Alleen voor het circuit: McLaren P1 GTR
McLaren is naar eigen zeggen op een missie: ‘s werelds beste rijdersauto voor het circuit bouwen. Als voorproefje onthult de fabrikant nu de McLaren P1 GTR Design Concept.
McLaren bouwt de raceauto puur voor circuitgebruik en houdt dus geen rekening met de wetten voor de weg en het verkeer, die normaliter veel beperkingen opleggen. De P1 GTR is de krachtigste McLaren tot nu toe. De V8-motor produceert in combinatie met een elektromotor 725 kW (986 pk) vermogen. De bestuurder heeft bovendien Formule 1-techniek tot zijn beschikking: een zogenoemd ‘push-to-pass-systeem’ zorgt met een druk op een knop tijdelijk voor een extra trekkracht. Een splitter – een spoilerrand zoals die ook op raceauto’s in de GT-klasse wordt gemonteerd – en opnieuw vormgegeven radiateuropeningen, aerodynamische flaps en een grote beweegbare achterspoiler zorgen voor extra neerwaartse druk. De spoorbreedte van de McLaren P1 GTR Design Concept is 80 millimeter groter en de rijhoogte is verkleind ten opzichte van de straatversie. De lichtgewicht 19-inchwielen zijn aan de achterkant maar liefst dertien inch breed. De McLaren P1 GTR Design Concept is uitgevoerd in een kleurstelling die verwijst naar de McLaren F1 GTR uit 1995. Deze bolide sleepte onder meer de winst in de 24-uursrace van Le Mans in de wacht. De agressief ogende conceptauto is de voorloper van het model dat over iets minder dan een jaar in productie gaat.