Allerlaatste model BMW i8 geproduceerd
Afscheid voor sportieve stekkerhybride
De laatste i8 is van de band gerold in de BMW-fabriek in Leipzig. Het model zou eigenlijk al in april met pensioen gaan, maar het afscheid werd enkele weken uitgesteld vanwege de sluiting van de fabriek door COVID-19.
BMW i8 Club
Sinds de start van de productie in 2014 zijn er in totaal 20.448 exemplaren van de BMW i8 gebouwd. De laatste 18 komen in handen van leden van de BMW i8 club. De allerlaatste i8 die van de band af rolde is een Roadster in de kleur ‘Portimao Blue’ en gaat naar een koper in Duitsland.
Zijn tijd ver vooruit
De i8 was in 2014 de eerste plug-in hybride in BMW Group en was zijn tijd ver vooruit dankzij een hypermodern inzittendencompartiment van koolstofvezel, een elektromotor op de vooras en een driecilinder benzinemotor achterin. De beide motoren zijn samen goed voor 374 pk en 570 Nm. De sportieveling kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij een 11,6 kWh accupakket.
Prijzig
Goedkoop was het technische hoogstandje van BMW niet. In Nederland had de i8 Coupé een vanafprijs van 151.273 euro en de Roadster begon vanaf 168.684 euro. In ons land zijn in totaal 375 exemplaren geregistreerd sinds de introductie in 2014.