6 dingen die je nog niet wist over de Volvo 440
Nederlandse middenklasser blaast 30 kaarsjes uit
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Volvo 440 is 30 jaar geworden. De in Nederland geproduceerde Volvo is voor veel mensen geen onbekende. Maar wist je de volgende 6 dingen over de Volvo 440 al?
Voor de jongelui: de Volvo 440 was een Volvo in de middenklasse. Je vader had er wellicht een, want de hatchback was in Nederland best populair. Het was een Nederlandse Volvo. Hij liep in het Limburgse Born van de band. Anno 2018 worden hier drie Mini-modellen geproduceerd, waaronder de Mini Cabrio.
De 440 was niet zo spannend als de hippe Mini. Desondanks hebben we 6 dingen voor je die je vast nog niet wist over Volvo’s middenklasser.
1: De Nederlandse politie reed erin. En ook in andere landen reed de 440 rond met dienders (jongelui: popo) achter het stuur. Meestal niet in de 440 Turbo maar in een 1.6 zonder turbo. Sufferds.
2: Volvo is groot geworden met stations. Maar een 440 station kwam er nooit. De Franse designstudio Heuliez vond dat raar en maakte een prototype. Geeneens onaardig, maar Volvo hield voet bij stuk.
3: Het design wordt toegeschreven aan de Nederlander Peter van Kuilenburg die op Volvo’s designafdeling werkte. Maar eigenlijk is hoofdontwerper Jan Wilsgaard hiervoor verantwoordelijk. Hij tekende het prototype G4. En dat leek al heel erg op de uiteindelijke 440. Hoe dan ook, de mensen op de foto boven vinden hem zo te zien heel mooi.
4: Dat er geen station was, zat ook een Nederlands bedrijf niet lekker. Het ontwikkelde een opzetstuk waarmee de 440 een estate werd. Minder fraai dan de Franse oplossing, maar nood breekt wet moet de gedachte zijn geweest. Dat Volvo wederom voet bij stuk hield, snappen we dit keer wel.
5: Nu wordt het leuk. In 1992 doet een rallyversie mee aan verschillende wedstrijden. Uiteraard met 4×4. De motor is een 2,3-liter 16V-motor met maar liefst 715 pk! Die had de politie moeten hebben!
6: Er is ook een 460 en 480. De eerste is de sedanversie van de 440 die tien centimeter langer is en vaak luxer uitgerust. De tweede is een coupé met een Nederlands design, klapkoplampen en geen achterbank maar twee aparte stoelen achterin. Beslist de tofste uit de 400-serie!