Lees hier alles over de nieuwe Hyundai Santa Fe
Nederlandse carrière nog onzeker.
Best indrukwekkend: in Europa zijn in de afgelopen 17 jaar meer dan 400.000 exemplaren van de Santa Fe verkocht. De eerste generatie Hyundai Santa Fe verscheen in 2001. Nu is het tijd voor de vierde generatie.
Twin-koplampen
Het design van de nieuwe Hyundai Santa Fe sluit mooi aan op dat van de Kona. Ook de nieuwe Santa Fe heeft de opvallende twin-koplampen, waarin de led-dagrijverlichting in het bovenste deel is gepositioneerd. En hij krijgt de krachtig ogende Cascade-grille.
Meer ruimte
De Santa Fe is een forse SUV. Hij is 4.770 mm lang, 1.890 mm breed en heeft een wielbasis van 2.765 mm. Hyundai belooft meer interieurruimte. Zo is er op de tweede zitrij 38 mm meer beenruimte dan voorheen en is de achterbank 18 mm hoger. De hoofdruimte op de derde zitrij is met 22 mm toegenomen.
LEES OOK: Hyundai Nexo rijdt 190 kilometer autonoom
Vijf- of zevenzitter
Derde zitrij? Jazeker, de Santa Fe is er als vijf- en als zevenzitter. De bagageruimte van de vijfzitsversie meet 625 liter, een toename van 40 liter ten opzichte van de vorige Santa Fe. In totaal is 57 procent van het chassis gemaakt van zeer sterke staalsoorten: het hoogste aandeel ooit in een Hyundai en 15 procent meer dan in de vorige generatie Santa Fe.
Drie infotainmentsystemen
Er is keuze uit drie infotainmentsystemen. Standaard is de Santa Fe uitgerust met een audiosysteem met een 5,0-inch TFT-display met radio, Bluetooth en een AUX- en USB-aansluiting. De tweede optie is een infotainmentsysteem met een 7,0-inch TFT-kleurendisplay. Dit systeem is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto.
8,0-inch touchscreen
Het meest uitgebreide infotainmentsysteem heeft een 8,0-inch touchscreen en integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten. Het biedt ook een gratis zevenjarig abonnement op Live Services en ondersteunt bovendien Apple CarPlay en Android Auto. Een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen en trailerview is ook onderdeel van dit infotainmentsysteem. Een head-updisplay is optioneel leverbaar, evenals een inductielader voor het draadloos opladen van smartphones.
Veiligheidssystemen
De lijst met veiligheidssystemen is uitgebreid. Zo heeft de Santa Fe onder meer Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Rear Occupant Alert, Safety Exit Assit en Speed Limit Info Function.
Achterbankalarm
Rear Occupant Alert is compleet nieuw. Het is een systeem dat passagiers met behulp van ultrasone sensors op de achterbank detecteert. Indien de bestuurder de auto afsluit en het systeem detecteert alsnog beweging op de achterbank – ongeacht of dat nu kinderen of dieren zijn – dan waarschuwt de auto de bestuurder met een toeter- en lichtsignaal. Het systeem activeert ook als kinderen zich per ongeluk opsluiten in de auto.
Safety Exit Assist moet uitstappen een stuk veiliger maken. Het systeem voorkomt dat passagiers kunnen uitstappen als er een voertuig van achteren nadert door tijdelijk de deuren te vergrendelen (deuren zonder child lock), zodat passagiers de auto kunnen verlaten alleen als dat veilig is.
LEES OOK: Autotest – Hyundai i30 Fastback (2018)
Twee diesels
Het motorengamma van de nieuwe Hyundai Santa Fe bestaat uit twee dieselmotoren. De R 2.0 dieselmotor is er met 110 kW (150 pk) en met 134 kW (182 pk), beide motoren hebben 397 Nm koppel. De 2,2-liter CRDi-dieselmotor levert 144 kW (194 pk) en 436 Nm koppel. Er is keuzen uit een handgeschakelde zesbak en een achttrapsautomaat.
HTRAC
Uitvoeringen met vierwielaandrijving profiteren van het HTRAC-systeem. HTRAC variable torque control zorgt voor een betere wendbaarheid en betere koppelverdeling per wiel, afhankelijk van de wielgrip en snelheid van het voertuig. In standje Sport stuurt HTRAC maximaal 50 procent van het koppel naar de achterwielen. In Comfort is dat maximaal 35 procent. In Eco gaat alle kracht alleen naar de voorwielen, maar bij gladheid stuurt het systeem indien noodzakelijk automatisch aandrijfkrachten naar de achterwielen voor maximale grip.