“Alfa Romeo kijkt naar vervanger Mito” – INTERVIEW
Interview met Roberta Zerbi, CEO EMEA-regio Alfa Romeo Brand
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Alfa Romeo kijkt wel degelijk naar een vervanger van de Mito, maar denkt nog na over de invulling van het model. Dat verklapt Roberta Zerbi, CEO Alfa Romeo EMEA-regio, in een exclusief interview met AutoRAI.nl. Verder doet Zerbi een boekje open over de toekomstplannen van het merk.
Hoe moeten we het studiemodel Alfa Romeo Tonale zien?
“Concepts presenteren we niet voor de lol of voor een vlugge designoefening. We presenteren conceptmodellen met een reden. De Tonale geeft een duidelijke indicatie van het volgende model van Alfa Romeo. Het studiemodel heeft al de juiste proporties, de juiste lijnen, het juiste design. Een productieversie van Tonale volgt eind 2020.”
Komt de productieversie van de Tonale ook met volledig elektrische aandrijflijn?
“Dat is niet noodzakelijk. Wel komt de auto met een geëlektrificeerde aandrijflijn, een plug-in hybride. Naast die PHEV leveren we de productieversie met benzine- en dieselmotoren.”
Nog steeds dieselmotoren?
“Dieselmotoren zijn in onze optiek echt gedemoniseerd. Er wordt gesproken over diesel alsof het de ultieme vervuiler is. Maar dat is absoluut niet het geval. Dieselmotoren – met name die voldoen aan de Euro 6d-Temp-emissienorm – zijn zeer schoon en heel zuinig. Perfect in orde dus. Mensen blijven vragen naar dieselmotoren vanwege het gunstige brandstofverbruik en de efficiency. Bovendien zijn diesels nog altijd de perfecte keuze voor de kilometervreter. Zakelijke rijders kiezen om die reden nog vaak voor een diesel.”
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de productieversie van de Tonale?
“We kijken echt naar alle belangrijke spelers in het segment, zoals de Audi Q3, BMW X1 en X2 en natuurlijk de Mercedes-Benz GLA. We bestuderen ze allemaal. Ook Volvo doet het goed met de XC40. En kijk ook naar de Jaguar E-Pace. We hebben ze allemaal in het vizier.”
Wat zijn de plannen van Alfa Romeo met de verouderde Giulietta?
“We praten niet over de toekomstplannen van de Giulietta. Wel werken we aan een plan. Ik denk overigens wel dat een SUV als de Tonale veel hatchbackrijders zal aanspreken. De architectuur van de Tonale stelt ons daarnaast in staat om een hatchback te ontwikkelen. De Tonale moet je in ieder geval niet zien als de opvolger van de Giulietta. Het platform is flexibel genoeg, dus we kunnen alle kanten op. Sowieso is de naam Giulietta een historische naam binnen de Alfa Romeo-familie.”
En er komt geen opvolger van de Alfa Romeo Mito?
“Laat me dat nuanceren: er komt geen vervanger van de Mito in zijn huidige vorm. De Mito is een driedeurs B-segment hatchback. De vraag naar die carrosserievorm is sterk gedaald. De driedeurs hatchback heeft niet de voorkeur van kopers. Dat betekent niet dat een vervanger van de Mito uitgesloten is. We kunnen een andere carrosserievorm kiezen die kansrijk is voor het compacte segment. Een driedeurs hatchback is in ieder geval niet toekomstbestendig.”
Dus Alfa Romeo blijft actief in het B-segment?
“Alfa Romeo werkt aan een plan met zowel compacte als grotere voertuigen. Over het hoe en wanneer kan en mag ik niets melden. De focus ligt nu eerst op de Tonale. Er komt een moment dat we fysiek kunnen tonen wat we in gedachte hebben.”
Jeep werkt aan een model onder de Renegade. Bundelen Alfa Romeo en Jeep voor dit compacte model de krachten? Zou een interessante opvolger van de Mito kunnen zijn, toch?
“Natuurlijk kijken merken maar samenwerkingsmogelijkheden tijdens de ontwikkeling van nieuwe modellen. Binnen FCA bestaan er genoeg merken waarmee we samen kunnen werken, maar dit kan ik niet bevestigen noch ontkennen.”
Er komt geen grotere berlina boven de Giulia, dus geen E-segment sedan?
“Zo’n auto is niet in het toekomstplan van 2022 opgenomen. We mikken op auto’s die op wereldschaal mensen aanspreken en inspelen op trends. De trend is dat meer mensen voor een crossover kiezen. Dan is zo’n Berlina niet interessant.”
Is volledig elektrische aandrijving geschikt voor alle segmenten of alleen voor de middelgrote en compacte modellen?
“Er bestaan batterij-elektrische systemen voor B-, C-, D-, en E-segmentmodellen, kijk maar naar concurrenten. Ook wij zijn bezig met die aandrijflijnen, maar in detail ingaan op de toekomstplannen doen we niet. We kijken naar diverse aandrijfsystemen in het algemeen, zowel bij Alfa Romeo als binnen het FCA-concern. We maken onderdeel uit van een grote groep dus we hebben alle technologieën klaarliggen voor alle markten. Wanneer de volledig elektrische Alfa Romeo komt, kan ik niet zeggen.”
Is er in de toekomst nog ruimte voor sportieve Quadrifoglio-modellen met de steeds striktere CO2-eisen?
“Ik geloof dat er altijd een toekomst is voor Quadrifolglio-modellen. Quadrifolglio is voor ons een synoniem voor performance en performance kan op diverse manieren worden gerealiseerd. Of dat nu met traditionele motoren is of met deels of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Quadrifoglio staat voor de beste auto van Alfa Romeo en er is zeker een toekomst voor het label, geen zorgen.”
Heeft Alfa Romeo meer dealers nodig om de wereldwijde verkoopdoelstelling van 400.000 auto’s in 2022 te realiseren?
“Nee, we hebben niet meer dealers nodig, maar we moeten wel onze verkoopprocessen en service aan klanten verbeteren. Ook moeten we meer manieren aanbieden aan mensen om in een auto te rijden. Daarnaast moeten we zorgen dat meer mensen een testrit maken in onze auto’s.”