600 pk sterke driecilinder van Koenigsegg laat van zich horen
203 pk per cilinder
In de nieuwe Koenigsegg Gemera ligt een benzinemotor met slechts driecilinders. Dat klinkt niet enorm spannend. Het blokje levert echter maar liefst 609 pk en 600 Nm. Nu mogen we hem voor het eerst horen.
Driecilinder
Inmiddels zijn we eraan gewend dat een driecilinder niet meer alleen in een Volkswagen Up of een andere stadsauto ligt. Zelfs in grote SUV’s ligt tegenwoordig vaak een geblazen driepitter onder de motorkap. Een halve zescilinder kan nou eenmaal bijzonder krachtig zijn. In de Toyota GR Yaris heb je bijvoorbeeld nooit het idee dat je met een driecilinder rondrijdt. Toyota weet een indrukwekkend vermogen uit de 1.6-liter benzinemotor te persen: 261 pk. In de GR Corolla – die helaas niet naar Europa komt – schopt het blokje het zelfs tot 304 pk.
609 pk
Kinderspel, vinden ze bij de Zweedse hypercarproducent Koenigsegg. Hun nieuwe 2.0-liter driecilinder Freevalve-motor – ook wel de ‘Tiny Friendly Giant‘ genoemd – gaat daar flink overheen. Het blok heeft dankzij twee turbo’s een vermogen van liefst 609 pk en 600 Nm aan koppel. Dat komt neer op 304,5 pk per liter. Per cilinder is dat 203 pk. De bijzonder krachtige driecilinder weegt slechts 70 kilogram.
Koenigsegg Gemera
De motor komt te liggen in de Koenigsegg Gemera, een plug-in hybride hypercar. Elektromotoren zorgen ervoor dat het totale systeemvermogen uitkomt op 1.727 pk. De Gemera kan in 1,9 seconden van 0-100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 400 km/u. Extra opvallend: hij biedt ruimte aan vier personen.
Hoe klinkt dat?
Dan ben je natuurlijk benieuwd: hoe klinkt een 600 pk sterke driecilinder? Christian von Koenigsegg – de oprichter van het supersportwagenmerk – laat de ‘eerste klanken’ horen in een YouTube-video, waarin hij met de Gemera een klein stukje over het Koeningsegg testcircuit rijdt. Volgens de grote baas moet er nog een hoop afgesteld worden – het geluid is dan ook nog behoorlijk rauw – maar het klinkt niet verkeerd voor een driepitter.