508 Peugeot Sport Engineered heeft indrukwekkende cijfers
Voorbode van zeer krachtige hybrideversie.
Peugeot beloofde in oktober 2018 een aantal bijzonder snelle modellen voor serieproductie. Op de Autosalon van Genève presenteren de Fransen een voorbode hiervan: de 508 Peugeot Sport Engineered met een hybride-aandrijflijn en indrukwekkende prestaties.
Drie motoren
Met een combinatie van drie motoren levert de Peugeot 508 ‘PSE’ een vermogen vergelijkbaar met 400 pk uit een traditionele verbrandingsmotor. Traditioneel is deze conceptcar van Peugeot allerminst, want naast een 200 pk sterke benzinemotor zijn er twee elektromotoren aanwezig. Voorin wordt de verbrandingsmotor bijgestaan door een 110 pk sterke elektromotor, achterin is de elektrische motor 200 pk sterk.
Indrukwekkend sprintvermogen
Met dit vermogen is de 508 Peugeot Sport Engineered niet vlot, maar indrukwekkend snel. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in slechts 4,3 seconden afgelegd. Voor een afstand van 400 meter rechtuit zijn maar 12,5 seconden nodig en de eerste kilometer vanuit stilstand is na 23,2 seconden afgelegd.
De tussensprint van 80 naar 120 km/u wordt in 2,5 seconden afgeraffeld en versnellen van 80 naar 180 km/u neemt slechts 9,3 seconden in beslag. Het feest komt tot een einde bij 250 km/u. Dit alles gaat gepaard met een CO2-uitstoot van 49 gram/km, oftewel bijna 1 op 50 in de WLTP-testcyclus.
Aangepast onderstel
Het onderstel is uiteraard aangepast op al dit motorgeweld. De geventileerde voorremmen meten liefst 380 mm en de remklauwen zijn voorzien van vier zuigers. Het onderstel is verlaagd en de spoorbreedte voor werd 2,4 centimeter breder. Ook de achterwielen staan iets verder naar buiten, in totaal 1,2 cm. De besturing werd preciezer gemaakt, waardoor de 508 PSE nog meer rijplezier belooft.
LEES OOK: Autotest – Peugeot 508 SW (2019)
50 km elektrisch
Je zou het bijna vergeten, maar ondanks alle prestaties is de 508 PSE een plug-in hybride die zich behoorlijk zuinig laat rijden. Een 11,8 kWh groot accupakket moet tot 50 km volledig elektrisch rijbereik bieden. Ook zonder hulp van de benzinemotor blijft deze 508 vlot, en kun je alsnog 190 km/u rijden.
Opvallend ontwerp
De koets is gespoten in de opvallende kleur Gris Selenium, maar nog opvallender zijn de felgekleurde luchtinlaten in de voorbumper. Deze kleur komt eveneens terug op de remklauwen. Kleine spoilers op de achterste raamstijlen geven deze Peugeot 508 net dat beetje TAXI-uitstraling (van Luc Besson’s filmklassieker) dat een grote Peugeot nodig heeft.
Te zien in Genève
Het bericht van Peugeot vermeldt nog niet of we een sportieve 508 in deze vorm in het straatbeeld kunnen verwachten, en wanneer dat zou kunnen zijn. De 508 Peugeot Sport Engineered concept car is in elk geval te bewonderen op de Autosalon van Genève, die voor publiek geopend is tussen 7 en 17 maart. Daar zal ook het aangepaste interieur te zien zijn.
LEES OOK: Oogstrelende Peugeot e-Legende Concept is een elektrisch eerbetoon