![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2025/02/Mercedes-uitstoot-test-640x480.jpg)
Alles over de Euro 7-emissienorm en de gevolgen daarvan
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De Europese Unie heeft afspraken gemaakt over de invoering van de Euro 7-emissienorm voor personenauto’s en bedrijfswagens. Als de EU-lidstaten de nieuwe uitstootnorm formeel hebben goedgekeurd, dan wordt de Euro 7-norm in 2030 ingevoerd. Dat is later dan in eerste instantie de bedoeling was, vooral omdat deze strenge milieunorm grote gevolgen zal hebben voor autofabrikanten als consumenten. Lees hier alles wat je moet weten over de Euro 7-emissienorm en de gevolgen daarvan.
De Euro-emissienormen zijn sinds 1992 een belangrijk onderdeel van het Europese milieubeleid. Ze stellen limieten aan de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide (CO) en fijnstof (PM). De Euro 7-emissienorm is de strengste tot nu toe en gaat verder dan alleen de schadelijke emissies van verbrandingsmotoren. Voor het eerst vallen ook rem- en bandenslijtage onder de regels, waar ook elektrische auto’s aan moeten voldoen. Verder worden de testprocedures realistischer, zodat emissies onder uiteenlopende rijomstandigheden nauwkeuriger worden gemeten.
Technische uitdagingen voor autofabrikanten
De huidige Euro 6d-emissienorm stelt al zeer strenge eisen, specifiek door de toepassing van Real Driving Emissions (RDE)-tests: de uitstoot wordt niet alleen in laboratoria getest en gemeten, maar ook onder realistische omstandigheden op de weg. De nieuwe Euro 7-emissienorm gaat nog verder en scherpt niet alleen de normen voor uitlaatgassen aan, maar heeft ook betrekking op de slijtage van remmen en banden. Dit maakt de overgang van Euro 6d naar Euro 7 een technische uitdaging voor autofabrikanten.
LEES OOK: Alles wat je moet weten over de WLTP-verbruikstest
Euro 7-emissienorm geldt voor alle nieuwe voertuigen
De Euro 7-emissienorm geldt voor alle nieuwe voertuigen die vanaf de invoering in 2030 in de Europese Unie worden verkocht:
- personenauto’s (benzine, diesel, hybride en elektrisch)
- lichte bedrijfsauto’s (bestelauto’s en lichte vrachtauto’s)
- zware voertuigen (vrachtwagens en bussen)
Ook voertuigen die al op de markt zijn, maar na de invoering van Euro 7 nog in productie zijn, moeten voldoen aan de nieuwe norm. Fabrikanten moeten dus bestaande modellen aanpassen of vernieuwen.
Uitstoot NOx en fijnstof
Voor benzine- en dieselauto’s zorgt de Euro 7-norm voor strengere limieten op de uitstoot van NOx en fijnstof. Dit dwingt fabrikanten om geavanceerde technologie, zoals verbeterde katalysatoren en fijnstoffilters te ontwikkelen en toe te passen. De extra kosten die hiermee gepaard gaan, kunnen ervoor zorgen dat sommige modellen verdwijnen of duurder worden. Een bijkomend effect is dat de norm de overstap naar elektrische voertuigen zal versnellen.
Hoewel elektrische auto’s geen uitlaatgassen uitstoten, hebben ze toch te maken met Euro 7. Dit komt doordat ook de slijtage van remmen en banden gereguleerd wordt. Fabrikanten moeten dus werken aan nieuwe, duurzamere materialen en technieken om de uitstoot van fijnstof te beperken. Regeneratief remmen, waarbij de elektromotor helpt bij het afremmen zodat de remslijtage vermindert, wordt hierdoor nog belangrijker.
Kritiek van autofabrikanten
Veel autofabrikanten hadden kritiek op de Euro 7-emissienorm. Ze stelden dat de kosten om aan de nieuwe eisen te voldoen te hoog zijn en dat de tijd om de veranderingen door te voeren te kort is. Kleine fabrikanten kunnen hier extra door worden geraakt. Ook betwijfelen ze of de milieuwinst in verhouding staat tot de investeringen.
Weerstand binnen de EU
Ook binnen de Europese Unie bestaat weerstand. Landen als Duitsland, Italië en Tsjechië vrezen dat de strenge eisen banen in de auto-industrie gaan kosten. Ook zijn er zorgen over de concurrentiepositie van Europese fabrikanten ten opzichte van landen met minder strenge emissieregels, zoals China en de Verenigde Staten. Sommige lidstaten pleiten ervoor om direct in te zetten op elektrificatie in plaats van nog te investeren in schonere Euro 7-verbrandingsmotoren.
LEES OOK: In Duitsland ook na 2035 verkoop nieuwe benzineauto’s toegestaan
Schoner maar duurder
Voor automobilisten betekent de Euro 7-emissienorm dat hun toekomstige auto’s schoner en milieuvriendelijker zijn. Maar de strengere eisen kunnen ook leiden tot hogere prijzen voor nieuwe auto’s. Ook kan het gebeuren dat bepaalde modellen verdwijnen omdat fabrikanten het niet rendabel achten om die aan te passen aan de nieuwe norm. Dit zou de keuze op de markt kunnen beperken.
Uitstel
De invoering van de Euro 7-norm is nog niet definitief. Het was in eerste instantie de bedoeling van de Euro 7-norm in 2025 zou worden ingevoerd, maar dat werd uitgesteld. Fabrikanten en beleidsmakers hebben lang gezocht naar een balans tussen milieudoelen en economische haalbaarheid. In de komende jaren moet blijken hoe de auto-industrie zich aanpast aan deze strengere eisen en wat dit betekent voor consumenten. De invoering van de Euro 7-emissienorm in – naar verwachting – 2030 verandert overigens niets aan het feit dat na 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden in de EU.