor weliswaar zeer sportief, maar ook praktisch bruikbaar en efficiënt. Afhankelijk van de gekozen rijmodus varieert de reactie op het gaspedaal, maar de auto reageert altijd progressief en voorspelbaar voor meer rijplezier en optimale prestaties.
Het grote koppel van de elektromotor (300 Nm) moet voor optimale tractie gecontroleerd op de wielen worden overgebracht. Daarvoor heeft Alpine het Alpine Torque Precontrol ontwikkeld. Dat reguleert nauwkeurig de optimale hoeveelheid koppel en zorgt in combinatie met aanvullende activering van de remmen voor maximale tractie.
Overtake-functie
De Overtake-functie om sneller in te halen is te activeren met de rode OV-knop op het stuur. Als de boost vrijkomt, toont het instrumentarium een animatie die snelheid en resterende tijd weergeeft. Er verschijnt ook een animatie op het Alpine Telemetrics-scherm.
Batterij Alpine A290
De Alpine A290 is standaard voorzien van een 52 kWh-batterij, goed voor een actieradius tot aan 380 kilometer (WLTP, in afwachting van homologatie). Een warmtepomp optimaliseert de temperatuur in het interieur en tegelijkertijd de actieradius. Dankzij het 100 kW DC-snellaadsysteem in de Alpine A290 is zijn batterij in 30 minuten op te laden van 15 tot 80%, in 15 minuten is de actieradius al met tot 150 kilometer uit te breiden (WLTP).
Aan een AC-laadpunt laadt de ingebouwde 11 kW-lader de batterij in 1 uur en 20 minuten op van 50 naar 80%. Eén uur opladen levert 70 kilometer extra actieradius (WLTP). Opladen van 10 naar 80% kan in 3 uur en 20 minuten.
Bidirectionele boordlader
De bidirectionele boordlader heeft V2L-functies (vehicle-to-load) waarmee bijvoorbeeld een elektrisch apparaat via de oplaadaansluiting van stroom kan worden voorzien. De A290 is daarnaast V2G-compatibel (vehicle-to-grid). Daarmee kan in de nabije toekomst elektriciteit worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
Slimme routeplanner
Google Maps-navigatie omvat de routeplanner voor elektrische voertuigen, die rekening houdt met de route, laadstatus, batterijtemperatuur, het realtime verbruik en automatische voorconditionering van de batterij om de beste route te berekenen door het opladen te optimaliseren.
GT, GT Premium, GT Performance en GTS
De Alpine A290 is er in vier versies: de GT, de GT Premium, de GT Performance en de GTS.
A290 GT
De GT wordt aangedreven door een elektromotor met 132 kW (180 pk) vermogen gecombineerd met – net als alle andere versies – een 52 kWh batterij en een V2G boordlader van 11 kW, een DC-lader van 100 kW en een warmtepomp. De GT staat op lichtmetalen 19-inch Iconic-wielen met Michelin Pilot Sport EV-banden en is voorzien van led-koplampen, adaptive cruise control met stop-go-functie en een compleet pakket infotainment. De verwarmbare sportstoelen zijn bekleed met een mix van gecoate stof. Alpine Portal integreert Google-services en navigatie met routeplanning voor elektrische voertuigen. Ten slotte zijn parkeerhulpsystemen voor en achter en een achteruitrijcamera standaard.
A290 GT Premium
De A290 GT Premium biedt comfort en verfijning en is voorzien van een zwart gelakt dak, elektrisch inklapbare buitenspiegels, getinte achterruiten en remklauwen in de kleur Alpine Blue. Het interieur is bekleed met nappaleder en voorzien van een Devialet premium audiosysteem met Alpine Drive Sound, een verwarmbaar stuur, een draadloze smartphone-oplader en een automatisch dimmende binnenspiegel.
A290 GT Performance
De A290 GT Performance is extra sportief en beschikt over de krachtigste elektromotor met 162 kW (220 pk), speciale Michelin Pilot Sport 5-banden, rood gelakte remklauwen en Alpine Telemetrics.
A290 GTS
De topversie GTS combineert het beste van de GT Premium en Performance en voegt daar onder meer zwarte Snowflake-wielen aan toe.