EV-cijfers: zoveel elektrische auto’s rijden er rond in Nederland
Sinds 31 maart 2018 stevige stijging
Het aantal elektrische personenauto’s in het Nederlandse wagenpark groeit gestaag. Maar hoeveel BEV’s rijden er nu precies rond in Nederland? Een ding is zeker: in zes jaar tijd is het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland explosief gestegen, zo blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Sinds 31 maart 2018 explosieve stijging
Ter beeldvorming: op 31 maart 2018 reden er in Nederland 24.542 BEV’s rond. Op 31 maart 2020 waren dat er al 112.141 en op 31 maart 2022 zelfs al 259.510. Op 31 maart 2024 hadden al 464.539 elektrische auto’s een Nederlands kenteken. Maar wat is nu de stand van zaken? De laatste cijfers zijn van 31 juli 2024. Op die peildatum reden er in Nederland 502.180 BEV’s rond in Nederland. Dik een half miljoen dus. Dat lijkt veel, maar de elektrische auto heeft in Nederland een aandeel van 5,5 procent.
Populairste segmenten
Minstens zo interessant is de verdeling per segment. We beperken ons tot het A-, B-, C-, D- en E-segment. Op 31 juli 2024 reden er 24.188 elektrische A-segment auto’s rond in Nederland. In het B-segment waren dat er 96.281. Verreweg het populairste segment voor BEV-kopers is het C-segment. Op 31 juli 2024 waren dat er 179.666, kort gevolgd door het D-segment met 154.659 BEV-registraties. In het E-segment reden er op dezelfde datum 47.386 elektrische auto’s rond.
Zes populaire elektrische auto’s in Nederland
Nog even terug naar dat totaal van 502.180 BEV’s in Nederland. Want welke elektrische auto’s zijn nu echt populair in Nederland? Kijken we naar de Tesla Model Y, dan tellen we tot 14 augustus 2024 in totaal 30.406 exemplaren. Van de Tesla Model 3 zijn dat zelfs al 55.272 stuks. Ook de Volkswagen ID.3 is populair, met 22.834 registraties. De Skoda Enyaq iV noteert 19.403 exemplaren, de Nissan Leaf 15.556 stuks en van de Polestar 2 rijden 11.283 units rond in Nederland. Goed, we hebben nu zes modellen genoemd. Die zijn samen goed voor 154.754 exemplaren, ongeveer 31 procent van het totale aantal BEV’s in Nederland.
Hoe doen de Chinezen het?
Hoe doen Chinese autofabrikanten het dan in Nederland? Van de Xpeng G9 rijden tot peildatum 14 augustus 2024 exact 503 exemplaren rond, bijna gelijk aan de MG Marvel R met 542 exemplaren. Over MG gesproken: de MG ZS is het populairste model van het merk met 7.390 registraties op 14 augustus 2024. De Nio ET7 komt sinds die datum al 229 keer voor in Nederland. Van de BYD Atto 3 gaat het om 2.186 auto’s. De meeste elektrische auto’s worden zakelijk gereden, via een leaseconstructie, maar ook particulieren weten de BEV te vinden door middel van private lease. Een BYD leasen bij Louwman kan bijvoorbeeld, of je kiest voor meer algemene private lease-aanbieder. Op dat gebied is de keuze reuze, net als het aanbod elektrische auto’s.
Verdere toename EV’s
Het totale aantal van 502.180 zal naar verwachting nog verder groeien. In de periode 31 maart 2018 tot en met 31 juli 2024 is het aantal elektrische personenauto’s in Nederland met 1946 procent gestegen. We zijn benieuwd of er de komende zes jaar opnieuw sprake zal zijn van zo’n stevige stijging.