ACEA: “Kappen met demoniseren diesel”
Nieuwe diesels blijken veel schoner, blijkt uit onderzoek
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) – de Europese koepel van autofabrikanten – heeft in totaal 270 nieuwe modellen met een Euro 6D-temp dieselmotor laten onderzoeken of deze onder praktijkomstandigheden (Real Driving Emission) schoon genoeg zijn. Wat blijkt? De NOx-uitstoot van deze nieuwe dieselmodellen ligt ver onder de wettelijke grens. Diesels zijn dus veel schoner dan verwacht.
270 geteste dieselmodellen
De 270 geteste dieselmodellen hebben een NOx-uitstoot (stikstofoxiden) die ver onder de wettelijke grens ligt. En dat niet alleen: de vastgestelde NOx-uitstoot voldoet zelfs al aan de grenswaarde die van januari 2020 in werking treedt.
Reduceren
“Deze nieuwe bevindingen tonen aan dat moderne dieselauto’s, ondersteund door vlootvernieuwingsmaatregelen en gecombineerd met alternatieve aandrijflijnen, een grote rol gaan spelen om steden te helpen bij hun luchtkwaliteitsdoelstellingen”, aldus ACEA-secretaris Erik Jonnaert. “Parallel daaraan blijven dieselvoertuigen een belangrijke rol spelen bij het reduceren van de CO2-uitstoot op de korte en lange termijn.”
Demoniseren van diesel
Jonnaert stelt dat er per direct een einde moet komen aan het demoniseren van diesel voor overheden. Volgens de topman is het ontzettend belangrijk dat er een verschil moet worden gemaakt tussen oude diesels en de nieuwste generatie dieselmodellen.
Forse belasting op dieselmodellen in Nederland
In Nederland worden dieselmodellen zeer zwaar belast. Niet alleen met hogere BPM-tarieven, maar ook met een forse wegenbelasting. De leeftijd van de diesel maakt hierin geen verschil. Een nieuwe auto met schone dieselmotor wordt op dezelfde manier belast als een auto met een dieselmotor van 1995. Wellicht dat hier een verschil kan worden gemaakt in de toekomst.