Actieve spoorassistent van Mercedes-Benz gaat op de schop
Remingreep wordt in de toekomst mogelijk stuuringreep
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mercedes-Benz gaat zijn actieve spoorassistent in compacte modellen in de toekomst aanpassen. Bij de meeste huidige compacte modellen – zoals de A-Klasse, CLA, GLA en GLB – grijpt het systeem in met een remingreep om het voertuig binnen de wegbelijning te houden.
Remingreep
De actieve spoorassistent is een rijhulpsysteem van Mercedes-Benz. De spoorassistent waarschuwt de bestuurder als de auto onbedoeld van rijstrook wisselt door het stuurwiel licht te laten trillen. De actieve spoorassistent kan met behulp van een camera waarnemen wanneer doorgetrokken rijstrookmarkeringen onbedoeld worden overschreden. Als dat gebeurt, dan vindt er een ingreep plaats om de auto te corrigeren.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2020)
Op de schop
Bij de kleinere modellen maakt Mercedes-Benz gebruik van een remingreep. En die is niet heel subtiel. Mercedes-Benz is op de hoogte dat dit systeem schrikreacties kan veroorzaken, niet alleen bij de bestuurder maar ook bij passagiers. Sterker nog: dealers zetten het systeem bij een proefrit vaak uit, zo valt te leven op diverse fora. In de toekomst gaat het systeem op de schop, want intern werkt het merk naar eigen zeggen al aan alternatieven, zo heeft AutoRAI.nl vernomen.
Remingreep is goedkoper
Dat de actieve spoorassistent in compacte modellen werkt met een remingreep in plaats van met een stuuringreep is volgens het merk ook een kostenkwestie. Een systeem met een remingreep is goedkoper en eenvoudiger te realiseren dan een systeem met stuurcorrectie. Toch mag je zo’n systeem met stuurcorrectie in volgende generatie compacte modellen verwachten.
Strengere veiligheidseisen
Mercedes-Benz geeft aan dat het systeem wordt aangepast om aan steeds strengere veiligheidseisen te voldoen, onder meer aan die van EuroNCAP. Mercedes-Benz is op de hoogte van de feedback die het huidige systeem krijgt. Duurdere modellen – zoals de vernieuwde E-Klasse en nieuwe S-Klasse – hebben al een systeem met stuuringreep. Overigens is de huidige actieve spoorassistent eenvoudig uit te schakelen met een druk op de knop.